"Servicehund" ?

Cezzan

Trådstartare
För ett tag sedan såg jag på programmet "Mannen som talar med hundar" (eller vad det nu heter, ni vet det med Ceasar Milan)
Då var det en kvinna som höll på att utbilda sin hund till servicehund. Hon hade psykiska problem , om jag minns rätt så var det bla. panikångest.
När hunden var färdigutbildad skulle den få följa med överallt, likt en ledarhund, för att hjälpa henne att ta sig igenom vardagen och fungera som stöd och trygghet för att förhindra att hon fick panikattacker.
Hon sa att när hon hade med sig hunden fick hon inga panikattacker, för att hanl hade en lugnande effekt.

Nu är det så att jag har en liknande diagnos som kvinnan i programmet har, och känner igen mig i att jag känner mig mycket stabilare och tryggare när jag har min hund med mig. Mitt liv skulle bli bra mycket enklare om jag fick ta med mig hunden överallt, jag tror att jag skulle våga mer, och slippa känna rädsla för att få panik på "opassande" ställen.

Så det jag undrar är alltså om det finns något liknande för hundar i Sverige? (kvinnan i programmet var amerikanska)
Någon som vet något om det?

Sv: "Servicehund" ?

Ja det finnf även i Sverige. Vet en kvinna som utbildade sin hund till att hjälpa sonen somär döv. Hunden hämtade bla. sonen om hon bad honom, släckte lampor o städade upp leksaker på golvet. Detta var ett antal år sedan så den kan säkert mycket mer nu..

Man kan i princip lära en hund vad som helst. Markera epilepsianfall, panikångest, markera blodsockerfall vid diabetes mm mm.

Utbildningarna är ganska dyra men i vissa fall kan man få sponsring eller söka fonder för att få hjälp. Du kan läsa mer o få info på denna sida http://www.sevicehunden.se/

Lycka till!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 043
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 809
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar