Shar-pei, chowchow eller Eurasier

Sv: Shar-pei, chowchow eller Eurasier

Om TS vore påläst skulle han/hon väl knappast ens fundera på shar-pei?

Alla sharpei är inte extrema och sjuka även om det är en ras med stora problem. Jag har sett fina exemplar av mer klassisk typ, utan överdrivet mycket hud. Varför förutsätter du att TS letar efter den extrema typen?

Alla sharpei är inte extrema och sjuka även om det är en ras med stora problem. Jag har sett fina exemplar av mer klassisk typ, utan överdrivet mycket hud. Varför förutsätter du att TS letar efter den extrema typen?

Den västerländska typen av shar pei har fortfarande problem även om vissa inte är överdrivna. Shar Pei feber som drabbar många hundar har inte så mycket med huden att göra som med genetiken - alla våra västerländska "meatmouths" bär på många kopior av mutationen och är således i risk för att utveckla sjukdomen.

Jag velar fram och tillbaka vilken ras min nästa hund ska vara av.
Någon som har erfarenhet av Shar-pei, chowchow eller Eurasier?
Personligen känner jag att jag har träffat för få exemplar för att ha någon bild av deras mentala skillnader.

Hur mycket vaktinstinkt finns? Vilken av raserna är mest avvaktande mot främlingar? Är någon av dem skälligare? Vilken skulle ni säga är svårast att uppfostra? Vilken har mest skärpa? Vilken är mest motionskrävande?

Jag har två Eurasiers, men har aldrig känt varken någon Chow eller Shar-pei, så jag kan inte jämföra raserna.

Men grundat på mina två samt om jag jämför kroppsbyggnaden så tror jag ändå att Eurasiern är den som behöver mest motion. Mina två kräver ju inte en massa motion för att inte riva huset och jag tror säkert att de skulle klara sig på betydligt mindre än vad man får. Men jag anser ändå att det är en ras som är lämplig för de som gillar att vara mycket ute i skog och mark men inte vill ha en bruks eller jakthund.

I övrigt så kan jag inte uttala mig utan att bara yttra en massa fördomar, så det låter jag bli.

Tyvärr är inte huden (fast indirekt ja, med den man nu vet eftersom shar-peifeber är kopplat till den gen som ger den speciella hud som shar-pei har) det största problemet.

Med nästan 12 år och 4 egna shar-pei så vet jag hur svårt det kan vara. 3 av mina har avlivats pga shar-peifeber eller följdsjukdomar av shar-peifebre och en avlivades i ung ålder pga grav allergi.
Inget hade alltså direkt med huden att göra.

Ser man till de här raserna så är ju hälsan avgörande.
En faller helt under strecket, en ligger risigt till.
Nej man kan inte som ts välja vad som skall diskuteras.
Är inte hälsa nummer ett?
PL

Antar att shar pei faller under strecket men vilken är det som ligger risigt till? Chow chow?

/Niyama som inte är påläst om någon av de nämnda raserna

Om TS vore påläst skulle han/hon väl knappast ens fundera på shar-pei?

Om jag inleder med att säga att "jag inte inte intresserad av att diskutera hälsa och utseende" så säger det rätt mycket om vilka trådar jag läst tidigare eller hur?

För övrigt har folk olika moral och man kan aldrig ändra en annan människas moral genom skriva i ett forum "denna ras är jättesjuk". Om en människa ändå vill köpa denna ras så innebär det att denna person inte delar din moraliska uppfattning. Det kan du tyvärr inte ändra på.

Men när man startar en tråd kan man inte välja vilka svar man vill ha.
Sen får du tycka vad du vill att det är irriterande att inte få de svar du vill ha.
PL

Det handlar inte om svar - det handlar om att alla trådar om shar-peis hälsoproblem genast blir 10 sidor av moraliskt dravel där folk börjar diskutera om "huruvida det är rätt att låta rasen dö ut" eller om man bör kämpa för att den ska bli friskare. Det slutar alltid efter en stund att faktiskt handla om de nu levande hundarna. Detta trådar blir hatiska och politiska. Man skulle kunna tro att man debatterade dödsstraff.

Om jag tycker det är irriterande - ja!

Det handlar inte om svar - det handlar om att alla trådar om shar-peis hälsoproblem genast blir 10 sidor av moraliskt dravel där folk börjar diskutera om "huruvida det är rätt att låta rasen dö ut" eller om man bör kämpa för att den ska bli friskare. Det slutar alltid efter en stund att faktiskt handla om de nu levande hundarna. Detta trådar blir hatiska och politiska. Man skulle kunna tro att man debatterade dödsstraff.

Om jag tycker det är irriterande - ja!

Tja, att du kallar en ras hälsa för moraliskt dravel säger det mesta om din moral, dessutom har det ingenting med politik att göra.

Tja, att du kallar en ras hälsa för moraliskt dravel säger det mesta om din moral, dessutom har det ingenting med politik att göra.

Läste du ens vad jag skrev? Jag skrev att trådarna om shar-peis hälsoproblem är som politiska debatter, "Detta trådar blir hatiska och politiska. Man skulle kunna tro att man debatterade dödsstraff." Det var alltså en jämförelse.

Bevisligen anser du ju själv att det har med moral att göra om du tycker att det säger något om min?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 057
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka