ser hon verkligen så mycket bättre ut?

Sv: ser hon verkligen så mycket bättre ut?

Det där är bra.
Riktigt bra.
Och ett lysande exempel på vad rätt mat gör gott för hästen.

Tack så jättemycket!
Det är så skönt att hon nu är så som hon skall vara utan att behöva tänka på att hon är för tjock eller för smal.

Nu kom vi ju ifrån trådämnet lite! Din häst ser bättre ut men det kan kanske bli en bättre överlinje. Sen kan det ju vara så att hon är skapad att se ut så här, vad vet jag. Om du nu har provat allt så är det väl inte mycket mer o göra. Hon kanske också kräver mer ridning för att bli snygg men hon mår ju bra ändå så länge hon får i sig allt hon behöver.
Lycka till!

Hon har ju blivit bättre iaf. Förut hade hon ingen hals knappt. Nu börjar hon få en riktigt trevlig hals och ser inte alls lika tanig ut fram när man rider.

*knapplån*

Jag tycker du har gjort ett bra jobb ET.
Vet hur svårt förra stallägaren hade att få upp sitt fullblod i vikt, han gick på fritillgång på hö och 4 kg korn/dag, 3kg hestekraft/dag samt 3 kg havre dag, hästen i sig var enorm och gick/går i löpträning samt start.

Kämpa på, jag är övertygad om att du kommer att klara det, ge inte upp bara och ta hjälp av kunnigt folk som kan och vill hjälpa dig!

Bifogar två bilder på min tant från 15 september tills december 06.
15september.jpg

nojd.jpg

Tack det var trevligt att höra.
Nu har jag faktiskt ridit en hel del men kanske inte som jag skulle egentligen vilja. Sen så har hästen slutat äta sitt kraftfoder....igen :(
Sen nyårsnatten så ratar hon det helt och hållet, tittar inte ens på det.

Du har också gjort ett jätte trevligt jobb men din häst. Ser ut som en helt annan häst.

rutiner är ju a & o för många fullblod... så du kanske iaf kan rida regelbundet även om det inte är så ofta?
hon kanske blir stressad av att inte veta vad som händer typ...

som någon skrev innan... de blir hungriga av att jobba!

Tror jag inte, det var pga av att det small så förjävligt eftersom jag inte ridit regelbundet på 2 månader och hon har ätit upp precis allt som sen jag började med hippo Alfa, Hon är nog bara lite uppstressad sen nyår då det small ganska bra här vilket vi inte trodde.

Mitt fullblod är efter saville row!!! Mamman har fransk stam. Coolt....:cool:

Jag tycker absolut att din häst ser mycket finare ut!

Ang. att inte rida så mycket på vintern så är det faktiskt ingen brott.. Man är inte en dålig människa/hästägare bara för att man bara orkar det nödvändiga i stallet vissa perioder. För första gången i mitt liv känner jag precis likadant. Har också hästarna hemma på gården, men jag orkar bara inte ta mig ut och fixa. Dessutom regnar det hela tiden, här är lera överallt och jag måste alltid lasta och köra iväg för att rida. Jag är less. Men jag ska flytta både mig själv och hästarna i slutet av januari och hoppas på en nytändning...

Jag tycker hon ser bättre ut.
Sen vill jag bara säga att jag fattar inte varför alla hackar på alla hela tiden?! Hon skriver för att få hjälp, inte att bli hackad på!
Visst man måste få kritsiera och säga vad man tycker, säga att nån har fel för att kunna hjälpa till och rätta till felet.
Men då måste man inte skriva "J**** Idoit ut och rid hästen och ger den mer mat innan den avlider" (Förlåt kanske lite över reagerat)

Lite onödigt om mig själv men jag var tvungen att skriva av mig.

Jag vet hur de känns att ha en mager häst, att va deprimerad och inte vilja rida även om de är hästar man brinner för egentligen.
Jag hade en gamling eller han är kvar föresten. Han var lite meger då jag köpte han, men han kom hem till mig och blev jätte upp stressad då jag skulle ut med han i hagen så var jag tvungen att ha träns annars släpades jag på backen. Jag fick hjälp och STÖD och kunde då rida igång han, han fick massa mat men ändå blev han bara magrare och magrare, för han var uppstressad så all energi gick åt till att stressa upp sig, när jag då skulle rida så var han rent av galen och sprang av en massa energi, jag tänkte då. " Jag måste ta bort all havre nästan, han är för pigg" jag visste inte så mkt om foder på den tiden. Nu är han lagomt hull och har blivit pensionerad står med min unghäst på 4 år.
För ett inte så lång tid tillbaka blev jag deprimerad jag orkade inte gå ut och mocka, jag orkade inte rida, jag orkade ingetning, jag örjade skölla på de ena och de andra, folk började hacka på mej för de visste inte att jag hade de jobbigt. Jag var när att ta livet av mig!! Men då helt plötsligt började jag tänka om efter att jag berättade för min granne att jag hade de svårt, (hon var den som var min "bästa ridkompis" och som den började klaga för att jag aldrig följde med ut å red hade alltid annat för mig eller ändrade mig i sista stund) jag berättade då sen för henne och hon hjälpte mig med hästarna och nu är jag igång igen! :)

Till *TS*:

Jag vet "exagt" hur du har de, att de är jobbigt men de blri bara värre av att sitta i ett hörn, prata med nån som kan hjälpa dig med hästarna, som "tvingar" dig ut på ridtuer mm.
De hjälpte iallafall mig.

Och till er andra som aldrig har varit sjukt deprimerad: Sluta hacka på allt och alla, säg att de har fel men försök då hjälpa dem.

Jag tycker absolut att din häst ser mycket finare ut!

Ang. att inte rida så mycket på vintern så är det faktiskt ingen brott.. Man är inte en dålig människa/hästägare bara för att man bara orkar det nödvändiga i stallet vissa perioder. För första gången i mitt liv känner jag precis likadant. Har också hästarna hemma på gården, men jag orkar bara inte ta mig ut och fixa. Dessutom regnar det hela tiden, här är lera överallt och jag måste alltid lasta och köra iväg för att rida. Jag är less. Men jag ska flytta både mig själv och hästarna i slutet av januari och hoppas på en nytändning...

Jag märker på min häst så fort nånting inte stämmer, direkt. Det är en dam som säger till när hon inte tycker om nånting. på sitt eget speciella sätt :angel:

Jag kommer ihåg när hon tränades som mest, då slutade hon äta allt och då var det verkligen rutiner som gällde annars blev hon helt hysterisk. Men jag har slutat träna, tränar bara när jag känner för det nu och det tycker hon mycket bättre om, hon är mycket lugnare och tycker det är kul. Tex om det står hinder i ridhuset och hon inte hoppat på nån månad då bockar hon och är överlycklig, örona står rätt upp, det ser ut som dom ska gå ihop :p och så fort hon får hoppa blir hon överkoncentrerad nästan. Nu har jag inte hoppat på 2 månader så vi får se hur hon är när jag börjar studsa igång henne på 50 cm hinder igen.

Hon ser jätte fin ut på den mellersta bilden, hittade även en annan bild på henne på din profil där hon såg ännu finare ut :D

Sen vill jag bara ge dig ett litet tips ang ditt vinter depp...Hade själv en period i oktober & november då jag inte orkade något alls nästan. Red sällan, men så gjorde jag det otroliga upptäckten dom dagar jag inte orkade rida. Ta hästen på en promenad, super mysigt och super enkelt. (och nästan roligare än att rida spec när man känner att man bara inte orkar) Bara ta den direkt från hagen och gå ut och gå. Stärker ju även banden mellan dig och hästen. Inget sadlande och tränsande. Prova! Enklare kan det inte bli...om du orkar dvs!

Lycka till!

Hon ser mycket bättre ut, nu är det muskler som behövs.

Jag kämpar på med det också. Hon klättras ca 2-3 gånger i veckan och går sedan i hagen. Jag vet att det är för lite men det är vad som går nu. Det är halt, kallt och bilarna kör som dårar just nu och tyvärr måste jag ta stora vägen för att öhv komma nånstans. Så jag rider när mamma vill och det blir som sagt ca 3 dagar i veckan.

Hon ser jätte fin ut på den mellersta bilden, hittade även en annan bild på henne på din profil där hon såg ännu finare ut :D

Sen vill jag bara ge dig ett litet tips ang ditt vinter depp...Hade själv en period i oktober & november då jag inte orkade något alls nästan. Red sällan, men så gjorde jag det otroliga upptäckten dom dagar jag inte orkade rida. Ta hästen på en promenad, super mysigt och super enkelt. (och nästan roligare än att rida spec när man känner att man bara inte orkar) Bara ta den direkt från hagen och gå ut och gå. Stärker ju även banden mellan dig och hästen. Inget sadlande och tränsande. Prova! Enklare kan det inte bli...om du orkar dvs!

Lycka till!

Jag vet att det är jätte mysigt med promenader men tyvärr går det inte. Brukar bara gå då fram och tebax längst vägen några gånger för annars måste jag gå ut på stora vägen och tyvärr har min polla blivit lite rädd för bilar eftersom dom kör som idioter där.

Plus att våra grannar tyvärr förbjöd oss att rida på stigen brevid deras hus av olika själ, vi fick det från början sen blev det lite... komplicerat.

En fundering bara, har du sett att hon på de bilder du visar här ställer vänster bakben ganska kraftigt under sig och lite utåt men det kanske är en tillfällighet.

Jo jag vet men hon står dock inte alltid så. Men hon är svagare i nån sida kan ha med det att göra. Hon är kollad överallt så det ska inte vara nå fel på henne, om det inte är nåt dom har missat.

Men visst känns det så passmkt bättre när man väl sitter av efter en ridtur?

Tänk inte att det är jobbigt att gå ut i en lerig hage, borsta en lerig häst, bära en tung sadel och värma ett kallt bett och sen rida ensam ut i mörkret.

Tänk på hur skönt det faktiskt är när man väl sitter av!

Att rida betyder inte att man sitter i 90 min och tränar galoppombyten och galopp piruetter, att bara skritta ut i 25 min räcker för att aktivera hjärnan och komma bort lite.

Är man trött och hängig kan man ha brist på b-vitamin/för hög ämnesomsättning, de hade jag förut och det löstes genom att jag fick först 5 sprutor á 20 ml :eek: b-vitamin rakt i blodet och sen ta ett litet piller morgon/kväll.

det är också helt ok med lite vintervila.

Hästen går väl ute rätt länge i stor hage om jag inte minns fel?
Då får hon säkert stimulans ändå.

Liknande trådar

Hemmet Ni minns denna tråden kanske? -> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134933&highlight=badrum Vi är nu inflyttade i vår...
2
Svar
38
· Visningar
8 144
Senast: Lajke
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter I övriga trådar jag skrivit om 15-årsjubileet så har jag framförallt tittat bakåt, nu är det dags att titta framåt. Om någon eventuellt...
Svar
13
· Visningar
3 252
Senast: honung
·
U
Hästhantering Skrev denna tråd för snart ett år sedan... och hästen finns fortfarande kvar... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=994906...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Sickan
·
Övr. Hund Tänkte uppdatera hur det gått med min Bullterrier Daddy som jag skrev om för 2år sen, om nån kommer ihåg detta.. den Gamla tråden...
2
Svar
23
· Visningar
2 943
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?