Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

T

Tie

Fick igår höra något som jag tyckte lät enormt konstigt så jag måste fråga er kunniga människor här inne:)

Jag fick höra att Settrar har någon "deffekt" i hjärnan som gör att dom har svårare än andra raser att bli lämnade ensamma hemma :confused: Att dom kan flippa ut totalt och "tugga på hela huset" om dom så skulle ha tillgång till de:confused: Det var nämligen en ca: 7mån gammal Irländsk Setter/Engelsk Setter som tuggade på allt hemma och det var uppfödaren som hade sagt detta när hon tog tillbaka hunden för att pröva få till den.:confused:

Jag har aldrig hört talas om detta förr, men tycker att det borde vara typ vanligt "trottssyndrom" på att den blir lämnad ensam eller någon av dom "vanliga" orsakerna till att en valp/unghund tuggar sönder när den blir lämnad ensam. Inte en deffekt i hjärnan....men jag kan ju ha fel?.......ser ut så här när det gäller denna fråga:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Tie skrev:
Jag fick höra att Settrar har någon "deffekt" i hjärnan som gör att dom har svårare än andra raser att bli lämnade ensamma hemma

:rofl: :rofl: :rofl: *flämtar efter luft* :rofl: :rofl: :rofl:

Det var rent B-S du fick höra :cool:

Precis som för alla andra hundar, så är det en fråga om att ensamhetsträna sin hund på ett bra sätt, så att den känner sig trygg när den är själv hemma :D
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Precis det tyckte jag också att det borde vara:bump:, (rätt logiskt) men jag tänkte att jag ska inte diskutera emot människan som berättade detta för mig innan jag har hört mig för. För man slutar aldrig förvånas! Men jag hade svårt att inte säga vad jag tyckte och tänkte om att dom gav upp en enligt ryktet i övrigt väldigtfin hund bara pga detta problem som går att lösa med rätt träning!:eek:

:banana: Logiskt tänkande fungerar...:banana:

Tack för ditt svar som bekräftade det jag redan trodde!
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Hej! :)
Det låter som en understimulerad setter bara. Folk fattar väl inte hur mycket motion/stimulans en setter behöver.

En kompis till mig har även hört att settrar kan glömma bort vem som är husse/matte och det skulle vara därför den försvinner när man har den lös.
Det tycker jag också är bevis på hur lite vissa människor kan om rasen ;)

//Mimmi
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Fragile skrev:
Hej! :)
Det låter som en understimulerad setter bara. Folk fattar väl inte hur mycket motion/stimulans en setter behöver.

En kompis till mig har även hört att settrar kan glömma bort vem som är husse/matte och det skulle vara därför den försvinner när man har den lös.
Det tycker jag också är bevis på hur lite vissa människor kan om rasen ;)

//Mimmi

Ja med tanke på att hunden är så ung och jag vet ju hur våra fågelhundar varit i den åldern och upp till 1½år!!! Man låter dem springa i skogen/jaga 5timmar och under den 15min långa bilresan hem hinner den lilla :devil: ladda sina batterier smockfulla igen!!!! Man kommer hem och vill lägga sig i soffan och slappa lite....nä då står det "lilla odjuret" med en leksak i munnen och studsar framför en.........:bump: :devil: ...precis som om den aldrig fått springa på en hel vecka!:eek: Det är ju hundar med väldigt mycket energi och precis som du säger köper många människor dem för att "dom är ju så söta/fina/vackra!!!" :eek: Och då går det som det går!

Det där med att den glömmer bort vem som är husse eller matte :rofl: ......precis som du säger......finns mycket okunskap....
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Mina föräldrars ena irl. setter var sådan. Hon tuggade sönder allt hon kom över när hon var själv hemma. Men hon fick tyvärr aldrig bli mer än 1 år gammal så de fick aldrig veta om det skulle gå över när hon blev äldre.
Den andra setter hade inga problem med att vara själv.

Skulle inte tro att detta var någon problem för rasen. Har känt en till setter som var själv ibland och hans ägare verkade inte ha några problem.

Skulle dock tro att många settrar som sitter hemma själv kan vara understimulerade och därför går de lösa på inredning. Det kan stämma när jag tänker på mina föräldrars första setter som var ett "tuggmonster". Hon var väldigt aktiv och avlad för jakt men mina föräldrar hade henne som sällskapshund.
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Min veterinär föder upp setter..

Han berättade att det innom setter finns en defekt som slår sig på hjärnan. Med en hel del olika underliga beteenden hos drabbade hundar.
Han beskrev det på ett enkelt sätt så, att hundarna utvecklas normalt i början. Sedan börjar delar av hjärnan att degenereras och underliga beteenden kan ses hos hunden.

Dessa hundar avlivas alltid då det inte finns någon bot. Och kartläggning över föräldradjuren görs för att spåra den individ som bär på anlaget till denna defekt. Den individ som bär anlaget skall stängas i avel.

Det troliga är i detta fallet att uppfödaren skulle ta tillbaka hunden för att utröna om det är denna defekt som drabbat hunden och där av dess beteende eller om det är understimulering och brist på uppfostran.

Han berättade vidare att helt och sedan länge tillbaka svenska linjer var förskonade från detta. Problemet uppstod med importer och uppfödare som åkte och parade utomlands. Där är bekämpningsprogrammen för denna åkomma inte lika rigorösa som här.
Där avlivas drabbade individer bara. Men föräldradjuren kan fortfarande användas vidare i avel.
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Hmmm.....det där var intressant! Alltså om det går till sig är det inte denna deffekt utan då är det bara dålig uppfostran. Annars så förblir hunden sådan resten av livet. Kan fler saker tillkomma på vägen....fler underliga beteenden som i början varit normala?
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Min pappa har två settrar en engelsk och en gordon har oxå haft en irlänsk. Den engelska och den irlänska bet sönder lite när de var små så där som unghundar gör. Men gordonsettern var ett monster. På en förmiddag hade han bitit sönder och rivit ur stoppningen ur en 7-sits soffa. Det var skummgummi i hela huset och pappa var skit arg. Han har dämpat sej lite men kan fortfarande bita sönder saker och han är 5 nu men de har absolut inget problem med att vara hemma själva.
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Jo, men från det till att säga att man inte kan lämna en setter hemma för att den biter sönder saker pga hjärnfel är ju ett rätt så stort steg..
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Tie skrev:
Hmmm.....det där var intressant! Alltså om det går till sig är det inte denna deffekt utan då är det bara dålig uppfostran. Annars så förblir hunden sådan resten av livet. Kan fler saker tillkomma på vägen....fler underliga beteenden som i början varit normala?

Till att börja med skall jag förtydliga att jag själv inte är insatt i den här problematiken. Utan jag återger endast det min veterinär berättade för mig i slutet på mars när jag var in med en av min uppfödning som hade en rörelsestörning i bakbenet. Då veterinären och jag båda är uppfödare av hundar av jaktras så kom vi in på detta med avel av friska kontra sjuka individer.... och problemen med att följa upp arvbara defekter som inte ingår i ett bekämpningsprogram och därför inte har inrapporteringskyldighet.. Så allstå....

Svar ja.... Beror det på dålig/felaktig uppfostran så är det alltså helt möjligt att med rätt träning rätta till problemet.

Beror det på defekten så är det obotligt och hunden kommer gradvis att uppvisa fler och fler underligheter i beteendet. Så småning om är beteende störningarna så allvarliga att avlivning är enda alternativet.

Om jag förstod min veterinär korrekt så går det att konstatera om det är defekten genom att uppsöka veterinär. (Hur? ... vet ej!)
Han berättade också om en egen uppfödning som drabbats av denna åkomma. En från början mycket lovand jakthund med internationellt mycket fina linjer... och frustrationen över att behöva avliva en sådan individ. Och det faktum att resten av kullen bar på arvet och därför inte kunde användas till avel...
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Gnist skrev:
Jo, men från det till att säga att man inte kan lämna en setter hemma för att den biter sönder saker pga hjärnfel är ju ett rätt så stort steg..

Håller med helt och hållet...

Men frågan är om alla inblandade parter har förstått varandra korrekt i den här frågan?
Det kan ju vara så att uppfödaren berättat att det finns en hjärnåkomma i rasen som KAN ge sådana här beteenden... och ägare har uppfattat det som att det gäller ALLA indvider i rasen ...

Missförstånd uppstår lätt ....
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Ja det är ju säkert så att uppfödaren har berättat om denna defekt och att hundens beteende kan bero på detta, men nämnde inte att defekten kan visa sig också på annat sätt än just "lämnad ensam hemma=söndertuggat hus"

Men då har jag en ytterligare utveckling på denna fråga när det tydligen är helt korrekt att det finns en defekt inom Settrar. Gäller det alla sorters settrar(Irländsk, engelsk och gordon)?? Och varför finns denna defekt bara inom Setter? Varför inte inom andra raser?
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Tie skrev:
Ja det är ju säkert så att uppfödaren har berättat om denna defekt och att hundens beteende kan bero på detta, men nämnde inte att defekten kan visa sig också på annat sätt än just "lämnad ensam hemma=söndertuggat hus"

Men då har jag en ytterligare utveckling på denna fråga när det tydligen är helt korrekt att det finns en defekt inom Settrar. Gäller det alla sorters settrar(Irländsk, engelsk och gordon)?? Och varför finns denna defekt bara inom Setter? Varför inte inom andra raser?

Här har jag inget svar att ge... Inte mer än att min veterinär föder upp Irländsk setter.. Kan alltså inte svara på om det förekommer i de andra varianterna eller om det även finns i andra raser....
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Ok......kanske någon annan har någon info om detta:bump::)
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Mina settrar har då aldrig bitit sönder något. Visst är de som duracellkaninenr när de får jobba, och de behöver motion och stimulans. Inne sover och äter man, punkt. Aldrig haft några beteende problem med dem.
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

syrran skrev:
Här har jag inget svar att ge... Inte mer än att min veterinär föder upp Irländsk setter.. Kan alltså inte svara på om det förekommer i de andra varianterna eller om det även finns i andra raser....

Rättar mig själv... Engelsk setter skall det vara....;)
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Inom många fågelhundsraser är det faktiskt ett rätt stort problem med seperationsångest. Min hunds hela kull har det, svår seperationsångest. Vet flera som har vhorste (speciellt långhårig) som har problem, likaså setter och pointer.

Dock tror jag inte att det är hjärnfel utan jag tror att det är lite rastypiskt. Precis som att schäfrar ofta låter mycket.... Dvs, inget man pratar om, men det är ett faktum.

//E
 
Sv: Settrar=Kan ej vara ensam hemma???

Alltså, det är väl klart att de inte har det. Saken är väl bara att som de flesta av fågelhundsraserna (och många andra raser för den delen) så är de ju väldigt vilda av sig. Detta kan ju resultera i att folk som inte har tänkt på att hundar inte vill vara ensamma hela dagen när matte är på jobbet, får hundar som biter söner hela huset. Inte av trots utan va stress.

Om det är hundar som biter söner bara av att vara ensamma en timme så har den ju bara okunniga ägare. Bara att träna. Obs! Gäller även settrar.;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 208
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 171
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Upplever ni att äldre hundar har svårare att vara ensamma hemma? Ruben är 13 år nu och har aldrig haft några problem med att vara ensam...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp