Servitut på uppvärmning

FrDrake

Trådstartare
Vi har kollat på ett hus som har ytjordvärme som uppvärmning. Dock äger man inte själva anläggningen utan har istället servitut på den. Ägaren är en fabrik som ligger vid huset. Någon som har koll på vad det finns för för- och nackdelar med det (udda) upplägget?

Sv: Servitut på uppvärmning

Nu har jag inte världens bästa koll...men som jag kan begripa det så har du alltså servitut på att ha jordvärme nedgrävd i mark som inte är din?

Jag kan inte se att de kan vara speciellt krångligt i så fall.

Själv har jag ett gästhus som tidigare ägare lyckades bygga på bymarken, sannolikt för att han inte hade koll på tomtgränsen. Jag har alltså rätt - i och med servitet som skrevs - att ha det där huset där för all framtid.

Samma torde det väl vara md din jordvärme. Du har rätt att ha den för all överblickbar tid.
...om jag nu fattat rätt

Sv: Servitut på uppvärmning

Njae, den är inte bara nedgrävd på annan mark, utan själva värmepumpen står på annan mark. Och den drar ju t ex ström, även om man tjänar på det med tanke på värmen man får ut. Men äger man då inte anläggningen själv antar jag att man på något vis får betala ägaren som kompensation. Vi valde hur som helst att skippa det här huset, kändes lite som det var som gjort för osämja.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 272
Senast: Lisen82
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 323
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V