Shettis/ponny i bra hull

Constance

Trådstartare
Vad är ett bra hull på en shettis/annan ponny? Några riktmärken?
Kan ni visa bilder? Kanske även någon har bild på en shettis som är för fet.

Jag undrar bara för att jag vill veta hur min shettis är i hullet. Hon har en rejäl "hömage" men känns inte fet för övrigt vid revbenen osv.

En annan fundering: varför har shettisar lättare för att gå upp i vikt än lite större ponnys?

Senast ändrad:
Sv: Shettis/ponny i bra hull

En schettis är gjord för att gå omkring på vindpinande öar utan ngt att äta förutom lite barr och kottar, dom måste kunna tillgodogöra sej allt dom äter eftersom dom från början inte hade så mkt att äta. Får dom sen äta så gör dom gärna det oavbrutet.

På Shetlandsöarna fanns det nog mer än bara barr och kottar men däremot så har jag hört att det var ett hårt klimat och inte överdrivet mycket näring i gräset så ponnyerna var tvungna att äta mer för att må bra och hålla värmen. När dom kom hit så fanns det kvar och dom äter fortfarande mer än vad de egentligen behöver. En welshponny t.ex. håller sig lättare i normalvikt för att dom för så länge sedan hade näringsrikare gräs och mildare klimat. Det är alltså vad jag har hört och jag vet inte om det stämmer.

Enligt mig så ska en shettis inte vara 'större' än vilken annan häst som helst. Det är på tok för många shettisar som är för stora för sitt eget bästa, folk glömmer att en shettis i sig är ingen liten ponny, utan en stor häst i ett litet format. Och ska därefter se ut som vilken häst som helst.

På Shetlandsöarna fanns det nog mer än bara barr och kottar men däremot så har jag hört att det var ett hårt klimat och inte överdrivet mycket näring i gräset så ponnyerna var tvungna att äta mer för att må bra och hålla värmen. När dom kom hit så fanns det kvar och dom äter fortfarande mer än vad de egentligen behöver. En welshponny t.ex. håller sig lättare i normalvikt för att dom för så länge sedan hade näringsrikare gräs och mildare klimat. Det är alltså vad jag har hört och jag vet inte om det stämmer.

Det var det jag menade med barr å kottar!

Vi har en nordlandshäst och jag har läst det jag kommit över om rasen, mest på Norska sidor. Men enligt historien om rasen så åt dom mossa och fisk. Fiskarna berättade att dom till och med åt upp deras gummistövlar( detta låter som ett skämt, men vem vet)
Så kottar och barr tycker jag inte låter så farligt.
Ville bara berätta

Det handlar ju om vad man klassar som övervikt. Som sagt, de ska vara runda enligt rasstandarden. Som Madick skriver, ej slimmade. De ska inte se ut som små hästar.

Ylvaaskersund: Jag reagerade bara på att du skrev barr och kottar eftersom det finns få träd på Shetlandsöarna ;)

Hömagen brukar bero på för proteinfattigt föder. Magmusklerna blir slappa vilket gör att magen hänger och putar mer än om den skulle göra annars. Visst blir magen lite störe om hästen äter mkt grovfoder, men inte uppblåst eller hängig.

Jag tycker man får ha samma riktmärken på alla hästar. Man ska kunna känna revbenen om man trycker lite och drar över revbenen, men de får inte synas eller ligga för ytligt precis under huden. Sedan ska ryggmuskler se fina ut och rumpan vara rund och liksom utfylld, så den ser knubbig ut om bak och rygg.

Om man följer det är shettisar naturligt lite knubbigare om magen om man ser till proportionerna, men de ska inte vara pluffsiga och feta.

Men kan du/ni visa bild på lite shettisar? Gärna i bra hull, och dåligt hull. Gärna där de ser lite feta och plufsiga ut, och även där de är lite för tunna.

Det handlar ju om vad man klassar som övervikt. Som sagt, de ska vara runda enligt rasstandarden. Som Madick skriver, ej slimmade. De ska inte se ut som små hästar.

Ylvaaskersund: Jag reagerade bara på att du skrev barr och kottar eftersom det finns få träd på Shetlandsöarna ;)

OK, jag har inte varit där men rent logiskt borde det ju inte finnas så mkt träd eftersom det är vindpinande öar, jag borde skrivit sten och myror...:rofl::rofl:

Jag har inte så mkt egna bilder på shettisar, vet inte om jag vågar lägga in andras bilder bara sådär, men jag kan ju kanske länka till lite sidor med fina shettisar. Känns taskigt att visa andras shettisar och säga att de är i dåligt hull.

Om du går in på tex http://www.shetlandsponny.com/ och kollar på elithingstarna får du se shettisar i superfint hull, lite rund mage och knubbig runmpa men jättefint musklade och inte feta (utom Dollman som jag tycker är för smal på bilden men han är lite annan typ än de andra shettisarna ochså, inte lika djup bål. Och charley vd Provincialeweg som är lite kantig, ser ut att ha fått lite lite att äta inför visningarna:o)

Med shettisar gäller det att känna ordentligt ofta om de har mkt päls, för många är för smala trots att de ser ut att ha värsta magen för pälsens skull. Stor mage betyder inte automatiskt fet häst, det måste man tänka på. Det betyder ofta att de istället äter för lite protein och därför fått uppbåst hängmage. Lagom med mat och motion trots att de är shettisar ska de ha tycker jag:) Uträknad foderstat!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 131
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka