Seriös avel kräver uppföljning av de kullar som tas, något som kostar pengar. Kan man få folk att ställa upp på det i så stor utsträckning som krävs? Och jag tror att det är omöjligt att åstadkomma något sådant utan att samtidigt producera mängder av huskatter till en marknad som redan är övermättad. Är dagens huskatter så dåliga jägare att det finns ett behov av att avla fram de mängder som krävs för att få mer tillförlitligt nedärvda jaktegenskaper när katthemmen är fulla??
För det första, ska man ta fram en Jaktkatt=brukskatt, så måste man jobba ytterst seriöst på olika sätt, precis som när man man jobbar med husdjursavel, då menar jag husdjursavel, till skillnad mot sällskapsdjur.
Det kan inte skötas av mig, eller dig eller någon annan enskild på eget initiativ enbart, utan man behöver skapa ett ordentligt projekt, där man engagerar rätt sorts människor som fodervärdar, samt intressenter inom t.ex. SLU (beteende, veterinärmedicin) och samlar ihop medel för detta stora projekt.
Antagligen kan man söka EU-medel för projektet, om det blir tillräckligt seriöst.
Det har funnits projekt av sådana typ (men ändå inte), som t.ex. "projekt Horngumse", när man i organiserad form, under många år, sökte efter resterna av svenska lantraser bland får, för att försöka ta tillvara dessa, och se till att rasen/raserna fortlever. Då gällde det att hitta spillrorna av rasen, övertyga den dåvarande ägaren om att överlåta hela eller delar av djurgruppen, och ha "fosterfamiljer" redo för att ta hand om djuren. Inte sällan räddades djur på tröskeln till slakteriet.
En annan sak är att man måste acceptera att "misslyckade" katter i projektet (genetiskt defekter eller andra fel) helt enkelt tas bort. Och att även katter (kastrerade naturligtvis), som bara inte riktigt duger, och som inte kan placeras hos fodervärd, också avlivas.
Kan jag ta bort får ur min genbanksbesättning Allmogefår som inte är goda mödrar, eller har väsentliga fysiska defekter, så kan man väl ha som princip att ta bort ungkatter som har/riskerar att föra vidare defekter också?
Nu svär jag väl i kyrkan, men i ett avelsprojekt, så måste olämpliga individer/kullar bort...
(Ser framför mig hur gården snart är belägrad av kattälskare, beväpnade med plakat, stenar och muskedunder, som anser att avlivning aldrig är ett alternativ)