Shape of Charisma

Jaag

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja veta allt som är bra (och dåligt) att veta om detta träns. Är det mest likt ett pullar, achen eller remont? :D

Det viktigaste att veta om träns som Shape och Micklem är att det är just träns, det är inte enbart en annorlunda nosgrimma. Det delade sidostycket är en minst lika viktig detalj som nosgrimman om inte viktigare, i alla fall för min häst.

Om man ändå ska jämföra Shape med en nosgrimma så får det bli pullar men utan punkttrycket på nosryggen.

Det viktigaste att veta om träns som Shape och Micklem är att det är just träns, det är inte enbart en annorlunda nosgrimma. Det delade sidostycket är en minst lika viktig detalj som nosgrimman om inte viktigare, i alla fall för min häst.

Om man ändå ska jämföra Shape med en nosgrimma så får det bli pullar men utan punkttrycket på nosryggen.
Föredrar du micklem eller shape?

Föredrar du micklem eller shape?
Till min häst föll valet på Micklem. Helt enkelt för att jag tycker att det är snyggare på honom. Jag kan tänka mig att Shape är enklare att passa in på de hästarna där Micklem gärna lyfter bettet. Eftersom Shape är "onesize" och man inte kan lämna tillbaka efter att ha gjort egna hål rekommenderar jag starkt att hitta någon bekant som har det och prova innan köp. I viss mån stämmer det for att hitta rätt storlek på Micklem också.

Till min häst föll valet på Micklem. Helt enkelt för att jag tycker att det är snyggare på honom. Jag kan tänka mig att Shape är enklare att passa in på de hästarna där Micklem gärna lyfter bettet. Eftersom Shape är "onesize" och man inte kan lämna tillbaka efter att ha gjort egna hål rekommenderar jag starkt att hitta någon bekant som har det och prova innan köp. I viss mån stämmer det for att hitta rätt storlek på Micklem också.
Tack för svar. Tyvärr har jag ingen bekant som har shape.

Jag har ett shape. Gillar det, smidigt läder, bra passform på min islänning där micklem är svårt att passa in. Använder det emellanåt på ponnyn med men han fick skav av nedre remmen under fällningsperioden.
Valde ett shape pga nosgrimman, den lämnar bettet, kindtänderna och lufrvägarna fria.
Nackdel är att nedre nosremmen får jättelånga ändar, har inte velat kapa dom, och liite skarpa kanter om man har en skav-känslig häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 800
Senast: Maniac123
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 862
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar