Så intressant att de nämner Lantraskatten som en specifik ras! Det har jag inte hört tror jag, men jag finner det intressant. Men en massa frågor dyker upp i huvudet.Jag har nu skummat Jordbruksverkets startegidokument/projektkatalog "handlingsplan för långsiktigt uthållig förvaltning av svenska husdjursgenetiska resurser under perioden 2010-2020".
Där finns två katter med på listan över bevarandevärda husdjursraser/viktiga husdjursgenetiska resurser:
Europé och Lantraskatt.
Det som skiljer dessa katter åt i dokumentet, är att Europé:n har en standard och alltså är förädlad, medan Lantraskatten är den oförädlade varianten.
Bland husdjuren i allmänhet, så tas både kommersiella men genuint svenska raser upp (t.ex. Svensk Röbrokig Boskap), såväl som raser som inte så värst gångbara kommersiellt för närvarande (t.ex. svensk Blå Anka)
Till skillnad från de flesta övriga djurslagen som diskuteras i dokumentet, så finns det väldigt lite skrivet om katterna alls.
Det nämns att Europé saknar avelsplan, vilket är något av det första som behövs göras när man vill vara med i ett bevarande program. Jag hittar inte heller nu någon avelsplan för Europé genom googlande. Européringen publicerar enbart en rasstandard.
Inte heller Lantraskatt har en avelsplan, den finns helt enkelt inte, ingen förening, ingenting ...Men ändå finns de, alla de där lagårdskatterna, som funnits på gårdarna i decennier...
Det är lätt att hitta kattsidor via googling, där man anser att Lantraskatter är mest att likna vid något som katten släpat in, att alla lagårdskatter borde kastreras, och att lagården är en olämplig miljö för katter. Mycket lättare än att hitta FAKTA om Lantraskatten.
Egentligen är det nog så att ingen riktigt vet vare sig vad en Lantraskatt är, eller att det ännu gjorts några undersökningar...
Är det bara jordbruksverket som har typ sagt "jo, det är en ras" och sen inget mer? Har någon annan sagt att de är en ras? Är det jordbruksverket som bestämmer om någon grupp djur är en ras?
... Vad är ens en ras? Vad avgör det?
Måste googla! Jag finner detta högst intressant, då jag har känt lite att det vore synd om bondkatten försvann får jag erkänna.