Shiba, hur är de?

morgaine

Trådstartare
Tycker shiba-hundar är så fina, är det någon här som har en sådan, och kan säga hur de är i sätt, temperament, lydnad, hur mycket motion de kräver osv?

Jag har ingen, och har träffat få, men jag är ändå intresserad av rasen och har läst en del om den, samt hört mig för lite.
Det är ju en urhund, vilket betyder att det kanske inte är värdens bästa hund att tävla lydnad med. En shiba måste ha stark motivation för att lyda.
Stolta, reserverade, lojala, lugna. Ganska ointresserade av främlingar. Hetsar inte upp sig i onödan.
Stark jaktinstinkt, vilket kan göra det svårt att ha dem lösa ute i skog och mark.
Kräver väl "normalmycket" motion, av vad jag har förstått.
Oerhört vackra! :love:

Min syster har för 3 v sen fått hem sin Shiba-valp. En underbar liten kille från Stockholm.

Vad jag vet så är Shiban (precis som loveponies skriver) ingen hund man tävlar lydnad med. Vill den inte, så lyssnar den inte. Annars är det en soffpotatis som inte kräver massor av motion.

Om du vill kan du PM:a mig så kan du få min systers e-mail. Hon är påläst och kan ju berätta om sin lillkille. Så här ser han ut förresten:

http://xantis.mine.nu/bilder/otto/

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård