Sheltie som gör utfall

Lucky_

Trådstartare
Jag har ett problem , ett väldigt jobbigt problem tyvärr.

Ända sen min sheltie var valp har han varit överdrivet rädd och skällig emot andra hundar .

Det känns som de går i vågor , ibland är det bättre och sen blir de jobbigare igen. Jag försöker verkligen varje dag för att få slut på de , söker upp platser där jag vet att de finns hundar .

Han blir 2 år i slutet av juli , jag känner att jag har testat med allt !
Vi har tränar kontakt, han går jätte fin vid sidan både i koppel och lös . Kommer med en gång vid inkallning .
Han lyssnar alltid bra men när andra hundar kommer blir han helt blockerad .

Det funkar på avstånd , eller om hunden står en bit ifrån. Men det är just när man går förbi en annan hund , i det ögonblicket när de precis möts vid sidan han blir blockerad och gör utfall. När de väll är förbi så lyssnar han och man får kontakt . Svårt att förklara med text .

Jag har köttbullar , korv , skina med och när han ser hunden säger jag "här" och då brukar han titta efterlsm hunden oftast är en bit ifrån , ju längre vi går ju svårare blir de. Försöker med godsakerna hela tiden , men ändå precis vid hunden gör han utfallet :(

När han var några veckor blev han jagad av en annan hund som kom lös ifrån skogen . Den hunden ville bara leka men han blev livrädd och överraskad .
Sen när han var runt 7-8 månader blev han biten av en lös hund som kom fram till honom .
Vet inte om detta kan påverka honom mycket . Jag vill verkligen bli av med detta känner att jag ger upp snart :(

Några tips ???

Det är aldrig lätt att träna bort rädslor tyvärr.

Gör han utfall både mot tikar och hanar? Både de som är större och mindre? Hur långt ifrån är de när han gör utfall?

Har du någon riktigt snäll äldre tik i bekantskapskretsen? I så fall skulle du kunna arrangera en träff med den tiken. Hon ska vara så pass lydig att hon ligger ner och stannar kvar vad han än gör. Du går sakta in bakifrån, på ett sådant sätt att han får all tid han behöver för att ta sig fram och lukta på baken på tiken. Hon ska helst inte vända sig om och titta på honom. Du öser beröm över honom för varje steg han tar och även godis. Inget tvång och han behöver inte gå ända fram om han inte vågar. Man tränar ju så när de är rädda för människor, de sitter eller ligger ner alldeles stilla och hunden får gå så nära den vågar och så fortsätter man och gör det lite svårare när det funkar med liggande hund/människa. Nästa är sittande, sen stående osv. Försök under denna träningen att undvika hundmöten tätt inpå, gå hellre undan så pass att hunden inte känner sig tvungen att göra utfall. Välj ut EN hund för detta och träna tills de kan mötas på samma trottoar utan utfall. Ibland blir det kanske pyttesmå framsteg, ibland jättekliv och ibland kanske även bakslag. Meningen är att han med din hjälp ska komma över rädsla för en hund i taget, han behöver inte älska dem men han ska kunna acceptera att de finns i närheten.

Om detta inte funkar tror jag du bör kontakta en hundpsykolog som får kontrollera utfallen och därefter ge råd angående träning.

Det är både mot hanar och tikar , både små och större . Speciellt har jag märkt emot helsvarta hundar. Utfallen kommer precis när den andra hunden passerar oss vid sidan . Då är han helt okontaktbar oftast.
Hundar kan gå bakom honom och framför då är han kontaktbar , eller om hundar och skäller en bit ifrån .

När vi gick lynadskurs fanns där en väldigt snäll tik , borde försöka få kontakt med henne . Får försöka komma på några allternativ på tikar så ska vi absolut testa detta ! :)

Har tänkt på en hundpsykolog , vore nog inte så dumt . Får testa detta och funkar inte de är det nog dags att träffa en psykolog.

Det du säger om svarta hundar förvånar mig inte. En svart hund är alltid svårare att läsa av än övriga färger. Hanar kan vara lite sådär mot varandra, därför är det bättre om du väljer en tik i början. Att han gör likadant mot tikar och hanar visar att han är rädd oavsett kön. När han gör utfall så är den andra hunden för nära, försök styra upp så han slipper komma så nära utan att du på något sätt visar honom att det skulle vara farligt. Du ska alltså inte dra in honom i kopplet utan t ex slänga en godis bort ifrån den mötande hunden innan utfallet startar eller göra något annat som fångar hans uppmärksamhet och ta några steg ifrån mötet/konfrontationen. T ex lek med boll. Ibland kan man ju inte undvika ett möte om man upptäcker det för sent.

Vad händer om någon går på samma håll som ni och ni måste gå förbi den andra alternativt tvärtom den andra måste gå förbi er? Det är också något ni kan träna på, att gå på samma håll och på sådant avstånd att du har kontakt med hunden och sedan efterhand minska avståndet så att ni till slut kan gå på samma trottoar vid sidan om varandra.

Som jag sa innan, han behöver inte älska dem och inte hälsa på dem eller leka. Han behöver bara acceptera att de finns där utan att vara rädd för dem.

Okej , vi får träna på avstånd och se till att hundarna inte kommer föra nära utan gå ut i gräset i stället. Det känns som att det är det som blir misstaget att hundarna kommer för nära och då känner han sig kanske trängd . Får ta med hans favoritleksak och massa godis :)
Sen hade jag haft sele på han i två dagar tycker de går bättre . När vi gick kurs tyckte instruktören att vi skulle ha stryp men tycker han bara blir stressad av de .
Selen blir han lugnare av vad jag upplever i alla fall .

Ja , kasta godis var en bra sak i vissa lägen hinner man inte åt sidan då kan det vara bra att kasta.

Om vi går förbi så kan han gå och "muttra lite " , jag lockar alltid med en godis förbi hela mötet så brukar gå bra enstaka fall har det hänt att han gör ett utfall och skäller till.

Om någon annan går förbi oss blir han lite stressad om de kommer för nära och kollar bak många gånger och muttrar , (små skäller ) Då brukar jag stanna och låta han sitta tills de har passerat och då brukar de gå bra . Det kan bli ett utfall här också , här borde vi också kanske gå undan lite också åt sidan ner till gräset så han känner sig trygg och inte behöver göra ett utfall .

Precis , det är de jag vill . Slippa vara rädd.
Därför får han bara umgås med sina hundkompisar och inte hälsa på några andra som vi träffar på promenaden .
Tyvärr fick han det när han var liten , min första hund så det är först nu jag förstår att de inte behöver hälsa på alla. Bättre att han leker med sina vänner löst i stället och i koppel ska han slippa , om jag har förstått de rätt .

Stryp ska man aldrig ha (mer än möjligtvis till väldigt rymningsbenägna hundar som backar ur allting annat och smiter). Tänk dig själv att känna sig strypt om man blir rädd. Om man vill ha halsband så är breda nomehalsband eller knäppehalsband bäst, minst 4 cm breda till små hundar och upp till 7 cm till de som har lång hals. Om man vill ha sele så är y-sele eller wgw-sele bäst. Jag har 5 cm breda nomehalsband på mina 3 dvärgpinschrar. Trivs din hund bäst med sele är det helt ok, kolla bara så att selen inte hindrar hans rörelser (=sitter fel)

Jag tror att med hjälp av din träning kan det bli väldigt bra till slut. Tänk bara på att när du går undan så ska han inte uppleva det som att han ska vara rädd, utan mer som att nu vill matte att vi ska ha kul ett tag. Säkert tycker han det är obehagligt när någon kommer bakifrån, för då tycker han inte att han har full koll. Så, åt sidan och ha skitkul ni två tills den andra hunden har passerat. Efterhand som du märker att han blir säkrare så minskar du på "hjälperna" och förhoppningsvis behöver du inte göra något speciellt. Men var beredd på att det kommer ta tid.

Du har helt rätt om ett mindre antal säkra kompisar och att de leker bäst utan koppel. Ofta blir det ju en "mätning" mellan hundarna i koppel och blir det ett ryck i kopplet så kan det uppfattas som stöd för den stöddige och betyda "akta dig" för den rädde och så är råkurret igång och den rädde blir ännu mer rädd.

Har du ingen hundklubb eller annan hundinstruktör i din närhet som du kan be om hjälp? Tänker att det känns av det du skriver som att du experimenterat hemma själv så pass länge utan att hitta egentligen någon metod som du ser ger något resultat. En bra instruktör kanske skulle kunna hjälpa er in på rätt spår, lägga upp en utvecklingsstege, så att du får en tydlig väg över vilken metod som fungerar bäst på just din hund och som du sedan kan hålla dig till konsekvent.

Med en så pass rädd hund är det viktigt att göra rätt "från topp till tå" dvs att styra allt från den minsta signal du kan ge din hund med kroppen till att belöna i precis rätt ögonblick. Allt du gör påverkar hunden och det är så lätt att omedvetet exempelvis spänna sig och på det viset varna hunden att ni går in i en situvation som gör er båda osäker, jag tror att en bra instruktör kan hjälpa dig även om du själv är en kunnig person :)

Lycka till :)

Dpmatte -
Nä det kändes inte bra när instruktören sa att vi skulle använda detta. Men som oerfaren med första hund , litar man på dom med mer kunskap. Men detta vara helt fel metod , för hård metod men tanke på att jag har en väldigt mjuk och försiktigt hund. Så man skäms nu efter , inget vidare att ha på en hund som är rädd nä! :( (eller någon annan heller ) Jag har y-sele till honom =)
Precis det får man tänka på så man inte "flyr" undan när man ser hunden upp i gräset utan gör det snyggt i sånt fall och har roligt!
Ja, jag hoppas verkligen att de blir bättre. Jag märker ändå framsteg , men ibland känns de som man backar tillbaka igen. Men jag är envis;) Men visa dagar känner man bara att man vill ge upp , jag vill gärna ut på utställningar, rally osv. men de känns väldigt långt borta just nu men de är bara att kämpa på!

is-
Ja, har experimenterat hemma efter ha kollat på klipp på youtube med skvaller och klicker osv;) Men det är inte alltid de lättaste att göra de själv sen.
Satt faktiskt och kolla runt lite igår på privatträningar och hitta en som verkar vara väldigt intressant som jobbar med positiv förstärkning i hundens naturliga beteende. Hade jobbat i väldigt många år med problemhundar , stress osv. Låter som något för oss så ska ringa och prata med honom.
Jag tror jag spänner med utan att jag ens tänker på det , det har blivit en för stor grej borde bara försöka koppla av.

Idag hände de något obehagligt för oss båda , en dam med en hund gick en bit framför oss och hennes hund kollade bak och drog efter oss. Helt plötsligt vänder de helt om och hon släpper efter koppel och säger : Dom får hälsa va ? Han är så löjliga annars.
Jag: Nä, min kille är rädd så vill inte att han ska hälsa på andra hundar på promenaden tyvärr.
Då dra hon tag i sin hund med ett ryk eftersom den nästan var vid oss , och han ramlar omkull och hon vrålar till mig:
SE VAD DU GJORDE ?! Varför ska ni småhundägare vara så jäkla löjliga för ?! Inte konstig att min hund aldrig kan ta de lugnt med dessa jävla småhundar och ägarna är inte bättre!
Jag: Men herregud , de hade inte spelat någon roll om det hade varit en liten Chihuahua. Man kan faktiskt fråga först och inte tar för givet att de ska få hälsa.
Här kommer jag inte ihåg allt hon sa men hon började bli väldigt obehaglig och hennes hund börjar skälla som en tok och min börjar också så vi vänder för att gå därifrån .Men hon fortsätter vråla hur dålig hundägare som har en sån dum och rädd hund och att det var mitt fel att hennes hund blev tokig och massa annat.

Herregud , vilken människa ! Va hände liksom var helt skakig när jag gick därifrån. Kanon, jätte bra tänkte jag , nu lär det säkert bli bättre för vår träning eftersom jag var knappast lugn i denna situationen. Att jag visa att jag blev rädd men denna situationen är bara att försöka glömma.

Men vilken idiot! Gud vad jag verkligen HATAR folk som bara släpper fram sina hundar och sen säger "dom får väl hälsa?" när hundarna i princip redan står och nosar på varandra. Och säger man nej (vilket jag alltid gör) så får man alltid höra att det är ingen fara för deras hundar är så snälla och tycker så mycket om andra hundar, blablabla. Som om det bara handlade om deras hund.

@Lucky_ Du hanterade det jättebra. Tänk inte mer på det. Det kommer inte att påverka din hund.

Visst kan du träna rally etc redan nu. Det kanske tom hjälper er att få ordning på utfallen. Iväg till en klubb och träna och ha roligt.

Sparkling - gillar verkligen inte heller det! Man har hört det så mycket gånger och förstår inte syftet med att ta fram sin hund till allt och alla . Speciellt när man inte ens frågar:S

Sleepy- tack ! Som tur är har de inte påverkat honom alls ! Så skönt !
Blir taggad av att börja nu ! Så vi får åka ut och träna på det :)

Christensen1 - Tack , får kolla va detta är för något :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 427
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 124
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 942
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar