L

Lina64

Jag funderar på att skaffa en sheltie, och undrar lite vad som är normalt inköpspris, och om det är några särskilda saker man bör tänka på när man väljer valp. Vet ju i största allmänhet, men om det är något särskilt rastypiskt.
Jättetacksam för svar
Lina
 
Sv: Sheltie

Oh va kul med en till som går i sheltie tankar :D
Jag ska köpa en nästa år har jag tänkt. På kennlarna jag tittat på har valparna kostat 9000 kr.

Jag har hört mej för vad man ska tänka på med rasen och så, men de enda jag fått höra är att dom kan va lite "blyga" och att man kan behöva socialträna dem mer så är dom inte så tillbakdragna senare i livet. Så man kanske ska kolla på en valp som är lite mer "framåt" Men annars är dem en livlig och lättlärd ras.

Rätt mej om jag har fel, jag försöker bara hjälpa TS :idea:
 
Sv: Sheltie

Jag har en sheltie valp på snart 4 månader. Vad som skiljer henne mot våra andra hundar (tax, gråhund) är att hon är lite blygare och lite försiktigar, men hon älskar folk. Hennes blyghet märks om man höjer rösten, det tycker hon inte om. Och hon är inte förtjust i okända hundar. Men det är en lättlärd och underbar hund.
mollie.jpg
 
Sv: Sheltie

Oj, vilken söt tjej! Jag är också intresserad av sheltie, det är en av raserna i den storleken jag har tittat på. Varifrån kommer din valp?
 
Sv: Sheltie

Jättfina o uppenbarligen väldigt framgångsrika utställningshundar! Vad tycker du personligen om mentaliteten hos din hund?

Kanske lite tidigt att avgöra mentaliteten hos en 4 månaders valp?

En idé är att kontakta andra valpköpare från kenneln som har gått igenom de flesta faser och höra vad dom tycker :idea:
 
Sv: Sheltie

Kanske lite tidigt att avgöra mentaliteten hos en 4 månaders valp?
Frågan var inte riktad till dig utan till valpägaren. Och så var det inte fråga om att avgöra mentaliteten, jag frågade hur hon uppfattar mentaliteten. Varför lägga sig i sånt som man inte har det minsta med att göra?
 
Sv: Sheltie

Men vilken otroligt taskig attityd du verkar ha ?

Jag undrade bara... Får man inte svara dig utan att du tilltalar personen ifråga först?
 
Sv: Sheltie

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du syftar på, att jag framhåller min åsikt inom hundämnet?
Om jag har dålig attityd som inte är försvarbar så PM:a gärna ( eller skriv här) vad saken gäller...

Jag svarade dig, lade tom med en smiley så du skulle förstå att inlägget INTE var ett påhopp utan en påstående följt av ett tips?
 
Sv: Sheltie

Hon är en lättlärd och tillgänglig valp.
Tycker mkt om människor även okända. Även illaluktande kolsvarta sotare är roliga.
Tycker det är obehagligt med främmande hundar men det beror nog mest på ovana.
Gillar barn och visar att hon uppskattar när de leker eller handskas med henne.
Har hört från många håll att sheltie ska vara rädda och skälliga, det stämmer INTE in på våran.
 
Sv: Sheltie

Hon är en lättlärd och tillgänglig valp.
Tycker mkt om människor även okända. Även illaluktande kolsvarta sotare är roliga.
Tycker det är obehagligt med främmande hundar men det beror nog mest på ovana.
Gillar barn och visar att hon uppskattar när de leker eller handskas med henne.
Har hört från många håll att sheltie ska vara rädda och skälliga, det stämmer INTE in på våran.
Tack för svaret, det var exakt det jag undrade:)
 

Liknande trådar

Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 419
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 535
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp