Shettis foderstat

Sv: Shettis foderstat

Djurjouren skrev:
Haha, det gör mina shettisar oxå, jagar de andra hästarna alltså.:D
Är det typiskt shettianskt att vara liten, etrig och älska att reta gallfeber på sina hagkamrater?
Jag är störtnöjd för de motionerar tom min lataste travvallack rejält :bump:

Tror inte att det är typiskt. Här är det tvärtom, min shettis blir jagad. Han vill bara gå och beta och vara ifred medans han blir jagad av fullblodet han går med.

nja, det är inte bara mina tankar.. det är vad en näve generellt sett är inom hästkretsar.. dvs förr i tiden när man mätte foder.. det är inte många som vet om det.. men det finns nog uppskrivet även i nån gammal tråd om foder..

idag använder man kg och hekto.. liter och dl tyckler jag känns oseriöst :D

BeastieBabe skrev:
nja, det är inte bara mina tankar.. det är vad en näve generellt sett är inom hästkretsar.. dvs förr i tiden när man mätte foder.. det är inte många som vet om det.. men det finns nog uppskrivet även i nån gammal tråd om foder..

idag använder man kg och hekto.. liter och dl tyckler jag känns oseriöst :D
fast det är väl bekvämt att ange dl och liter :angel:

Han väger (eller snarare skall väga) runt 150kg, så 2kg hö räcker.
Det är en väldigt liten häst.
Men det kanske blev 2,5kg hö då.
Svårt att mäta så små mängder.

Inte_Ung skrev:
Han väger (eller snarare skall väga) runt 150kg, så 2kg hö räcker.
Det är en väldigt liten häst.
Men det kanske blev 2,5kg hö då.
Svårt att mäta så små mängder.

Men räcker o räcker... vad blir det i TS/100kg kroppsvikt? Blir inte det på gränsen ?
Vore det ändå inte bättre att ge mer?

jo.. det är väl det.. :smirk:
men desto jobbigare för oss som försöker räkna på det.. :D

Mina hästar går på fri tillgång men uppskattningsvis så äter han åtminstone 5 kg om dagen. Glömde, han får lite betfor också (som han inte äter upp).

Carolrita skrev:
Hej...äger en shettis-valack på 5 år, har honom som körponny.. har precis kört in honom, så jag har börjat att köra honom nästan varje dag, men om inte jag ska köra honom den dan då "står" han i hagen...har honom i lösdrift ihop med mitt travsto..
men iallafall, han kommer att motioneras typ varje dag/varannan dag.. och jag ger honom 2½ dl fibergi bas/ dag, och han går på fri tillgång på vanligt hö...
jag anser att shettisar behöver jobba...dom mår ju bra av att göra någonting ÄN att vara enbart sällskap till större hästar......
det är bara mitt tycke...:)
Hej! Shettisen kommer i huvudsak vara sällskap till mitt halvblod men självklart ska hon eller han motioneras också. Jag var nog lite otydlig i min formulering..
Jag trodde inte att en shettis kunde få fri tillgång på hö. Det underlättar ju en hel del! Jag har aldrig haft en sån liten ponny förut och har bara hört varningar om hur viktigt det är att inte ge för mycket mat! Fler shettistips är välkomna!!

Tack för alla svar, nu är jag lite klokare!! :D

Mina shettisar går på lösdrift, samt fri tillgång till grovfoder.

sen ger jag en halv hand full med mineraler o vitaminerpellets samt en lika stor näve med betfor per dag....på vårsidan...typ i mars/aprillägger jag till lite morötter....för pälsfällningens skull.

De rids tre till fyra dagar i veckan/2-3 timmar per gång...övriga dagar ngn promis med mig o hunden....körs/tömkörs ngn timme per dag, stora hagar med vatten i ena änden o foder i den andra...det gör att de rör sig mkt även när de inte arbetar...
Stora sälgträd att gnaga på, fälls till dom varje vinter...mkt sysselsättning, samt mkt bra o viktiga mineraler får dom där...

OBS!Min erfarenhet:överfodra ICKE med kraft!Fri tillgång till grov är det optimala...sen utgår du från analys vad dom behöver som tillskott!

Å ta med shettisen som handhäst på dina promenader med den stora hästen!/Good luck!/Tolly

Doris77 skrev:
Hej! Shettisen kommer i huvudsak vara sällskap till mitt halvblod men självklart ska hon eller han motioneras också. Jag var nog lite otydlig i min formulering..
Jag trodde inte att en shettis kunde få fri tillgång på hö. Det underlättar ju en hel del! Jag har aldrig haft en sån liten ponny förut och har bara hört varningar om hur viktigt det är att inte ge för mycket mat! Fler shettistips är välkomna!!

Man ska vara försiktig med kraftfoder till dom men annars ska dom väl äta precis som andra hästar. Efter deras individuella behov med en balanserad foderstat med en kvot på runt 6.

Det idealiska är ju om du har ett så bra hö att det inte behöver kompletteras med nånting annat (förutom möjligtvis mineraler). Hade du analys? (minns ej vad du har skrivit tidigare)
Om du INTE har analys skulle jag ta det säkra före det osäkra och ge den 0.5-1kg lusernhack och sen några kilo hö på det. Men inget mer! (lite mineraler kanske, iaf selen)

milly skrev:
Vore det ändå inte bättre att ge mer?
Nej för då så blir han så fet att han spricker.
På riktigt!
Han har (eller jag har) stränga veterinärorder om att hålla honom i lagom vikt.
Annars så hotade veterinären med att benen skulle gå av och hästen skulle spricka.

Inte_Ung skrev:
Nej för då så blir han så fet att han spricker.
På riktigt!
Han har (eller jag har) stränga veterinärorder om att hålla honom i lagom vikt.
Annars så hotade veterinären med att benen skulle gå av och hästen skulle spricka.

Okej... :crazy: kan man inte på nåt sätt ge honom mer stråfoder? Svårt, förstår jag.
Vad jag sett av dig här på buke så verkar du vettig och kunnig så du gör säkert det bästa du kan för din lilla shettis... men jag ville bara ifrågasätta mängden stråfoder, om inte annat så för att lära mig nåt nytt. :smirk:

nu har jag ingen shettis men skulle jag ha en skulle den få ca 25-30 mj vid vila, ca 35 MJ om den arbetas (körs och rids varje dag)..
kvoten skulle få ligga på 6..

Lånar knapp...

Ni som har fri tillgång på grovfoder, hur mycket uppskattar ni att er shettis äter varje dag?

Jo men på 150kg häst så räcker 2kg hö.
Det ger 1,1kg ts/100kg vilket är vad som rekommenderas.

Runt 5kg ensilage med en ts av 54%.
Och jag tror det för att han håller perfekt vikt och just 5kg ger rätt mängd MJ.

Inte_Ung skrev:
Jo men på 150kg häst så räcker 2kg hö.
Det ger 1,1kg ts/100kg vilket är vad som rekommenderas.

Ja 1.1kg ts/100kg är ju OKEJ, men inte vad som rekommenderas, hörre du! Det är minimi med 1kg ts/100kg och rekommenationen är 1.5-2kg ts/100kg.
Måste man komma ihåg!

Inte_Ung skrev:
Jo det är vad som rekommenderas när man av medicinsk nöd måste banta en häst maximalt.

Ja på SÅ sätt måste man ju kanske gå ner på MINIMI-nivå, en rekommendation ur bantningsvinkel...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama