Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag har inte fått barn ännu. Men vi har varit väldigt restriktiva nu innan vad vi har köpt. Iaf i antalet saker. Jag har lite klimatångest och mår lite illa av den stora konsumtionen i samhället. Bara köp och släng för att det är billigt. Det handlar inte bara om pengar anser jag... Men jag kan erkänna att det jag har köpt har inte varit det billigaste valet, utan det som jag verkligen velat ha trots att det varit mycket dyrare. Visst kommer jag att handla, men bakom örat så viskar det lilla klimatdjävulen åt mig att just jag behöver inte överkonsumera. Då köper jag heller tre riktigt exklusiva plagg som jag verkligen vill ha och njuter av, än byter varje dag. Arvet vi lämnar efter oss är inte bara pengar på en bankbok. Vi lånar världen av framtidens generation.

:bow::bow: Så ska jag också tänka när jag får barn.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag har inga problem med att folk shoppar åt sina barn inom rimliga gränser, det är ju en prioritering man väljer. Har man råd med lyxvagnar så är ju det ett beslut upp till var och en.

Men att dessutom gnälla över att ens dagar är slut, som en del här skriver, blir det fel.

Alla får ju 480 dagar, hur man sedan delar upp dem är en annan sak men teoretiskt sett kan man vara hemma nästan 1,5 år.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Med första barnet var det min plan, att vara hemma 18 månader. Dock utnyttjade jag det bara i 15 månader innan Alvin kom, då började jag ta av hans dagar istället. Så där tjänade jag 3 månader.

Jag kommer återgå till arbetet när Alvin är runt 14 månader, beroende på när vi får dagisplats. Jag kan ju vara hemma mycket längre, men jag väljer att börja jobba litet smått istället, och sambon min går också ner i tid.

Det finns olika sätt att skämma bort sina barn på.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Alla får ju 480 dagar, hur man sedan delar upp dem är en annan sak men teoretiskt sett kan man vara hemma nästan 1,5 år.

Du kan ju vara hemma i ett helt år innan du börjar använda dagarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

För mig är Polarn & Pyret dyrt.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Du kan ju vara hemma i ett helt år innan du börjar använda dagarna.

Hur menar du?man måste ta ut högsta ersättningen de första 180 dagarna, sedan kan man börja ta lågersättningsdagar.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Under barnets första år behöver du inte ta ut en enda dag. Din SGI är skyddad.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Vet inte om du kallar det billigt när en vanlig barntröja kostar 249 kr.
Eller en vårjacka för 800.
Deras vinteroveraller kostar runt 1200.
Lågpris?
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Nej lågpris för mig är att handla på obs stormarknad, pp är väl mellanpris och sen finns det ännu dyrare märken som jag räknar till dyrt.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag behövde ta ut dagar, jag hade inte den möjl igheten ekonomiskt att avstå. Men jag tog bara ut fyra eller fem dagar i veckan.

En bekant tar ut en eller två dagar i veckan. Hon är arbetslös och har ingen önskan om att jobba, hennes kille tjänar bra och betala allt. Det är ju upp till var och en hur man vill göra, och de klarar sig tydligen på en inkomst.

Jag tror nog det är få som väljer att göra så, även om en del kanske har ekonomisk möjlighet.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

*KL*

Jag shoppar helt klart för mkt kläder till mina barn :o

Men det köps begagnat via Tradera..endast vissa kläder köps nya.

Härhemma har barnen både bättre & dyrare plagg än resten av familjen...älskar kläder som är lite roligare & lite mer könsneutrala så här trängs PoP med Katvig, Meandi, Ej Sikke Lej, HM, Lindex & ärvda kläder.

Tradera är ju värsta guldgruvan för shopaholics.. köper ALLA barnens vinterkläder där.. Superbra!

Tycker f.ö som en del andra att man hellre ska lägga pengar på att ha pappan hemma med barnen än på dyra vagnar & annat skräp..

Min man tjänar bra mkt mer än mig men var hemma 5 månader med 1an & 10 månader med 2an.. Det handlar bara om prioteringar
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag shoppar väl en del, men inget extremt. Mest handlar jag på Lindex, POP och liknande. Försöker hålla nere det eftersom jag egentligen tycker att det är onödigt när de är så små men det finns så otroligt mycket gulligt att det är svårt att stå emot :love:.

Jag har inte alls dåligt samvete för mitt shoppande eftersom jag anser att vi har råd med det, vi sparar hela barnbidraget och kommer kunna vara hemma ca 18 månder och ändå ha en del dagar sparande. (Är man en hemsk förälder om man frivilligt väljer att gå tillbaka till jobbet även om man har råd att stanna hemma längre? Det låter nästan så i en del inlägg här...:()
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Alla prioriterar ju olika. Likväl som du tycker att det är okej och vill att andra accepterar det, så måste du också acceptera att det finns de som inte tycker att det är okej. Annars är ni ju lika goda moraltanter båda två.
 
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

Jag har inga som helst problem med att vissa gör andra val än mig! Jag gillar att vara hemma med mitt barn men jag gillar också att jobba, och jag tror lagom mycket dagis kan vara bra för barn. Jag har full förståelse för att andra inte känner så som jag för sina jobb.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shoppar du "för mycket" till ditt/dina barn?

För mig är det inte antingen eller! Jag gillar att handla kläder, men det är inte på bekostnad av fp eller sparande.

Jag köper det som är snyggt och som barnen behöver! Köper både på postorder, hemparty och på Gekås! :D

/Timsetim
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 591
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 935
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 776
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 056
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp