Shettis foderstat

Sv: Shettis foderstat

milly skrev:
Man ska vara försiktig med kraftfoder till dom men annars ska dom väl äta precis som andra hästar. Efter deras individuella behov med en balanserad foderstat med en kvot på runt 6.

Det idealiska är ju om du har ett så bra hö att det inte behöver kompletteras med nånting annat (förutom möjligtvis mineraler). Hade du analys? (minns ej vad du har skrivit tidigare)
Om du INTE har analys skulle jag ta det säkra före det osäkra och ge den 0.5-1kg lusernhack och sen några kilo hö på det. Men inget mer! (lite mineraler kanske, iaf selen)
Hihi, har inte varken shettis, stall eller hö ännu..! ;)

Trissa skrev:
Lånar knapp...

Ni som har fri tillgång på grovfoder, hur mycket uppskattar ni att er shettis äter varje dag?

Svårt att säga men jag har räknat en höbal på 15-17 kg per dag och storhästen äter nog minst 10 kg. Så ca 5 kg.

Det beror helt på individen om de kan gå på fri tillgång lr inte. Min väns två hästar, shettis och halvblod, kan inte gå på fri tillgång nån utav dom utan att likna spärrballonger. De äter och äter bara. Det är bara att prova och ha koll på om vikten rusar iväg lr inte. Är de inte vana vid fri tillgång sedan tidigare så kan det ta en till två månader innan dom förstår att de har obegränsat med mat och lugnar ner sig med ätandet.

Doris77 skrev:
Hej! Shettisen kommer i huvudsak vara sällskap till mitt halvblod men självklart ska hon eller han motioneras också. Jag var nog lite otydlig i min formulering..
Jag trodde inte att en shettis kunde få fri tillgång på hö. Det underlättar ju en hel del! Jag har aldrig haft en sån liten ponny förut och har bara hört varningar om hur viktigt det är att inte ge för mycket mat! Fler shettistips är välkomna!!

jodå, småhästar som shettisar kan ha hö på fri tillgång, men att inte ge dem för mat syftas alltså på KRAFTfoder...det är ju vad man oxå har fått höra i många år, det är därför jag ger min lill-kille 2½ dl kraftfoder / dag...endel säger att en shettis kan visst käka 0.5kg :eek: vetefan om det verkligen är så "smart" o ge shettisen med "ganska" mkt mat (kraft)....men han blir ju ändå ganska mätt på höet, så det är nog ingen fara...och sen så har ju vi halmen som bädd inne i ligghallen, så det är ingen nöd på killen :D

men om du ska ha ponnyn uppstallad då kan ju han stå på spån eller halm, det beror ju på ponnyn själv...
fast mitt tycke är att shettisar är gjorda för att gå ute dygnet runt året om, för de är ju väldigt tåliga....
om du vill veta mycket mera om shettisar är det ju bara att ta kontakt med seriösa shettis-uppfödare för mera info...dom vet ju det mesta...jag har bara haft min i 3 år snart och jag har aldrig ångrat mig att jag köpt honom...shettisar är ju smarta och väldigt roliga att "bråka" med ;) nu menar jag INTE med våld, utan man måste ju "fjäska" dem om de inte vill gå med på något dom inte vill göra eller tvärtom :D
man har ju nästan aldrig tråkigt med dom små....

lycka till!

Okej jag har fått lära mig att en näve är vad som får plats i EN hand...
Det du beskriver borde ju vara 2 nävar:confused:

Jag tränar en shettistravare, hon är 101 cm hög och väger ca 200 kg. Hon rids/körs ca 2 lugna pass per vecka, ett hårt snabbjobb och en riktig långtur(galoppjobb), ca 1-2 mil, per vecka. Hon är klippt, och går i hage på dagen, samt lösdrift på natten. Hon är i hög kondition och muskulatur.
Hon får

5 kg hösilage ts 60 %
1 hg vetekli
0,5 hg havre
20 gram mineral, till kor Mixa 103 som hon får för att få upp Ca/p-kvoten. Fri tillgång på halm.

Hon äter nog kanske lite mer hösilage än hon ska, men det som är så bra med henne är att hon slutar äta när hon är mätt! Det finns oftast många kilo kvar under dagen som hon inte vill äta, fast de andra hästarna äter.

våra shettisars foderstat: en i kondis utifrån ett kraftmått, (det är vägt men kommer inte ihåg vill du veta de så skriv igen)
1.5 dl pelletrerad betfor
1mått havre/kornkross
½mått vetekli
0,75dl mineral vitafor avel
vitlök
ca 3 kg hö

unghäst:
1,5dl pelletrerad betfor
ca0,5mått h/k(lite olika kan behöva mer)
½mått vetekli
0,75dl mineral vitafor avel
vitlök
1dl sija
fri tillgång hö och halm

bara bete till unghästarna

Har också en av dessa små finurliga busfrön som sällskap till min stora häst. Då min stora häst har fri tillgång till hö så får även hon av praktiska skäl ha det. Det fungerar utmärkt, är precis lagom i hullet. Förutom detta så får hon lite Salsa mix, mest för syns skull och naturligtvis mineraler och saltsten. Lägger in ca tre kilo hö till henne på natten, varav ca hälften är uppätet på morgonen. Än så länge motioneras hon inte av mig, men dock en hel del av sig själv:p
Och som fler andra redan sagt bör de väl klara sig på bara hö, förutsatt att det är ett bra hö, om man inte motionerar dem väldigt mycket.

Senast ändrad:

knapplån

min minishettis, 85cm hög, ca 140 kg skulle jag gissa. Gör inget direkt arbete utan går i hagen och leker med min andra häst, springer lite och sådär...
I stort sett fri tillgång på hö; ger hästarna hö 3-4 ggr/dag i hagen och den lille äter så mkt han vill ha sen lämnar han den andre hästen att äta ensam.
2,5 dl betfor (snitsel)
1,5 dl luzernpellets
0,3dl Miner Vit
Äpple/morötter
halm i boxen men den äter han nog inte nämnvärt av

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama