Shettisfolk!

A

angie73josse

Red in i nordis för hundra år sen och kan inte komma ihåg hur jag la upp hans utbildning. Nu har jag och min dotter (J) en shettistjej "P" på 3 år som "J" har börjat rida lite på nu i sommar. Rids 2-4 dagar/vecka, och nån dag så tömkörs hon. Kanske motioneras 3-4 d/v. För mkt?Hur länge tycker ni att hon bör ridas och hur många dagar i veckan? Min tanke är lite promenadridning till att börja med. Efter årsskiftet mer "träning", dvs längre travpass och börja med galoppen. Shettisföreningen har ju en gräns på 4 år vid tävling, så hon måste ju kunnas ridas mer egentligen... Eller?

Sv: Shettisfolk!

3-4 dagar i veckan låter perfekt. Jag tycker dock inte ni ska ha för långa pass i taget, max en halvtimme-40 min på ridbana eller lite mer om man skrittar ut.

Det beror ju också helt på hur långt ponnyn hunnit i utbildningen. Ponnyn är ju inte heller färdigvuxen, så det gäller att hitta balans i lagom dos påfrestning på kroppen så den utvecklas på ett optimalt sätt och håller länge. Kräv inte mer än vad den har balns och styrka att klara av.

Hej och tack för ditt svar! Då är jag nog inne på rätt spår. Tycker att "P" redan är i bra balans, däremot växer hon fortfarande. Tycker du att man kan lägga in galopp redan? Min tanke är att avvakta med uppsutten galopp.

Dem är ju inte färdig mätta förrän dem är ca 6-7 år, om inte mer :S Så då borde man ju inte kunna galoppera alls förrän hästen blivit 10 år :D

Om ni ser att hästen orkar och kan balansera sig i ett så högt tempo är det nog inte fel att lägga in lite galopp redan nu. Bäst att lära in ett tydligt kommando för galopp under longering/tömkörning först så det inte blir så att man jagar in ponnyn i galopp. Se till så att ryttaren är i balans också och inte stör ponnyn när den ska galoppera i början. Väntar man för länge är det lätt hänt att det blir en för stor grej av det hela med att galoppera. Ta det som en naturlig del av ridningen utan press och var tydliga med vad ni vill att ponnyn ska göra.

Ja men det är ju lite skillnad att galoppera på en treåring som inte är färdigutvecklad och en femåring som är mycket mer utvecklad trots att den kanske växer någon cm till. Det är ju lite det man tänker på när man säger att ungponnyn fortfarande växer. kallblod och den här typen av ponnyer är ju ganska sena i sin utveckling ochså jämfört med varmbloden.

Heidi maria: Tack för dina svar! Har tänkt precis så som du säger ang. galoppen. Alltså lära henne kommandot för galopp från marken,och sen sätta upp en ryttare i bra balans och börja uppsutten. Ha en fortsatt trevlig kväll!:)

Det blir nog jättebra. Med din inställning blir det nog en jättebra ridponny:) Är man bara konsekvent, tydlig och lyhörd utan att pressa mer än vad ponnyn känner är ok undviker man mycket bråk i framtiden. Då tror jag man får en ponny som vill göra rätt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka