Shettis/ponny i bra hull

Sv: Shettis/ponny i bra hull

Kul att titta på bilder av fina shettisar. Jag blir alltid retad för att min sällskapsshettis Sharon är för fet men nu ser jag att han är normal jämfört med andra shettisar. Jag har aldrig hållt på med shettisar tidigare, Sharon har liksom bara ramlat in, så jag har ingen koll så det var skönt att se att han ser ganska perfekt ut. Vilket jag alltid har hävdat!;)

Sharon är helt underbar och jag funderar på att bli shettismänniska i mitt nästa liv!:love::love:

Ja man blir ju lite kär i de små knattarna. Kanteborgs Sprite på sidan jag länkade till är så jäkla fin tycker jag. Du har inga bilder på din lilla häst?:)

Här har du bilder på stoet mira med fölet spira som en bekant till mig har. (inte mitt album heller men jag hoppas det går bra iaf) :)http://www.pixbox.se/alb_show_id355042_page0.html

Jag blir helt kär:love: Fölet är bara någon vecka gammalt och såg ut som en liten busig vovve när hon hoppade runt i hagen.

Lagom hull på shettis och vilken annan häst som helst är när du kan känna revbenen lätt, men inte se dem.

Här kommer en bild på min shettis och hennes sommarkompis.
Då var hon 1 år och han 12 år. Hon är nu snart 2 år, större har hon blivit, men har behållt samma hull.
Har tyvärr ingen ny bild på henne.

donna2mn7.jpg

Vilken fin! Jo det där är ingen fara på bete ju. Du kan ju känna över revbenen så det inte är alldeles för mycket späck där bara, för då kan man ju skära ner lite tillfälligt så hon tappar en gnutta. Men den där var ju inte fet, bara lite smårund och med en mage full av gräs:)

Ja man blir ju lite kär i de små knattarna. Kanteborgs Sprite på sidan jag länkade till är så jäkla fin tycker jag. Du har inga bilder på din lilla häst?:)

Tyvärr inte, men bara föreställ dig litet, runt, lurvigt, svart och enögt som står och väntar vid grinden och försöker förklara att man inte kan behandla shettisar som fullblodshästar. Dom är SÅ mycket känsligare och behöver vila i tjock halm och äta god och mycket mat!:love::love:

Det är ju inte ovanligt att shettisar ser tjocka ut i sina isbjörnsfällar, men det är inte ovanligt att många shettisar är tunna när man väl känner o klämmer lite på dom

Okej, nu puttar jag ytterligare en gång och tar mod till mig och lägger in lite bilder. Jag kan fortfarande inte bestämma mig för om min shettis är för fet eller ej. Och i så fall hur mycket behöver hon minskas ner?

Vad anser ni om hullet på denna shettis? Olika årstider, olika år, olika hull, olika kondition etc på bilderna.

Bild 1.
20484056.jpg

Bild 2.
19853611.jpg

Bild 3.
19853610.jpg

Bild 4.
19853625.jpg

Bild 5.
14964823.jpg

Bild 6.
8373872.jpg

Bild 7. Ej ordentligt inpassad sele här.
8372711.jpg

Måste nog säga att din ponny är för tjock på samtliga bilder.

Här kommer bilder på mina tjockisar

Polgara är iof dräktig på bilden, den togs i våras
15668554.jpg

Savannah förra vintern
6118356.jpg

Molle förra sommaren
10904761.jpg

Sam förra vintern
6121589.jpg

Måste nog säga att din ponny är för tjock på samtliga bilder.

Här kommer bilder på mina tjockisar

Polgara är iof dräktig på bilden, den togs i våras
15668554.jpg

Savannah förra vintern
6118356.jpg

Molle förra sommaren
10904761.jpg

Sam förra vintern
6121589.jpg
Men molle såg ju smal ut! :)

Här kommer mina donnor på cirka 1 m i manken. Bilderna är inte så supertydliga men ni får lita på min förklaring till dem. Dom ser ut att vara i samma skick såhär på bilderna men det är dom inte alls.

Den första (svarta)är i vad jag tror normalhull och man kan med lätthet känna revbenen utan att trycka.

hullet017.jpg

Den andra har pga att jag trodde hon var dräktig fått det alldeles för bra i sommar :crazy: så nu är hon satt på rejälbantning med mycket motion och står inne på nätterna samt förminskad och klippt hage. Det är första sommaren som jag äger henne nu men hon klarade inte av det som den första donnan gjorde (som jag haft två sommrar).

hullet009.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 131
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka