Shettis/ halvblod, avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Empalie

Trådstartare
Hej alla!
Om jag nu måste avmaska mitt halvblod ska jag givetvis avmaska min shettis också, men hur många sprutor behöver jag köpa(en el två), hur mycket ska jag räkna shettisen på?

Såklart är detta en ekonomisk fråga....

Sv: Shettis/ halvblod, avmaskning

En vuxen normalstor shettis i bra hull, väger ca 250kg. Mitt sto på 103cm, dräktig i månad 4, vägde 255,5kg när vi var på kliniken.

Behöver du avmaska då? Tagit träckprov? Tänk på att avmaskningsmedel är receptbelagt numera, många veterinärer skriver inte ut det utan träckprov.

Ja jag måste avmaska halvblodet och måste ju göra det med shettisen också då. Har redan ringt vet men glömde fråga

Om det är två hästar som ska maskas så köper man väl två sprutor då..:laugh:

Är verkligen ingen expert på avmaskning men när vi skulle avmaska så visade två av tre hästar att de hade mask på träckprov och det var bara de hästar som skulle avmaskas enligt vidlab och strömsholm så visade din shettis inget på träckprov ska du bara avmaska din stora:idea:

Tyvärr blir det nog till att köpa två sprutor, trots att du bara kommer att använda ca 1 + 1/3. Ibland kan jag samköpa med andra som också har småttingar + stora, så slipper man kasta bort dyra medel.

Ang träckprov hit o dit så hade jag avmaskat båda, har du träckprovat en och det visade på behov av avmaskning så hade jag def maskat båda två. Det är min personliga åsikt.

Ang träckprov hit o dit så hade jag avmaskat båda, har du träckprovat en och det visade på behov av avmaskning så hade jag def maskat båda två. Det är min personliga åsikt.

Jag tog förgivet att båda var kollade när jag skrev mitt inlägg.

Om man träckprovar 2 hästar och bara 1 visar på mask, så maskar man ju bara en utav dessa 2 hästar. Knappast båda. Sen beror det ju på vad EPG visar för värden. skulle det visa sig att 1 utav dessa 2 har under 100 epg så maskar man ingen utav dom.

Personliga åsikter har inte med maskning att göra, det måste ju ändock vara resultatet som styr.

Jag uppfattade inte att hon även hade träckprovat shettisen utan läste det som att hon har träckprovat halvblodet. Ang träckprovets vara eller icke vara så anser jag att träckproven inte är helt tillförlitliga och därför slänger jag inte pengar på dem. Att det sen är högsta mode just nu att träckprova hit och dit och sen tro att man kan förlita sig på dessa det är en annan historia.

Det finns väldigt många pekpinnar härinne, du står för din åsikt och jag för min. Din åsikt är inte mer korrekt än min, det får du nog leva med.

Sen vill TS ha råd, jag förmodar att hon sen agerar utifrån de råd hon anser vara värdefulla.

I första hand avmaskar man för att skydda markerna mot återsmitta. Visar träckprovet på noll så finns det inte just nu att avmaska emot.

Ang. Jeeves "system" så avmaskas det vår och höst, enbart. Vilket betyder att antingen avmaskas hästarna i onödan, eller så får de glatt sprida ägg hela sommaren när medlets intervall gått ut efter våravmaskningen.

Att det sen är högsta mode just nu att träckprova hit och dit och sen tro att man kan förlita sig på dessa det är en annan historia.

Mode i vad ? I forskning ? Är forskningsresultat mode ? :confused:

Mode betyder sätt, fason, rytm, mått, gräns; något som är förenligt med tidens rytm och smak, alltså det som är modernt.

så med andra ord är det mode att: vaccinera sina barn, sköta om sin hälsa, värna om sin miljö osv osv. Är det inte lika *mode* att glatt springa i väg och beställa masksprutor ? Varför är detta mode så acceptabelt då ?

Men varför kan du inte tala om då för oss som inte vill ha resistensutveckling och träckprovar vad det är som inte är tillförlitligt ? Menar du kanske att: människan själv ser när behovet finns ? Jag tycker det är så himla egosistikst att ett fåtal människor ska få sabba för resten av oss. Ta ditt ansvar säger jag. Vi har inte bett om någon resistens. Eller ska DU forska fram nya medel då allt är förstört pga några människor ensvishet att inte kolla upp ?

MIN åsikt är nog så korrektare än din som åtminstone tar del om vad som framkommit. du chansar ju bara hej vilt och tror att bara du drabbas.

Senast ändrad:

Jag chansar inte, jag agerar utifrån mina erfarenheter och även om du gärna skulle vilja styra och ställa med alla i din omgivning så funkar det inte riktigt så eller hur? Tycker din ton är både opassande och kränkande och hoppas att du kan behärska dig i fortsättningen.

Eftersom avmaskningsmedel kräver veterinärs godkännande numera så betyder det att jag inte är ensam om min syn på det här med träckprovens vara eller icke vara.

Ärligt talat anser jag det vara DU som kränker folk. Är det inte bra ego att tänka på sig själv och skita i alla andra ? Ska VI andra drabbas för att ni inte kan dra erat strå till stacken och hälpa till att sakta ned resistensutvecklingen ? Vad ser du för nytta av att andra ska drabbas ? Tycker du det är kul eller ? Min ton är inte opassande på en fläck, jag säger vad jag tycker och vad som kan hända...ska jag då stå till svars för något någon annan är skyldig till ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
931
Senast: Mojma
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 132
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?