Shar-pei, chowchow eller Eurasier

E

Emerald

Jag velar fram och tillbaka vilken ras min nästa hund ska vara av.
Någon som har erfarenhet av Shar-pei, chowchow eller Eurasier?
Personligen känner jag att jag har träffat för få exemplar för att ha någon bild av deras mentala skillnader.

Hur mycket vaktinstinkt finns? Vilken av raserna är mest avvaktande mot främlingar? Är någon av dem skälligare? Vilken skulle ni säga är svårast att uppfostra? Vilken har mest skärpa? Vilken är mest motionskrävande?

På chowchow ringens hemsida står det "...rasen under sina första decennier i Sverige hade ett betydligt vassare temperament än vad man ser idag." Stämmer det? Någon som vet?

(OBS! jag inte inte intresserad av att diskutera hälsa och utseende utan bara hundarnas mentalitet).

Sv: Shar-pei, chowchow eller Eurasier

En kompis har en shar pei. De är en underbar hanhund med medfödd auktoritet. Ingen annan hund som bossar över honom. Dock är han inte bossig själv. Men en hund som kan sitta i en flock på 10 tosiga hundar & bara sitta. Ingen som ens får för sig att putta lite på honom. Han kan vara leksen och så med dom andra. Men håller sig alltid på en viss nivå.

Något avvaktande mot främlingar. Dock inte aggressiv eller rädd. Håller sig helt enkelt på sin sida. När man lär känna honom är han en tillgiven och trevlig hund. Väldigt lugn.

Mycket familjekär & håller koll. Varnar när någon kommer & knackar eller går på uppfarten. Vad jag vet skäller han till endast när de knackar. Men kan morra när han hör någon komma.

Kortfattat. En trevlig hund för familj. Inte otrevlig på någotvis. :)

Har bara träffat en så kan inte uttala mig om rasen överlag.

Hade en Chow, långhårig blå tik. En trevlig hund, värnade om sin familj, släppte inte in främlingar om hon var ensam hemma ( Våran granne skulle vara snäll och släpp ut henne, han fick inte gå in i huset). Mycket ludd i öronen, ville inte hon göra trix fans det inget som kunde ändra det. Dok kunde hon om hon ville. Licka så om man ville att hon skulle komma, när hon var lös. Ville hon inte fick man vänta tills hon var färdig. Sa man till på skarpen kom hon, men bara om hon visste att det var allvar.
Lite jakt i henne, katter, räven och höns fick henne att regera.
Promenader gick man för långt, kunde det bli stopp på vägen. Ibland kunnde jag bli tvungen att bära henne hem om det inte fanns tid att vänta ut henne.

Hon hade dåliga höfter och fick somna in vid sju år ålder. Höfterna samt att hon inte tålde behandling med Frontline. Det är vanligt i rasen, slår ut njurarna (tror jag), hon fick lov att äta kortison sissta tiden. Ett försök att ha henne kvar, då det var en otroligt fin hund.

Mamma har just nu en korthårig röd hanne. fyra år gammal, trevlig att hålla på med. Helt annat huvud än min tik, hon kunde cirka 20 olika trix. Mammas kan på sin höjd fem, och det är stop. Kan få för sig att morra när det inte passar (kloklippning, duch). Slutar när man säger ifrån, men märks att han är hårdare än min tik.
Mycket ludd här med när herrn inte vill lyssna. Mycket jakt i honom, (vi jagar inte men han försöker ta älgar om han får syn på dem, samt litte annat).
Vaktig, inte om familjen är hemma och släpper in, men om ingen är hemma eller inte ger sitt medgivande. ( Hade nattgäster som gick upp innan mamma, om hon inte varit hemma. Hade de fåt stått i hörnet han körde upp dem i. Morrade inte utan bara vissade, att de inte fick röra sig för mycket innan de blivit godkända).
Litte skällig när han är ute i hundhagen, inne drar han hellre igång de andra om de är inne.

Lättare att gå ut och gå med, visst han kan sätta sig ner och fundra över något. Men följer med när man säger till.
Det är mer go i honom och han är mer för att gå ut på promenad, än vad min tik var.

Bådda var/är kräsna med mat, fungerar inte för länge med samma sort av torrfoder och hellst ska det vara blötmat eller rester också.

Ska ha en igen så småning om, då de är väldigt speciella.

Senast ändrad:

Hur tempramentet har ändrat sig vet jag inte. Dok påminner mammas bådde i temprament och kropp om den som gammelmorfar hade, när mamma var litten.

Jag har haft shar-pei i nästan 12 år, men förlorade min sista i somras.

Synd man inte får nämna hälsan, för jag tycker det är minst lika viktigt som mentaliteten. Pga hälsan kommer inte jag ha fler...

Shar-pei är en oerhört trogen familjemedlem och alla mina har varit mycket sociala med människor och hundar. Någon har haft svårt för bossiga tikar, men annars har de fungerat bra med de flesta hundar - trots att dom även blivit bitna då vissa hundar har svårt läsa av shar-pei pga deras utseende.

Familjebundna, ofta mycket jaktinstinkt och en hel del vakt - men oftast bara vakt i form av att "larma" lite lät med dovt skall. Dock finns det stora skillnader i temperament mellan olika linjer mm.

Hej! Jag har en eurasier, dom säger till när någon kommer men har inte skärpa eller någon större vaktinstikt.

Dom är lite reserverade så brukar inte älska allt och alla.

Det är en frisk ras och dom gillar att hänga med på det mesta men kräver inte massor.
Dom har inte speciellt stor jaktinstinkt.

Dom är lättlärda men som dom flesta spetsar även lite egensinniga.

Tack så mycket.

Fler erfarenheter? :)

Är inte hälsan det allra viktigaste? Så märkligt när folk väljer att bortse från den biten, en hund må vara hur trevlig som helst men har den inte hälsan så faller ju allt...

Är inte hälsan det allra viktigaste? Så märkligt när folk väljer att bortse från den biten, en hund må vara hur trevlig som helst men har den inte hälsan så faller ju allt...

Jag bortser inte ifrån det - jag vill bara inte ha en diskussion om det. Inte alls samma sak.

Angående Eurrasier och chowchow: Går deras päls att klippa? Jag tänker att den ser så tjock ut att det borde var svårt men samtidigt kan det ju inte vara roligt att ha sån där päls på sommaren.

Angående Eurrasier och chowchow: Går deras päls att klippa? Jag tänker att den ser så tjock ut att det borde var svårt men samtidigt kan det ju inte vara roligt att ha sån där päls på sommaren.

Kan inte svara för eurasier och chowchow, men tror deras päls skyddar mot värme lika bra som mot kyla. Åtminstone eurasierns som har spetspäls.

Min första och min sista shar-pei hade jobbigt med värme (glöm promenader på sommaren - hon la sig under ett träd i skuggan) - medan kompisens oerhört välpälsade collie inte hade några problem alls. Bra päls skyddar även mot värme.

Har en Eurasier, hon säger till om någon kommer genom något skall - i alla fall om hon är ute på tomten. Inomhus säger hon till väldigt sällan, bara om det är natt och vi sover, då håller hon lite koll (vi har glasdörrytterdörr som hon oftast ligger vid) och kan ge ifrån sig något skall om någon går på tomten eller precis utanför. Skulle inte alls kalla henne skällig.

Eurasiern ska vara reserverade mot främlingar, men inte så de är rädda. Vi valde den blygaste individen i en 10-valparskull, social- och miljötränade henne relativt mycket och hon är idag väldigt nochalant för främlingar. Inte alls rädd, men hon bryr sig inte om dem och tycker de är överflödiga. Familjen eller personer hon känner väl älskar hon högt, och vill följa med dem överallt.

Mitt exemplar är, precis som någon tidigare nämnt, också typiskt spets-egensinnig. Lite bomull i öronen ibland ;) Hon älskar dock att lära sig nya tricks, agility o.s.v.

Inga olater alls, rumsren från början, väldigt lättsam hund som anpassar sig till alla nya situationer. Nöjd så länge hon får följa med oavsett om det handlar om milslånga promenader, en svamptur i skogen, åka bil, fika hos en väninna etc. Oändligt snäll och har ett stort tålamod.

Pälsen fäller hon så den är ju inte alls lika tjock på sommaren som vintern. Då tappar hon all underull så det knappt finns något kvar av henne ;)

Senast ändrad:

Beror inte värmetåligheten på hårlaget? Jag har en horsecoat Shar pei som älskar att ligga i solgasset på balkongen. Kan tänka mig att bruschcoaten har det jobbigare med värme. Jag har täcke på Vera på vintern annars fryser hon.

Håller annars med dig om att peiarna är riktiga familjehundar som är lite envisa o envetna emellanåt. Vaktar och håller sig avvaktande mot främlingar, men har man väl blivit accepterad så har man en vän för livet!:love:

Ser man till de här raserna så är ju hälsan avgörande.
En faller helt under strecket, en ligger risigt till.
Nej man kan inte som ts välja vad som skall diskuteras.
Är inte hälsa nummer ett?
PL

Nej man kan inte som ts välja vad som skall diskuteras.

Så om jag startar en tråd om där jag frågar folk om islandshästar kan bli bra dressyrhästar och skriver att jag inte vill att folk ska diskutera hästarnas problem med eksem så gör jag alltså fel? Hela orsaken till att man startar en tråd är väl för att man vill ha hjälp med något specifikt. Tycker det är extremt irriterande när folk inte kan hålla sig till ämnet.

Är inte hälsa nummer ett?

Självklart?
Men den typen av diskussion är inte den jag vill ha. Det är helt enkelt inte det jag frågade efter.

Men när man startar en tråd kan man inte välja vilka svar man vill ha.
Sen får du tycka vad du vill att det är irriterande att inte få de svar du vill ha.
PL

För mig är en frisk hund viktigast. Inom det användningsområde där jag tänkt använda hunden kollar jag först upp hälsostatus och därefter kommer rasval in.
Eller så har jag fastnat för en viss ras, kollat hälsa mm och avstått från att köpa en hund av den rasen.
Fast det är ju inga garantier till 100%. Själv har jag åkt på nitar, men jag har gjort så gott jag kunnat.

Ursäkta TS, men hälsan spelar roll.

Men snälla. TS har aldrig sagt att hon inte är intresserad av hälsan, utan bara att det inte är det som hon är intresserad av att diskutera. Det är väl inget som säger att TS inte är väldigt väl påläst när det gäller de aktuella raserna.

En av våra grannar hade en Chowchow, som blev rätt gammal.

En väldigt lugn och trevlig hund, men lite reserverad. "Värdig" är nog bästa sättet att beskriva honom, under alla år jag träffade honom såg jag honom aldrig hetsa upp sig över någonting. Han hälsade artigt men utan entusiasm, om han någon gång rörde på svansen var det högsta betyg. Rätt idealisk ur den synvinkeln, tycker jag, som har ESS och WSS som är överdrivet vänliga och gärna springer fram och hoppar på allt och alla. (Inte alltid uppskattat av offret).

Mot hundar var han också snäll och - ja, värdig. Han drog inte jämt med min svågers ESS-hane, men problemet där låg inte hos chowen utan hos min svågers jycke.
(Inom parentes sagt har jag hört att andra hundar ofta kan visa aggressivitet mot Chowchow. Det har tydligen att göra med deras utseende, uppåtrullad svans, spetsade öron och utstående päls gör att de uppfattas som hotfulla. Vet inte om detta bara är en skröna, eller om det ligger något i det. Men min grannes hund blev faktiskt påhoppad av flera hundar, trots att han själv inte var det minsta aggressiv).

En nackdel var att de aldrig kunde ha honom lös, han drog iväg på både katter och vilt tydligen.

För någon vecka sedan träffade jag min första Eurasier, och det var verkligen en positiv upplevelse. Det var en treårig tik, mycket trevlig och lydig. Ägaren hade henne lös, men höll henne inom 20 m avstånd genom röstkommandon, vilket alltid imponerar på mig. (Det är ju lättare att hålla kontroll på en hund i fotposition än om man släpper ut den en bit).

Även denna hund var lugn och värdig. Hon lekte lite grann med min 5-månaders valp, och var tillräckligt försiktig för att inte springa över mindre hunden.

Mitt intryck var att båda raserna är ganska lika i temperamentet, bortsett från att den ena individen var betydligt mera väldresserad än den andra. Ingen av dem var särskilt skällig, vilket annars är vad jag har mest emot spetsraser.

Två individer är ju inte mycket att basera ett omdöme på, men dessa är de enda jag haft närmare kontakt med. Shar Pei har jag bara sett på bild.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 057
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka