Shettisägandet

muppia

Trådstartare
Hoppas tråden hamnade rätt. Eller den skulle varit under Hästmänniska men då får moderatorn flytta.
Nu verkar stallet där min häst stå bli tomt, eller det ska stå en häst kvar men jag vet inte hur länge han blir kvar. Den andra hästen ska säljas till våren.

Jag vill inte flytta min häst då det ligger bra, 7 km hemifrån (har ej körkort så kör moped), får gratis hjälp av stallägarna med min häst för att på det bästa sättet nå så långt som möjligt i vår ridning, hittat tränare som jag ska börja rida för i ett ridhus nära stallet.

Nu måste jag försöka hitta sätt att kunna ha kvar min häst i det stallet. Försvinner hingsten blir hon helt ensam så jag vill hon ska ha sällskap. Min häst går alltid ensam i hage men kan tänka mig släppa ihop henne med shettisen.

Men jag måste få veta allt om hur man tar hand om en shettis, hur mycket de äter, hur det brukar ligga till med fång hos dem osv. Jag har noll erfarenhet av fånghästar eller hur mycket en shettis ska få i mat samt hur mycket de brukar kosta i drift. Så jag frågar er hur mycket era shettisar kostar i drift, alltså foder och strö samt vilka problem/defekter rasen brukar ha?

Jag kommer naturligtvis aktivera shettisen, tömkörning, köra ut i skogen osv så den inte bara skrotar.

Sv: Shettisägandet

Shettis ägandet är bara för :love: (iaf min gamla han va gör snäll)

Ja du vad kan min stora shettis ha ätit, 5 kg om dan på vintern?
Fick en näva havre för att man ville va snäll typ.

Precis som med andra individer för man ju reglera efter behov, det blir nog inget problem!
När de gäller fång var min shettis tålig, elelr iaf aldrig sjuk i det.
Jag vande in mina på bete sakta och de fick inte gå hela dagar på mycket gräs innan midsommar...

annars vet jag inte vad för tips jag kan ge dej gällande mat!

LYCKA TILL!!

Det vanligaste problemet brukar nog vara övervikt. Men jag har sett fall åt andra hållet också, shettisar har lite större bukomfång jämfört med mankhöjden, så det kan gå lite för långt åt andra hållet också.

Mat ska de väl ha som alla andra hästar, fast i relation till son storlek. :) 2 kg ts per 100 kilo kroppsvik brukar väl ge en 4-5 kilo hö, resten får man ju räkna på efter värden på grovfodret. Sedan finns det ju lite olika skolor på det där med att fodra shettisar. En del ger nåt kilo kraftfoder och mkt mer grovfoder än sådär, andra ger nåt ynka kilo hö och skulle aldrig få för sig att ge något kraftfoder. Jag skulle tro att medelshettisen kräver omkring 30 Mj och 150-200 g smrp om dagen, med variation uppåt och neråt.Skulle personligen inte ge spannmål pga fångrisk, men också det finns det olika åsikter om. :)

De som jag känner som har/haft shettisar brukar sucka över hur tjocka de är, men de brukar vara hemskt trevliga och påhittiga, söta men envisa. Det var väl det jag kan bidra med.

OM jag nu en dag skaffar en shettis kommer den stå på halm och då kanske inte den behöver så mycket hösilage/hö eftersom det är havrehalm vi har i stallet.
Men 100 kg = 1 kg ts som minsta mängd. rek mängd är ju 1,5 kg ts (lärt mig i skolan)

Jag vill ju helst slippa ge nåt kraftfoder, ger hellre lite betfor istället men det där med fång vet jag ju inte.

Hur mycket kostar era shettisar, får ni reducerat hyra i stallet eller? Stallägarna har haft shettis så de vet nog hur man gör. Vi har hur mycket bete som helst i det stallet nu när vi är så få, finns plats för 9 hästar. På sommaren tänkte jag inte riktigt ge den hö :D

OM jag nu skaffar shettis kommer den stå inne på nätterna när min häst står inne om nu inte den andra hästen är kvar... Så den kommer nog inte bli så jäkla smällfet. Hoppas jag :o

Skulle nog kolla upp om den inte kan stå på spån eller torv. Visst min shettis står på halm. Men så är han ju inte speciellt matglad=) Annars kan de nog bli väldigt runda!

Kolla oxå över betet på sommaren. många shettisar kan inte gå på hur mycket bete som helst. pga fång, kolik och övervikt.

Jag betalar full hyra för min shettis. Har eget hö så räknar inte så noga på det=).

Okej. Det finns möjlighet för den att stå på spån, men tanken på halm är att den inte behöver så mycket grovfoder då, halm innehåller inte så mycket näring och grovfodret vi har är jättebra så risken är att den får för lite grovfoder eller blir tjock.
Vi har några mindre hagar som shettisen kan gå i, som det inte är mkt gräs i eller stängsla in en liten del av hagen så den får gå själv och min häst för sig men jämsides och kan stå och pussas lite om de vill :)

Låter bra! själv har min shettis aldrig haft problem med att stå på halm=) Men så äter han det inte heller=) Låter som en bra lösning med hagarna! Iaf tills dem är lite nerbetade och våren är över.

Det kanske skulle vara en bra ide att försöka hitta några balar hö som inte har så höga värden? Så den kan få i sig mer grovfoder?

Havre halm har ju jag hört inte är så bra ur fång synpunkt men de kanske iten stämmer, har själv aldrig haft halm. Beroende på hur mycket halm den faktiskt äter så kanske du inte behöver ge nått hö alls, kan ju tom bli så att den inte kan stå på halm...mend e är ju också från individ till individ :)

Jag köpte min för 5000:- oinriden och ej körd..dett var dock aldrig något problem. Han var mycket välhanterad och jag sålde honom för 10.000:-
Jag ahr eget stall så stallhyra vet jag inte, men jag antar att du menar om manbetalar för hel inackordering...

För i så fall borde du ju få lite billigare då den knappt äter hö och du förmodligen inte kommer ge kraftfoder..
Dock kostar de lika mycket i skoning, strö och sånna avseenden. Förhoppningsvis kan du ha den barfota, blir ju billigare så. Min hade skor...

Försäkringen vet jag inte riktigt vad jag betalade på, ide är ju att ha en ganska bra veterinärvårds försäkring iaf just pga fångrisken.

Motionerar man bara sin shettis så den slipper vara överviktig tror jag de funkar med den mesta mat :)

En bonus bild på "min" sköning:
fridolfeen_23820697.jpg

Havre halm har ju jag hört inte är så bra ur fång synpunkt men de kanske iten stämmer, har själv aldrig haft halm. Beroende på hur mycket halm den faktiskt äter så kanske du inte behöver ge nått hö alls, kan ju tom bli så att den inte kan stå på halm...mend e är ju också från individ till individ :)

Jag köpte min för 5000:- oinriden och ej körd..dett var dock aldrig något problem. Han var mycket välhanterad och jag sålde honom för 10.000:-
Jag ahr eget stall så stallhyra vet jag inte, men jag antar att du menar om manbetalar för hel inackordering...

För i så fall borde du ju få lite billigare då den knappt äter hö och du förmodligen inte kommer ge kraftfoder..
Dock kostar de lika mycket i skoning, strö och sånna avseenden. Förhoppningsvis kan du ha den barfota, blir ju billigare så. Min hade skor...

Försäkringen vet jag inte riktigt vad jag betalade på, ide är ju att ha en ganska bra veterinärvårds försäkring iaf just pga fångrisken.

Motionerar man bara sin shettis så den slipper vara överviktig tror jag de funkar med den mesta mat :)

En bonus bild på "min" sköning:
fridolfeen_23820697.jpg

Det är inte så bra att den bara lever på halm,. De innehåller ju inte samma ämnen...Så hö måste man ge den!

Jag har två shettisar hemma f n, en lite äldre och en unghäst. Den yngre går i lätt arbete, körs för vagn och den äldre arbetar i princip inte, någon promenad då och då. De har samma utevistelse som de stora hästarna och får av samma foder fast anpassat till deras storlek och hur mycket de arbetar. Jag förstår inte riktigt de som resonerar som så att shettisar inte skulle behöva det som andra ponnyer behöver, de ska i princip leva på halm:cool:

Mina får hö i småbal, i år sämre värde gällande protein, men övriga år har höet legat på medelvärden. Mängden hö som de får på box morgon och kväll är ca 2 kg/ponny och giva, på lunchen ute i hagen skulle jag uppskatta att de petar i sig ytterligare 1-2 kg/ponny. De går i gräshagar så på vår o sommar får inget hö ute.
Kraftfoder som ges vår, höst o vinter är; havrekross, betfor, Krafft mineraler i pelletsform + Tokosel. Mängden ligger just nu på 2dl kross + 2 dl betfor i blöt form + 1/4 dl mineral per giva, 2 ggr/dag. När ungponnyn kommer igång med riktigt arbete kommer havregivan att ökas på.

Det är lätt att ta miste på övervikt och bukighet när det gäller shettisar tycker jag. Shettisar är helt klart mycket billigare i drift än stora hästar p g a att matintag anpassas till kroppsvikt o storlek och de är ponnyer=ska oftast inte ha högt intag av kraftfoder MEN de behöver protein, mineraler, vaccinationer, hovvård, motion och omvårdnad=tid, som alla andra hästar.

Vi stod i precis samma situation, och köpt en shettis. Jättefin liten kille, 20 år nästa år. Inkörd, inriden och full utrustning medföljde. Ingen fång.

Däremot fick vi byta från halm till spån, han får inte gå i alla hagarna (vi har inte dragit ytterligare tråd i alla, det behövs en extratråd nere). Vi har uteslutande gräshagar, och nu när det blir kallt får han givetvis inte gå i de med mycket gräs (fångrisken). Han äter något kilo hö om dagen, otroligt billig i drift. Kul att ha att göra med.

Fötterna filas till när hovslagaren tar den stora, vaccination etc sammanfaller numera med storhästen. Det ÄR lite pyssel med maten, eller för oss rättare sagt med hagen eftersom jag är rätt försiktig med fång.

Han hade lite proteinbrist när han kom, men med genomtänkt fodring börjar det rätta till sig.

TACK för ditt svar!
Jag är beredd att byta strö även om spån kostar mkt mer. Men det går ju att ha den på bädd så spar man lite pengar. Mitt sto är omöjlig med spån iallafall, skulle kostat mig 600 extra i månaden om jag haft henne på spån :eek:

Jag har tänkt på det där med fångrisken, kan göra en slags fålla där shettisen kan gå och min häst får passera den. Fållan kommer då vara inom en yta där det mesta av gräset är upptrampat. Det finns massor av lösningar, det får man ta när det verkligen blir aktuellt. Det beror också på vilken shettis man har :)

Inte ansett att en shettis inte behöver mat som alla andra hästar. Problemet är att om vårt hösilage har bra värden och den får 5 kg om dagen så kan den bli fet, hur ska man då anpassa det?
Jag får nog försöka hitta något med sämre värden och därmed kanske kan man få höet billigare. Jag hade tänkt blanda halm och hösilage/hö så den får det den behöver, alltså inte bara halm som grovfoder och ingenting annat.

Jeeves
Jag anser inte att en häst alltid behöver kraftfoder. Hellre bättre grovfoder och mindre kraft än dåligt grovfoder och mer kraftfoder.
Behöver den kraftfoder så självklart. Sen kommer den få mineraler, helt klart. Men betfor och havre är inte alltid behövligt. Ska jag ge bara för att så föredrar jag betfor just för det är extremt billigt och hästar gillar betfor.

Övriga kostnader, som utrustning, hovvård, vet. vård osv har jag inte räknat med att det skulle vara billigare. Det jag undrade var I DRIFT, alltså per månad. En stor häst och en shettis kostar ju inte lika mkt av olika anledningar.

Jag tycker att du är HELT snett på det om du skaffar en shettis med inställningen att den inte får kosta ett skit:cool: Sen är det inte så att alla shettisar är potentiella fångponnyer och att de ska behandlas som mer eller mindre sjuka och gå i fånghage utan att lida av sjukdomen.

Ingen av mina har haft fång och inte de jag hade för många år sedan heller.

Ang kraftfoder så tycker vi olika, fast jag får intrycket som sagt att det viktiga i dina ögon det är att kraftfoder kostar pengar så därför ska det väljas bort.

Jag har en shettis och hon är billig i drift... Hon är väldigt måttlig i ätandet, och ibland har jag faktiskt svårt för att få henne att äta tillräckligt på vintern. Det blir ca 5 kg hösilage + lite Hippo Alfa Grow (ca 5 dl) för att hon ska få lite extra tillskott. Hon har jättebra hovar och verkas var 8 vecka nu på vintern. Kostnad = 250 kr/gång. Hon är LAT och vill helst inte jobba, därför känner jag ingen som helst skuld för att jag "bara" har henne som sällskapshäst. Hon verkar trivas med det livet :)!

I stallet där jag har min häst är det just nu bara en shettis med.

Vi köper olika hö till dom, min får 50-60%-igt hö och shettisen får 20%-igt.
På dagen går dom tillsammans i hagen och delar då hö så dom får bara ca 5 kg att dela på på dagen så på natten när dom står inne kompenserar vi genom att min häst får fri tillgång på bara sitt hö och den lille bara får ca 1,5-2 kg av sitt hö.
Han får lite, lite betfor och korn morgon och kväll (och mineraler såklart!) mest för att han ska få något när min häst får men han är också 22 år nu och inte riktigt lika lättfödd som när han var yngre (inga problem med tänderna dock).
Får självklart verkning, försäkring och kolla masken+ ev avmaskning precis som alla andra. Dock mockar vi hagarna varje dag så maskpopulationen är minimal..

På sommaren släpper vi inte på det kraftigaste betet förrän i slutet på sommaren och för säkerhets skull släpper vi dom bara på en bit i taget så dom betar ner. Då får han bara mineraler medans stora hästar fodras upp med kraftfoder om det behövs.

Generellt tycker jag att det är bättre att försöka hitta hö med så "dåliga" värden som möjligt till shettisar så dom får tillfredsställt sitt tuggbehov och sen räkna på vad dom behöver för miner+ev kraftfoder utöver det. Många klarar sej bra på grovfoder+mineraler. Jobbas dom mycket kan dock även en shettis behöva en del kraftfoder. Dom är oftast mycket trevliga och roliga körhästar!

jag har i alla år haft minst en shettis. tog just bort min gamla efter 29 år ihop (38 år gammal) den yngre fyller 6 nästa år. dom går/har gått på lösdrift ihop med den större ponnyn och halvbloden, det är 5 vintern nu.

på stall har jag alltid haft halm i boxarna (korn/havre) och dom har ätit 5-7 kg hö, samma sort som hästarna får. på lösdriften har dom förut alltid haft halm men i år har vi kombinerat spån och halm. grovfoder har dom på fri tillgång och den gamla petade i sig minst 5 kg/dygn (den yngre säkert minst 7 kg, hon är maxad och grov) förra året hade silaget en kvot på 9.3 och i år 8.9. ingen är "mathysterisk" eller "konstant hungrig" utan har alltid fått äta sig mätta. har heller inte haft någon överviktig shettis även om det med dom är som med andra raser - en del är lättfödda, andra inte. har ett halvblod som efter sitt är mer lättfödd/riskerar bli fet :angel:

den yngre får några dl. lusern och mineraler, den gamla fick 3 kg lusern/dag, mer om hon orkade äta. vissa år mer och andra sorter oxå beroende på höt

fång har dom aldrig haft (hade en gamal shettisdam för många år sedan, men då berodde det på curshing)

dom går på samma bete samtliga. den gamla jobbades lite då hon hade lust ibland (lite barnridning eller körning) den yngre några dagar/vecka lätt arbete.

försäkringen betalar jag ca. 1000 kr/år då är livdelen 10.000 och vet. 50.000.

då jag hyrt in har det kostat samma som för övriga.
hovslagare har jag till shettisarna samtidigt som till övriga ca. 6 v. några har varit oskodda några helskodda beroende på hovar och slitage.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också en shettis. Han äter ca. 5-6 kg hö, men han är 1½ år och växer ju, så därför får han rätt så mycket. MEN han får gå på promenader, blir tömkörd, longerad o.s.v flera gånger i veckan, utan några större krav på honom.

På kvällen får han också lite knäckebröd, äpplen och morötter, dels för att inte bli avundsjuk på mitt varmblod som äter sitt kraftfoder, och dels för att få i sig lite mer. Han står precis som mitt varmblod på torv.

Jag tror inte att jag skulle kunna byta till halm under den minsta natt, för båda hästarna har hosta och sen tycker jag att torven duger riktigt bra, lättmockat och luktar aldrig illa om det! :D

Han blir också verkad var 8:e vecka, men inte så mycket, han har så bra hovkvalitée att man skulle kunna verka honom var 16:e vecka, men det vill varken vi eller hovis, och vi kommer nog aldrig att behöva skor till honom.

Han går också på vanligt sommarbete som vilken annan häst som helst, inga problem. Alla shettisar har inte tendenser till fång, men om dom inte är vana sen det att dom var föl/unghästar så har dom 35% ökad risk för fång när dom går på bete. ;)

Jag tycker att du är HELT snett på det om du skaffar en shettis med inställningen att den inte får kosta ett skit:cool: Sen är det inte så att alla shettisar är potentiella fångponnyer och att de ska behandlas som mer eller mindre sjuka och gå i fånghage utan att lida av sjukdomen.

Ingen av mina har haft fång och inte de jag hade för många år sedan heller.

Ang kraftfoder så tycker vi olika, fast jag får intrycket som sagt att det viktiga i dina ögon det är att kraftfoder kostar pengar så därför ska det väljas bort.

Var har jag sagt att en shettis inte får kosta pengar? :confused:
Jag har inte heller sagt att shettisar är potentiella fångponnyer.
:cool:

Sen det där med kraftfoder så är en häst grovfoderätare, alltså den ska leva på att äta grovfoder, gräs, hö, hösilage och ja allt som heter grovfoder. Eller ska jag ge en massa kraftfoder till en shettis som inte ens kommer i närheten av samma kondition som min egna häst (tävlingshäst)????
Jag väljer bort kraftfoder om det inte behövs, självklart!! Varför ge kraftfoder om den inte behöver det.

Jaja, ska inte diskutera med dig, jag ville höra hur det var att äga en shettis och vad det skulle innebära samt hur mycket det skulle kunna skilja i kostnaderna. Men det var visst fel..... Enligt dig :cool: Du bara bildar dina egna uppfattningar av mina nyfikna frågor och bestämmer dig för vad jag tycker.

Ja just det, jag ska väl också be om ursäkt för du trodde allt det där, jag ska också be om ursäkt för jag vill ta reda på så mycket som möjligt innan jag skaffar en shettis. Ursäkta att jag är så nyfiken och försöker vara beredd på defekter/problem som KAN uppstå. Tänk om jag blir förtjust i en shettis som råkar ha fång. Ursäkta då för jag frågar hur jag kan göra det lättare för den så den inte får problem.
Också ska jag väl be om ursäkt för jag antog att shettisar var en ras som levde på magert bete (shetlandsöarna var det....) och därför KUNDE vara extra känslig för kraftigt bete då de inte riktigt är utvecklade till att äta massa med bete.
(alla dessa ursäkter är av drypande ironi så du vet)

*kl*
Nu till alla som svarat, det verkar som de flesta shettisar får ca 5 kg hö om dagen och kraftfoderintag varierar. Det blir ungefär hälften av vad min egna häst kostar (stor häst, får 10 kg om dagen). Ska också hitta hö med lågt näringsvärde och ta reda på vad det kostar. Visst har förra årets hö ofta lägre värden än årets hö? Ska höra med bönderna häromkring om det. Har jag en shettis kommer den givetvis att bli aktiverad på något sätt så då får jag se över hur det ser ut med fodret.

Mizzfail
TACK! Jag ville vara så förberedd det bara gick, då vet jag att det beror på hur hästen haft det när de vuxit upp. Har tydligen då bara stött på lite svårare shettisar, dvs de som tenderar fång. Kommer vara försiktig med att inleda bete med shettisen som med vilken häst som helst. Nu är det magert bete (hästarna i stallet går på gräs) så det ska nog inte vara någon fara.

Ska också hitta hö med lågt näringsvärde och ta reda på vad det kostar. Visst har förra årets hö ofta lägre värden än årets hö? .

Vad menar du egentligen med näringsvärde? Om du menar energivärde (MJ) så kan jag hålla med dig, men proteinvärdet ska inte vara lågt!

Nej, fjolårshö har inte sämre innehåll annat än med avseende på vissa vitaminer.

Du läser dåligt, jag har besvarat hur mina shettisar utfodras, har två stycken. Ingen av dem har fång som du verkar vara väldigt orolig över och övertygad om att de flesta har eller är i farozonen för.

Jag läste att du tror det är nödvändigt att skapa en slags fålla för shettisen, där det bara finns nedtrampat gräs, det var detta som fick mig att tro att du ansåg att shettisar fångbenägna. Så DUMT av mig att tro det...

Det där kraftfoderdiskussionen och den "nya" hysterin och tron kring att alla hästar bara ska grovfoder den tänker jag inte fortsätta här. Vi har olika åsikter i den frågan konstaterar jag.

Jag ser dig som en i raden av de som skaffar sig en shettis för att de är billiga och ska funka som ngn slags sällskapskanin till den "riktiga" hästen:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar