Maris_

Trådstartare
Är det nån som vet ungefär hur mycket en shettis kan dra? Orkar den dra två vuxna?

Shettisen jag tänker på är rätt otränad för tillfället. Vad tror ni?

/ Maris, som kört shettis för första gången idag! :love:

Jag har en "normalstor" shettis på 4år som jag kör en del med och han drar lätt både mig och en kompis (båda vuxna)

Javisst orkar en shettis dra två vuxna. Men träna upp den först. :)

En vältränad normalstor shetlandsponny med hyfsad framåtbjudning och väl tillpassad utrustning orkar dra två vuxna personer.

En otränad har nog ganska fullt upp med att dra en.

Det beror väl på typ och vikt på vagnen. Vissa rockarder som man oftast använder till shettis kan vara ganska tynga och då räker det gott och väl med en person tills hästen har blivit mera tränad.
Ha så kul!

de flesta maratonvagnar för shettis väger hela 200kg så du får väl dra dina egna slutsatser utifrån det :D

Tack allihopa för svaren!

Då får vi börja lugnt i början! Vet inte vad vagnen väger, har lånat grannens, men de ska få en egen vagn från ägaren till hästen.

Det var iaf riktigt skoj att köra, men ändå lite läskigt, jag har läst om så mycket otäcka olyckor vid körning. Men hästen var jättelydig och duktig så det ska nog gå bra!

/ Maris

Det var tungt med tanke på att våra enbetsmaratonvagnar väger 170kg.
Det finns ju många typer av vagnar och rockarder kan skilja mycket i vikt. Våran väger 50kg medans en A ponny som skulle köras in hade med sig en rockard som vägde 95kg.
/M

klart det kan variera men nästan alla maratonvagnar jag tittat på till just shettis väger runt 200kg, det finns några få undantag, shettisshoppens tex väger bara runt 80kg men den kommer från Holland och det är mest där jag letat vagn. Där har jag endast hittat en så pass lätt maratonvagn och den är tillverkad åt minshettis :D

Om man inte vet exakt vad en häst orkar dra eller bära så brukar det ju för det mesta fungera med sunt bondförnuft! :banana:

Tja, shettisar är betydligt starkare än man tror...
En ponny jag sålt har dragit en hel familj med fyrhjulsvagn på en familjeutflykt (tillsammans med andra familjer som hade nordisar och liknande...). Och då pratar vi om stor pappa och två stora tonårsgrabbar. Och detta med travsele på...
Jag säjer inte att detta var klokt, men ponnyn drog gladeligen!

Själv satte jag mig på sidan på rockarden sista biten hem igår, när vi körde min ponny som håller på att köras in. SÅ då åkte vi två bakom honom en bit - det satt ju redan en annan tjej i rockarden, jag höll linan *säkerhetsbältet*.

Men det är väl ingen som kör enbet shettis med en så tung vagn?

De flesta som kör par har väl Tidaholmare, och de väger väl runt 140-150 kilo. De som hör enbet brukar köra enaxlat. Man vinner ju mer på att ha en lätt vagn än att ha fyrhjuling, vändbarheten förlorar man ju på en gång om det blir för tungt att dra...

jag tror inte att jag sa att alla som kör shettis har så tunga vagnar jag talade bara om vad en riktig maratonvagn till shettis brukar väga! :D och att man kanske kan utgå från det, men..... att sunt bondförnuft är det man kommer längst med! :banana:

Jag vet inte alls vad vi hade för någon vagn eftersom jag inte kan sånt. Men den var lila. :D

Min pojkvän som hämtade den hos grannen uppskattade vikten till kanske 70 kg, men jag vet inte om det kan stämma?

Finns det nån bra sida på nätet om körning, där man kan läsa lite mer?

/ Maris

Vet ni! Jag blev så förtjust i att köra, så nu funderar jag på att försöka hitta någon shettis att ta på foder och köra med! Skulle nog passa mig och mina onda leder perfekt! Tänk, för första gången sedan min älskade häst dog i december tänker jag på ny häst! Det känns ganska härligt!

/ Maris

Va roligt! Shettisar är ju helt underbara. Men jag varnar dig, när du väl har en blir det bara fler och fler.

Jaa, jag kan misstänka det! Sa det till min pojkvän idag, att när jag har en, då vill jag säkert ha två! han såg lite rädd ut! :love:

/ Maris

Haha, han kan ju också börja köra. Och så vill han också bara ha flera.. hehe :idea:

Ja, det ar han intresserad av! Han var den som var mest padrivande med att vi skulle kora shettisen i stallet! Sa det slutar saker med att vi har en hel hog! :love:

Maris!

Hej!

En shettis orkar dra runt en 1000 kg eller mer beroende på omständigheterna.
Ja en shetts orkar dra två personer!!!

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023