Shetland sheepdog

E

Englaa

Uppfattningar, erfarenheter och frågor. Här diskuterar vi Shetland sheepdog!;)

Har sökt efter Sheltietrådar, men har inte hittat någon, så jag gör en.

Någon som har/haft en sheltie?
Skriv gärna stam, posta en bild osv.

Hur uttalar ni Sheltie? "Kjellti" eller "Skällti"? :angel:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shetland sheepdog

Heej:) Jag älskar rasen Shetland Sheepdog.
Själv har jag en nu på 3.5 månader hemma:) en sobel hane:)Han heter Fairyshell Think Twice men vi säger "Alfons"<3<3 Hans mamma heter Fairyshell Marvellous Sign och pappan heter Ch Grandgables Say It Again Sam:) jag har tyvärr ingen bild på honom på den här datan:/ När jag var yngre hade jag en svart/vit tik som jag inte mins stamtavlan på just nu:)
jag utalar sheltie - kjelltie;)
fråga om du vill veta något:)

Senast ändrad:

Jag med! ;)
Åh, vad trevligt. Vad heter den och vilken kennel är den ifrån? :)

Jag uttalar också "Kjelltie", men båda mina tränare säger "Skälltie", så jag trodde jag var helt ute och cyklade..:angel::D

*såg inte att du ändrade och skrev namn:p*

Vad ska du använda din lilla hund till då? Ska du träna något speciellt?;)

han heter Fairyshell Think Twice och kommer från kenneln Fairyshell:)
HAHA ja men skälltie låter så.. annorlunda:D

jag ska börja med agility, tränar honom lite hemma ibland att gå slalom och gå genom en tunnel:) Jag ska gå på en kurs senare i år:)
jag funderar på om jag ska börja med freestyle oxå:)

hur gammal är din sheltie och vad gör du med den:)?

Okej.;)

Ja, det låter helt knas.:eek::p
Okej, jag tränar också min valp att gå i tunnel och slalom.:)

Min sheltie är 4 månader. Ska träna Junior handling, lydnad och agility hade jag tänkt.;)

Får se om min klubb får hit någon freestyleinstruktör till nästa år, så jag kan prova på det också.;)..

Har du hållt på med agility förut?:)

Jag älskar rasen. Min förra hund var en sheltie. Totalt underbar! Otroligt lättlärd, gosig, aktiv var med överallt. Vi fick 11 underbara år tillsammans innan jag miste henne i en tragisk olycka förra sommaren :(. Då var hon nästan 12 år och jättepigg för sin ålder, hade kunnat leva säkert 2 år till. Hon var så himla fin, jag saknar henne nåt så fruktansvärt. :love::cry:

Eastdale Endearing Black Devon hette hon, kallades Devon.
Pappan heter Eastdale Endearing Shadow och mamman S Ch Eastdale New Classic Design.
Scan016.jpg

Scan0026.jpg

Hej igen.. Har du varit inne på Sheltie i fokus.. http://sheltie.ifokus.se/
Där hänger jag mycket.. Där kan man få reda på mycket.. mest från egna sheltie ägare.. Ett forum bara om sheltie..
Själv säger jag Skellti med "ske" ljud .. Maken säger Skelti med "k" ljud.. vi är lite oeniga där..

Är det bara jag som uttalar Sheltie som det står.

Återkommer med mera information:)

Ja lydnad är nog nått som jag kommer träna automatiskt med eftersom vi vill ha en harmonisk hund:)
Junior handling skulle vara roligt men jag vet inte om det finns någon instruktör vid våran brukshundsklubb:)

Jag har inte tränat för en instruktör i agility men jag är hundvakt åt en hund ganska mycket och den har jag försökt att träna lite med men han är inte så roar:angel:

ja nu är våran hund ca. 4.5 månader:)
Har du tränat agility förut?

JÄTTE fin hund Lazio! verkligen:love: Den ser precis ut som våran förra! Åh jag saknar henne oxå:cry:
vad var det för olycka??:(

Okej.;)

Ja, jag tränade min förra hund i agility. Han var en tollare, men han kunde inte koncentrera sig så bra bland folk/andra hundar så han blev rejält uppstressad och mådde inte bra av det..

Får hoppas på att det går bättre med min lilla sheltie nästa år, ett par placeringar skulle inte sitta fel.:bump:

Okej.;)

Ja, jag tränade min förra hund i agility. Han var en tollare, men han kunde inte koncentrera sig så bra bland folk/andra hundar så han blev rejält uppstressad och mådde inte bra av det..

Får hoppas på att det går bättre med min lilla sheltie nästa år, ett par placeringar skulle inte sitta fel.:bump:

Jaha.. men tollare är väldigt fina:) Ja jag hoppas också på någon placering iallfall:)
Är din shelite otroligt lättlärd??

Ja jag kan lägga in en bild på honom, Han är ungefär 2 månader på den bilden:)
(Lägger in fler bilder vid tillfället)

http://www.pixbox.se/pic_show_id12400530.html

Senast ändrad:

Måste också fråga innan jag glömmer:smirk:.. hur tränar du din hund tex genom slalomet? alltså hur du gör:)

Uppfattningar, erfarenheter och frågor. Här diskuterar vi Shetland sheepdog!;)

Har sökt efter Sheltietrådar, men har inte hittat någon, så jag gör en.

Någon som har/haft en sheltie?
Skriv gärna stam, posta en bild osv.

Hur uttalar ni Sheltie? "Kjellti" eller "Skällti"? :angel:

Min familj har en sheltietik på 9 år, Fjärilbos Zinnie. Hon har några such i sin stamtavla, men hon själv är aldrig utställd pga hennes höfter. Vi köpte henne för 1000 kr, annars skulle hon avlivats. och inga valpkullar har hon haft, man vill ju inte att felet i höfterna skulle sprida sig. Men annars är hon en helt underbar vovve! här kommer lite bilder på Damen :love:

12562746.jpg

12562745.jpg

12562743.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 927
Senast: hundtant
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025