Shettis+Welsh?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 964
M

Marny

Har ett shettissto som är ca 90-95 cm hög. Har också en mindre dotter som jag gärna skulle vilja ordna en framtida häst till. Kan man betäcka med typ en welsh? Är det risk för att det blir ett för stort föl för stoet?

Sv: Shettis+Welsh?

I normalfallet anpassar sig fostret efter stoets storlek.
MEN, man vet att shetlandsponnyer är rejält överrepresenterade när det gäller förlossningshinder (man vet dock inte varför), så jag skulle faktiskt inte vilja chansa på att låta en större hingst betäcka shetlandsston.
Varför inte köpa en unghäst i stället? :idea: DÅ vet du ju vad du får dessutom.

Sv: Shettis+Welsh?

Instämmer till fullo i ameos svar ovan, och vill lägga till följande...

Korsa inte shetlandsponnyer med större raser i tron att det ska bli en trevlig barnponny. All korsningsavel är osäker, det kan poppa ut överraskande resultat. Som ett tankeexperiment, föreställ dig en shetland/welshkorsning på ca 110 cm mkh, med shetlandsponnyns karakterisktiska grovlek och lågställdhet (relativt stor kropp och korta ben) och korta starka hals, plus welshens vackra lilla huvud och kvicka reaktioner.

Din mindre dotter, hur stor är hon om 4 - 5 år när den tänkta avkomman är gammal nog att börja utbilda och bruka? (Hoppas att den ponny du eventuellt tillverkat då inte blir oönskad och hamnar på blocket.se, "fin barnponny, welshkorsning utan papper, 3000 kr billigare vid snabb affär"...)

Köp en ponny till din dotter, och bespara världen ännu en "gullig" lågstatus shetlandskorsning. Om du vill avla på shettisstoet, välj en fin shetlandshingst. Lycka till.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 048
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 901
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 996
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka