Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Änna svårt o jaga med hunden i koppel*skratt*
Visst ska vargen få finnas, det anser människorna här med. men det som retar folk här nere är att många stockholmare påstår saker som är helt felaktiga. här vill man ju bara ha möjlighet att kontrollera antalet vargar .Sen är det säkert så att det många gånger kan vara hundar som gått på fåren, de rackarna kan ju vara nog så farliga.
apropå havsörn, är det den el kungsörnen som är hotad? el båda 2? de har ju ett matningsprojekt nånstans i norrland som hotas av vindkraften. MAn ska vara rädd om de otroligt fina djuren. Har sett dem vid Forsmark o Östhammar ibland.
Kungsörnens situation i landet är på många sätt olik havsörnens. En stam på 600-900 häckande par i landet får anses som tämligen livskraftig, jämfört med havsörnen (200 par). Likväl, är kungsörnen kanske mer hotad än havsörnen i dagens Sverige. Arten förföljs hårt på sina håll i landet, trots att den är fridlyst i hela Europa. Örnar skjuts och bon plundras och förstörs. Man har även påträffat rävsaxar gillrade i träd som kungsörnar använder för spaning. Tyvärr lever det blinda rovdjurshatet fortfarande kvar hos vissa människor. Samma sorts hat som drabbar bland annat vargen. Det finns dock en annan länk mellan vargens och örnens öden. Vargen är av mycket stor nytta för bl.a. just kungsörnen. Den jagar ofta stora djur (t.ex. älg) och lämnar efter sig en hel del rester. Dessa rester är naturens egna åtlar. Genom hundratusentals år har örnen nyttjat vargens och andra rovdjurs matrester för sin egen överlevnad. Särskilt unga örnar, som ännu inte lärt sig jaga, drar nytta av detta. Det är ingen slump att de delar av landet som idag hyser varg, även hyser det största antalet övervintrande örnar. Inget annat rovdjur är så viktigt för kungsörnen, som just vargen. Det är ett fint exempel på samspelet i naturen.
Vad pappan borde ha gjort, var att ingående berätta för sitt barn hur verkligheten därute i det vilda fungerar. Att djur faktiskt dör (även av ålder, sjukdom etc), att vissa djur lever av andra djur (som vi människor t ex), att örnar tidigare var nära utrotning varför vi trots allt ska vara glada för att dom finns osv.Pappan gjorde i alla fall något och visade flickan att kaninen har ett värde.
Flickan var förtvivlad och pappan visade att han tog henne på allvar.
Och man ska ju anmäla om man t ex kört på ett djur. Kanske han tänkte att han borde anmäla om det är en örn som ofta attakerar så att den uppmärksammas? Det är inte lätt att veta vart man ska vända sig alla gånger.
Svårt att veta med så lite info i artikeln.
Så även om händelsen är lite lustigt i sig så tycker jag det verkar som att pappan gjort så gott han kunnat i sin roll som pappa. Dessutom kunde ju polisen ha avrått från anmälan om de ansåg att den inte var seriös.
Gnäller dom mkt i dalarna? Jag trodde det var Värmland och Dalsland som klagade mest.
Nåja har inte följt debatten så värst mycket. JAg kan bara konstatera att det finns varg här, emn jag är inte rädd för den för egen del, det är ju bara en.