T

Tomaten

Har ju ingen speciell erfarenhet av shettisar men söker nu efter en till min ensama vbl kille. så jag tänker bara på vad som är normalt för en shettis att äta, motionera mm.
Hur stor box ska den ha?Om man gör så den kan titta ut över dörren är det inte fara för att den hoppar över då? :crazy:

ja, allt information och även bilder på era små och tänkvärda tips välkommnas! :bow: :bow: :banana:

Sv: Shettis

Tomaten skrev:
Om man gör så den kan titta ut över dörren är det inte fara för att den hoppar över då? :crazy:

Äsch, de gör ju inte en stor häst heller, kan väl lika väl hända vilken häst som helst :p

men dem är ju högre shettisen har ju flera meter upp till taket, det var det jag menade.

Mina shettisar (som är till salu :angel: ) äter ensilage och får havrekross och betfor. Det är mamma med 6 månaders föl. Samt att hon får mineraler och kalk med. Motion får dom i hagen eller när vi lös galopperar dom i ridhuset. Mamman är varken riden eller körd. Boxen vet jag inte hur stor men den som våra står i nu är ca 2-2.5 m bred och ca 3-3,5 m lång. Våra kan titta ut över boxdörren. Lägger huvudet så sött och sover ibland :love: Har aldrig hoppat över!
Sedan måste man ha 3 trådar i hagen annars är dom på rymmen :devil: :D

Såhär ser mina ut:
186667532DJmYPO_ph.jpg
Mer musklad nu!

186663707rewbsb_ph.jpg
Lilla bebisen

186663021hlmgzc_ph.jpg
Båda två :love:

Kram Favina :bump:

Om du bara skall ha shettisen som kompis till din så klarar den sig på lite havre och ca3kg hö, beror på hur tjock den är :)
Vi har 5 shettisar i stallet som körs eller rids mer eller mindre varje dag(dom tävlas oxå) Vi har ett "shettis" stall med boxar och spiltor(jätte sött) Kommer dock inte i håg mått på box o spilta nu :crazy:
En shettis skall behandlas som vilken häst som hälst, brukar jag säga. :D

Shettisar är hästar dom också ;)

Ett tips är att köpa en shettis som är registrerad och inte första bästa utan stam (som oftast är billigare). Annonser finns ju här på Bukefalos. Lycka till och hör gärna av dig om du undrar över nåt. :)

Mina shettisar har fri tillgång till ensilage (lösdriftarna) fölen som står på stall får ca 3-4 kg hö var Sen får alla mina kraftfoder även de som inte är dräktiga, Tänk på att en shettis ska man behandla precis likadant som den vore en stor häst inte låta den få fula ovanor för då tar den över helt då det är en väldigt klipsk ras ;-) Sen kan jag bara hålla med Hanna köp en renrasig med papper osv osv *S* Vi har också till salu he he ;-)

Mina shettisar har fått 3 kg hö å 1-3 dl havre å mineraler, de har inte arbetats regelbundet utan mest funkat som sällskap.Har inte byggt speciell box åt den utan de har fått stå i d ponny å stor häst box.Mått finns annars på djurskyddsmyndigheterna.

För mina busfrön har inga trådar i världen hjälpt! ;)
Man får se till att ha extra tid när man skaffar en shettis så man kan få fast dem :devil:

Ingen av mina shettisar går ut , utan de har respekt för tråden, det gäller att lära dem i tid och skulle någon få en ful ovana så sätter man en antenn på dem så gör de det bara någon gån till sen stannar de inne

*Sedan måste man ha 3 trådar i hagen annars är dom på rymmen...*

Vi har 3 trådar i hagen (30 cm, 60 cm och 110 cm) och äver 3 trådar i grinden (gummibandsgrindar)... ja, det är ju bra... om man bara ser till att allla är stängda!! I går då jag bar grejer ut och in i hagen så hade jag det understa tråden bortkopplad en stund (som vi brukar då vi håller på med nåt!), då kom världens nyfiknaste shettis och kollade - som han brukar - men denna gång kom han plötsligt på att det bara var att knalla rakt ut...! Han gick bara rakt ut under den mellersta tråden - trots att strömmen var på. :crazy: Deras tjocka päls isolerar så bra så att de inte känner strömmen, så nu gäller det att aldrig mer glömma nedre grinden. :smirk:

Vi kommer så fort som möjligt att byta till trägrindar så att man bara behöver öppna 1 grind så man ska in och ut - man blir lite less på 3 stycken!! :mad:

//Helena

Precis. Jag har heller aldrig haft några problem. Man får vara "grym" och låta fölen lära sig tidigt vad elstängsel är. Har iofs inte haft problem med de äldre heller.

oj, glömde tråden men läste igenom nu!
Fina ponnis du har!!:love:

öööh, vaffö skulle jag inte skaffa mig en shettis om jag vill det?:idea:

hehe, får sätta upp fler trådar och avsätta lite tid till "jakt" om jag får en:love:

klart du får, men är det inte bättre och få ridsällskap ?
har pmat dig, btw, lr ja om typ 1 min iaf ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka