ser hon verkligen så mycket bättre ut?

Sv: ser hon verkligen så mycket bättre ut?

det ser mycket bättre ut även om det finns en hel del kvar :)

Vissa saker måste man bara göra.

Jag åker till jobbet kl 6 på morgonen och är inte hemma först kl 17-18, 5 dagar/veckan. Enda gången jag upplever dagsljus är på helgerna.

Min sambo i princip släpar mig upp för trappan för jag ska byta om och sparkar ut mig i bilen. Men så bra jag mår när jag väl kommer till stallet och rider!

Ut och rid med dig istället för att tycka synd om dig själv, det blir inte bättre av att du inte gör något.

Sök hjälp hos en läkare, det är 1½ år sen jag hade mitt 1a samtal men den psykologen var helt snurrig och tyckte det skulle lösa sig genom att köpa en hund *hrm*
Nu har jag fått prova med valerina forte (receptfritt på apoteket) som är rogivande och gör det lättare att somna (fast jag märker då ingen skillnad)

Nu vart det lite trådsnurr men din häst kommer bli snyggare fortare om du bara får tummen ur och går ut till stallet.

Tänk på mig, jag har 1 mil och ingen belyst ridbana/ridhus.

Man MÅSTE faktiskt inte rida varje dag om man inte vill. Du gör det som passar dig själv bäst. Jag rider ca 2-3 gånger i veckan på vintern och inte mår någon av mina hästar dåligt av det! Ibland har det blivit en hel vecka utan ridning till å med. Fast man får förstårs anpassa arbetet till hästens kondition!

*kl*
Hon är ju betydligt finare nu, visst skulle man önska lite mer överlinje men på en del är det ju svårt. Och för det behövs ju ffa träning. Förstår dig precis hur det känns, det är verkligen inte kul att rida nu. Jag har ändå lyxen att jobba natt så jag kan utnyttja dagsljuset. Men hinner jag inte med får hästen stå helt och hållet, tror inte det är bra att rida bara på helgerna och inte alls i veckorna. Bättre då att försöka göra ngt varannan-var tredje dag så det blir utspritt.

Jag går hos psykolog en dag i veckan och massa medeciner tänker jag inte ta. Jag rider när jag har lust just för att jag kan just nu inte tvinga mig till nånting, då blir allt bara värre.

Jag tycker inte synd om mig själv men jag tänker inte gå ut i stallet och pyssla med hästen när jag är på dåligt humör för då blir min häst inte så rolig att hålla på med då hon känner minsta lilla humörändring.
Jag vill inte heller att min häst ska må dåligt bara för att jag gör det och det ser jag på henne att hon gör.

*kl*
Hon är ju betydligt finare nu, visst skulle man önska lite mer överlinje men på en del är det ju svårt. Och för det behövs ju ffa träning. Förstår dig precis hur det känns, det är verkligen inte kul att rida nu. Jag har ändå lyxen att jobba natt så jag kan utnyttja dagsljuset. Men hinner jag inte med får hästen stå helt och hållet, tror inte det är bra att rida bara på helgerna och inte alls i veckorna. Bättre då att försöka göra ngt varannan-var tredje dag så det blir utspritt.

Jag brukar annars gå ut och gå med henne fram och tillbaka längst vägen bara för att hon ska få tänka och göra nånting iaf men just nu är det väldigt regnit så att vara ute och rida nu är ju inte helt spännande.
Pluss att vi bor precis brevid en stor väg och den måste vi rida på för att komma in på grusvägarna och in i skogen. Dock kör dom som idioter och min häst har blivit bilrädd. Att rida ensam ute på den vägen är inte roligt, men jag försöker.

Man MÅSTE faktiskt inte rida varje dag om man inte vill. Du gör det som passar dig själv bäst. Jag rider ca 2-3 gånger i veckan på vintern och inte mår någon av mina hästar dåligt av det! Ibland har det blivit en hel vecka utan ridning till å med. Fast man får förstårs anpassa arbetet till hästens kondition!

Jo precis.

Min skittar bara och eftersom vi har ordentliga skogar så blir det en helt del klättring också 2-3 dagar i veckan beroende på väder.

Din häst ser jättefin ut tycker jag. Vad är det för stam på henne? Hur gammal är hon? Hur stor? Jag gillar fullblod, men just nu har jag inget.
Vad gäller ridningen så ska man rida när man känner för det, annars ger det ju ingenting. Du kommer säkert igång till våren igen.

Din häst ser jättefin ut tycker jag. Vad är det för stam på henne? Hur gammal är hon? Hur stor? Jag gillar fullblod, men just nu har jag inget.
Vad gäller ridningen så ska man rida när man känner för det, annars ger det ju ingenting. Du kommer säkert igång till våren igen.

Hon är Efter Richard of york, undan Tailormade och morfar är Saville row. Hon fyller 11 i april och är ca 162 cm i manken.

Jo våren älskar jag och hästen också. Då kan vi bada i älven och rida genom skogen så vi slipper ta stora vägen. Skogen är för blöt för att man ska kunna rida där, hästarna sjunker nu.

och massa medeciner tänker jag inte ta. .

Varför inte det?
De kan göra underverk.
Om man har serotoninbrist så mår man mycket dåligt.
Och då hjälper det med mediciner mot det.

Skulle du låta bli att ta insulin om du hade diabetes?
Det är liksom nästan samma sak.
Med för litet serotonin så kan man inte fungera.

En depression äter upp och förstör serotoninet som man behöver för att fungera.
Vid serotoninbrist så kan man må bättre redan efter några timmar efter att man tagit medicin (SSRI).
Varför plåga sig i onödan?

Skulle du låta bli att ta insulin om du hade diabetes?
Det är liksom nästan samma sak.
Med för litet serotonin så kan man inte fungera.

Jag ska faktiskt göra ett diabetes prov om nån vecka då jag har vissa symtom (hur stavas det?) som talar på diabetes.

Jag vill bara inte ta medeciner. Jag har blivit bättre. I sommras var jag totalt nertryckt. Red knappt alls på 2 månader men nu kan jag iaf säga till mig själv att jag ska göra saker, inland funkar det ibland inte. Plus att jag har väldigt trevliga och bra människor omkring mig att prata med som har gett mig mycket hjälp.

Jag tycker du ska fundera på en medryttare, om det är möjligt. Dels får du hjälp någon/några dagar, dels blir det mycket roligare när man är fler i stallet.

Hursomhelst hoppas allt ordnar sig, lycka till!

Jag har redan provat att få medryttare på min andra häst och det är totalt omöjligt tyvärr.

Plus att min dam är väldigt speciell så jag vågar inte ta risken att låta nån annan rida henne då jag varken vill att hästen eller ryttaren skadar sig.

Annars vore det en helt okej ide :)

Förstår precis vad du menar med att du inte orkar med mer än det som är nödvändigt me hästarna:angel:
Men svårt för dom som inte vart själva i det stora svarta hålet att förstå.....:(
Kämpa på vare sig du tar mediciner eller inte......
Allt blir bättre till slut!!!!(En som har vare där flera ggr och kommit tebaks...Kämpar just nu utan medicin!!!!)
Ps din häst ser ut att tagit sig jättefint!!!:)
Gott nytt År!!!

Ta hand om dig själv nu, så blir det bättre skall du se.
Nu så vänder ljuset.

Ljusterapi kanske skulle hjälpa dig?

Tjafsa inte för f a n, och om det är nödvändigt så gör det någon annanstans.

Trådskaparen: Hon ser verkligen bättre ut!
Känn ingen press att rida, hitta på andra saker som kan komma till
nytta. Hon kanske är lättskrämd, då kan du ju öva på det i hagen,
fladdra med flaggor, paraplyer och presenningar.
:bump:

Man måste inte alls rida! Ibland finns det saker som är viktigare än det, hästen mår bra och klarar sig ändå.
Det är lätt för folk som inte har mått dåligt att uttala sig som att man ska gaska upp sig och inte tycka synd om sig själv.
Det handlar ju inte om en förkylning...

Stå på dig och gör det som känns ok för dig!
Måste också slå ett slag för medicinering, du kan må så MYCKET bättre! Dagens mediciner är varken farliga el beroendeframkallande och det är inget nederlag att inse att man behöver den hjälpen.

Nu kom vi ju ifrån trådämnet lite! Din häst ser bättre ut men det kan kanske bli en bättre överlinje. Sen kan det ju vara så att hon är skapad att se ut så här, vad vet jag. Om du nu har provat allt så är det väl inte mycket mer o göra. Hon kanske också kräver mer ridning för att bli snygg men hon mår ju bra ändå så länge hon får i sig allt hon behöver.
Lycka till!

*knapplån*

Jag tycker du har gjort ett bra jobb ET.
Vet hur svårt förra stallägaren hade att få upp sitt fullblod i vikt, han gick på fritillgång på hö och 4 kg korn/dag, 3kg hestekraft/dag samt 3 kg havre dag, hästen i sig var enorm och gick/går i löpträning samt start.

Han blev aldrig tjock, och hon kämpade verkligen hårt och la ut otroligt mycket pengar på att få honom fin, och det lyckades hon med.

Angående att må dåligt på vintern, det gör jag med, jag är trött och orkar inte mer än nödvändigt, min häst går på vila sen två veckor och jag vet att jag måste sätta igång henne om en vecka igen för att allt vårt arbete vi lagt ner det sista halvåret inte skall gå förlorat, på denna lilla häst har jag lagt ner massa pengar på extra protein och annat kraftfoder än havre och betfor. Min lilla tant som annars är lättfödd som en oxe tappade muskler och hull på bara några dagar och det har varit en lång och kostsam resa för att få upp henne i hull, för att inte tala om hur lång tid det tog för att få henne att bli av med 100 kgs övervikt från när jag fick hem henne då hon inte hade en muskel på kroppen.

Kämpa på, jag är övertygad om att du kommer att klara det, ge inte upp bara och ta hjälp av kunnigt folk som kan och vill hjälpa dig!

Bifogar två bilder på min tant från 15 september tills december 06.
15september.jpg

nojd.jpg

Liknande trådar

Hemmet Ni minns denna tråden kanske? -> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134933&highlight=badrum Vi är nu inflyttade i vår...
2
Svar
38
· Visningar
8 144
Senast: Lajke
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter I övriga trådar jag skrivit om 15-årsjubileet så har jag framförallt tittat bakåt, nu är det dags att titta framåt. Om någon eventuellt...
Svar
13
· Visningar
3 252
Senast: honung
·
U
Hästhantering Skrev denna tråd för snart ett år sedan... och hästen finns fortfarande kvar... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=994906...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Sickan
·
Övr. Hund Tänkte uppdatera hur det gått med min Bullterrier Daddy som jag skrev om för 2år sen, om nån kommer ihåg detta.. den Gamla tråden...
2
Svar
23
· Visningar
2 943
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?