Sedan så har jag fortfarande inte fått det allra minsta lilla svar på frågan om alla de där hel- eller halvförvildade katterna som ska finnas ute på landet.
Ge några belägg för det! Jag vet att de finns i samhällen och småstäder, men på riktiga vischan?
Här har du en okastrerad hankatt utan ägare. Han dök upp hemma hos oss, undernärd och i det skick som synes på bilden, ibland med infekterade sår. Otroligt skygg till en början, skabbigt utseende och uppenbarligen ingen ägare. Var bodde vi då?
Min första katt var också en vandrande katt, honkatt, som dök upp och stannade kvar. Det är möjligt att hon hade en ägare någonstans men så som hon såg ut så finns viss tvivel på det. Jag vet att min granne plockade in och avlivade katter väldigt ofta. Och ridskolan några kilometer bort plockade in hemlösa katter, kastrerade dem och omplacerade dem vidare. En av mina förra katter var född av en förvildad honkatt modell "går inte att ta på", tog flera veckor innan kattungen gick att hantera också. Sen har vi alla gårdar som man har sett där det sitter 10-20 utmärglade katter på/runt gården, som förvisso verkar ha en ägare men att denna skiter fullständigt i skötseln av dessa. Och allt detta mitt i smeten av svenskt jordbrukslandskap. Det ger ingen varierad spegling av hur det ser ut i resten av landet, men jag är tveksam till att det ser så mycket annorlunda ut.