Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Minnie

Trådstartare
Jag har märkt att det hos vissa mammor råder en shoppinghysteri utan dess like. Hur är du? Hänger ju på en annan sida som handlar enbart om barn o där finns det ett antal shoppingtrådar där folk diskuterar o visar senaste shoppingfynden. Där finns det mammaor som verkar spendera x antal TUSEN kronor i månaden på kläder till sina barn. Jag ska inte neka till att jag också gillar att shoppa till sonen men tycker iaf att jag gör det med en viss måtta. Jag tycker det är helt ok att mammor som har råd att shoppa gör det men jag förstår inte hur man kan shoppa istället för att tex spara till sitt barn eller ta ut mindre fp så man kan vara hemme med barnet lite längre.

Har en bekant som klagade över att hennes minsta nu var tvungen att börja på dagis för hon hade inga mammadagar kvar. Hon var orolig över hur han skulle klara det då han är väldigt mammig o känslig. Då tycker jag att det kanske hon skulle ha tänkt på lite tidigare o inte shoppa så hejdlöst med kläder till sönerna.

Jag personligen tror att barnen hellre får en summa pengar när de blir tex 18 år istället för att de hade de "rätta" kläderna när de kröp runt i sandlådan...
Vad anser du?
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Vi handlar nästan aldrig nånting. Vi får saker till höger och vänster, och om vi mot förmodan köper något så budar jag in det på Tradera. Vi sparar åt våran bebbe i fonder i stället för shoppa lös på stan. När hon är 18 år ska hon få dessa pengar DOCK ej fri förfogande rätt ;), utan kanske till körkort, lägenhet mm. Viktiga saker, mer viktigt än flashiga kläder nu.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Första året shoppade jag mkt men inte efter det... Haha, blev lite mättad tror jag. Nu köper jag bara när det verkligen behövs, sparar pengar istället till framtida utgifter (tonårstiden ;) )
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Hade jag ekonomi för det skulle jag shoppa mer än jag gör, men nu köper jag sådant barnen behöver och tar ut så lite föräldradagar jag kan istället.

Sedan handlar jag mycket på Tradera också.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Shoppar inte mycket, får kläder från alla håll! Sparar pengar som hon kan få senare istället.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Usch, jag tillhör väl den där katergorin som shoppar alldeles för mkt. :o Han har så mkt kläder att han drunkar i dom & skulle kunna ha dom som engångs... :angel: MEN jag shoppar inte över mina tillgångar iaf, inser ju när jag inte har råd & då får det vara, men har jag råd, så varför inte shoppa för?

Är lika till mina hästar...dom behöver garanterat 30 schabrak, 10 uppsättningar benskydd, 20 täcken osv.... :angel:

Vi har ett konto där vi sparar pengar till honom, det får inte röras färräns då han är 18 år. Då får han göra vad han vill för dom & tanken är ju att han ska lägga dom på körkort, bil, flytt & vad det nu må vara. Har redan 7000.- på det kontot & han är bara 4 månader. ;)

Fick själv ett sådannt konto då jag fyllde 18 år & det var väldigt uppskattat. :bump:
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag har inte fått barn ännu. Men vi har varit väldigt restriktiva nu innan vad vi har köpt. Iaf i antalet saker. Jag har lite klimatångest och mår lite illa av den stora konsumtionen i samhället. Bara köp och släng för att det är billigt. Det handlar inte bara om pengar anser jag... Men jag kan erkänna att det jag har köpt har inte varit det billigaste valet, utan det som jag verkligen velat ha trots att det varit mycket dyrare. Visst kommer jag att handla, men bakom örat så viskar det lilla klimatdjävulen åt mig att just jag behöver inte överkonsumera. Då köper jag heller tre riktigt exklusiva plagg som jag verkligen vill ha och njuter av, än byter varje dag. Arvet vi lämnar efter oss är inte bara pengar på en bankbok. Vi lånar världen av framtidens generation.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Innan vår son kom så gjorde jag (mot bättre vetande) samma miss som alla andra... jag o morsan åkte på shoppingtur och köpte massor av söta bebiskläder i strl 50/56 + några få i strl 62.

Visst förstod jag att vi också skulle få lite kläder, men så mycket som vi fick!! Från alla möjliga oväntade håll, gammelfastrar, gammelmorbror, bekanta, jobbarkompisar. Tackolov var några förutseende och gav i större storlek!

Svisch har det sagt och Viggo växte som ett ogräs. En av de söta bodyna (som var lite mindre i storleken) använde han bara en halv dag... :crazy:

Nu har han 62/68 och ska väl snart gå över på 74/80. Och nu får vi ju inga mängder med kläder längre. Så; häromdagen köpte jag 4 bodies och två par byxor för totalt 268 spänn. Billigt med andra ord!

Vad gäller leksaker till honom har jag o sambon knappt köpt något alls ännu. Det vi däremot investerat i är en babysitter. Mycket populär! Vi har fått en hel del små leksaker också så det behövs inte köpas några ännu.

Jag är nog "medel" vad gäller shopping. Det som varit dyrt nu de senaste månaderna är hans rum som vi gjort i ordning med nya möbler osv. Men det står sig ju i ett antal år så det känns inte som någon regelrätt förlustaffär som kläderna.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag har inte shoppat så himla mycket till mina söner då de varit små, har ärvt en hel del kläder och saker.

MEN däremot har det blivit ganska dyrt de senaste åren med skidutrustningar och grejor - i fjol fick vår 10-åring nya slalomskidor för över 200 euro, i år nya klassiska skidor för 220 euro + skateskidor för 80 euro (begagnat), han tränar skidning. Plus alla träningskläder som han växer ur på en-två säsonger :crazy:.
Fotboll är hans andra hobby och den är billig i jämförelse :angel:.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

tycker väl spontant att man får göra vad man vill med sina pengar, andra har väl knappast med det att göra o ännu mendre har de styranderätt över mina pengar.

Det finns ju faktiskt de som har råd att spara OCH konsumera till sina barn... trot eller ej. Sen finns de väl de som inte har råd att göra något alls av ovannämnda.

Finns ju säkert poster i allas ekonomi som andra har synpunkter på, vad man gör för sina pengar elelr hur länge man vill stanna hemma är ju upp till en själv.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Kläder handlar jag en del till sonen, lägger kanske en 500,- i snitt månaden. Köper bara vid enstaka tillfälle märkeskläder. Jag anser att jag har råd att handla till honom och än så länge har han bara haft nya kläder, jag är lite allerigsk mot begangnat om jag inte vet vem som haft det innan och eftersom ingen i vår släkt eller bekantskapskrets haft bebisar de senaste åren så har vi inte fått något heller i klädesväg, däremot spjälsäng, hög barnsstol och andra saker har vi fått.
Jag sparar i fonder till sonen också, så det är inte så att jag försakar det ena för att shoppa.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

tycker väl spontant att man får göra vad man vill med sina pengar, andra har väl knappast med det att göra o ännu mendre har de styranderätt över mina pengar.

Det finns ju faktiskt de som har råd att spara OCH konsumera till sina barn... trot eller ej. Sen finns de väl de som inte har råd att göra något alls av ovannämnda.

Finns ju säkert poster i allas ekonomi som andra har synpunkter på, vad man gör för sina pengar elelr hur länge man vill stanna hemma är ju upp till en själv.


Självklart får man göra vad man vill med sina pengar! Det jag ifrågasatte var hur många kunde välja att shoppa framför att spara till sina barn när de inte har råd med både och.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Behöver inte shoppa specieltl kt kläder åt honom, vi har fått massor men hade jag bott i stan så hade det nog blivit mer, då hade jag ju fördrivit tiden med att gå runt på stan och i affärer och inte gå flera km rakt ut i skogen ;)
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Vi handlar väldigt lite. Kläder har vi fått ärva massor. Sängar har vi köpt begagnat, lika med barnvagnar. ( Har en i stallet, och en "ostallig".)
Däremot har ju äldsta dottern en häst, och så småningom kommer de väl att ha varsin, om intresset finns. Vi sparar dessutom i fonder åt dem. Känns som att det är bättre att lägga pengarna på sådant som de har glädje av, tex snygga kläder när de är så stora att de är medvetna om vad de har på sig..
Försöker också att se det hela ur ett miljöperspektiv. Alla kläder o andra saker går dessutom vidare härifrån, till Emmaus, och som arvegods. En del kommer att gå till Kupan också.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Men hur vet du exakt vad folk sparar till sina barn? eller vad de har för plan för att barnet ska få något ekonomiskt stöd när det är dags?

Jag kommer absolut handla absolut allt jag vill o lite till då jag får barn, skulle knappast välja bort att konsumera framför att vara hemma med barnet 2 år låt säga.

Bebisar kan inte bli FÖR bortskämda:love: samt att man som sagt inte har insikt i deras ekonomiska plan...

Kanske mamman handlar för de pengarna hon annars skulle handlat till sig själv för?
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag som får 180 kr/dag i mammapeng kan ju inte direkt shoppa loss. hade jag haft pengar hade jag säkert handlat en del=)
Men nu så har jag inte råd att köpa massa saker utan vi köper nya kläder när det behövs.

Nova blir nog inte lyckligare för att hon har femtioelva tröjor som hon knappt hinner använda innan hon vuxit ur dom.

Vi köper som sagt nya kläder när det behövs. och då köper vi billiga märken som H&M, Lindex och liknande. Känns som liiite bortkastade pengar att köpa märkeskläder till bebisar=/ Jag köpte 1 set från polarn o pyret innan hon va född, på rea=)

Vi sätter in minst 200 ke på hennes sparkonto varje månad i stället så hon har när hon fyller 18 och vill ha en bil, körkort, lägenhet, häst eller nått annat.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag tycker att folk får göra som dom vill, men barn behöver inte allt det där. Dom behöver inte dyra märkeskläder och sånt.
Barn är inte materialistiska, utan det är vi vuxna som är det.

Jag kan medge att jag tycker om att köpa saker till sonen, men jag gör det med måtta eftersom jag bara har 180 kr per dag.

Kläder får vi utav familjerna och det mesta köper vi billigt på Tradera.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Här är vi så lyckligt lottade att vi kan spara till sonen ordentligt, shoppa nästan så mycket jag vill, och vara hemma några år med honom!

Skulle det vara så att mitt shoppande går ut över tiden han kan få vara hemma skulle jag strypa kontot direkt, för mig är det viktigt att han får vara hemma länge och få en stabil grund att stå på när han väl ska ut i världen. Mycket viktigare än kläder och leksaker.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag tycker det är helt ok att mammor som har råd att shoppa gör det men jag förstår inte hur man kan shoppa istället för att tex spara till sitt barn eller ta ut mindre fp så man kan vara hemme med barnet lite längre.

Har en bekant som klagade över att hennes minsta nu var tvungen att börja på dagis för hon hade inga mammadagar kvar. Hon var orolig över hur han skulle klara det då han är väldigt mammig o känslig. Då tycker jag att det kanske hon skulle ha tänkt på lite tidigare o inte shoppa så hejdlöst med kläder till sönerna.

Jag har tänkt exakt samma! Eller de som säger att de absoluuut inte har råd att ha pappan hemma några månader, men nog tusan har de råd med bara köpa nya POP-kläder och två lyxvagnar. Konstig prioritering, tycker jag.

Vår bebis har mest Traderakläder och fådda saker, men ibland får h*n något nytt som vi okynnesshoppat. Både miljövänligt, ekonomiskt och så har någon annan slitit kläderna mjuka och gosiga.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Bebisar kan inte bli FÖR bortskämda:love:

skulle knappast välja bort att konsumera framför att vara hemma med barnet 2 år

Jag väljer att skämma bort mina barn med kortare dagisvistelse och två föräldrar som har råd att gå ner i tid när de är små, (då vi valt att spara dagar istället för att shoppa) framför ett berg av prylar och kläder.

Att du ens kan tänka dig att konsumera framför att tillbringa tid med ditt barn tycker jag låter som ett makaklöst egoistiskt val, för inte blir ditt barn lyckligare av att du handlar kläder till den :crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 591
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 935
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 776
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 058
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp