Separationsångest

S

Stoppard

Vi skaffade en ny häst för ett par månader sedan som har gått på lösdrift med många hästar, men varit van vid att rida ut ensam. Nu går hon tillsammans med en annan häst och de har efter lite introduktionstjafs blivit goda vänner.
Nu har hon dock drabbats av separationsångest och när vi ridit ca 1 km hemifrån ensamma så lägger hon i nödbromsen och vägrar gå vidare, varken med lock och plock, spö eller hoppa av och leda.
Hur går jag bäst vidare.
Jag har funderat på att bara rida hemmavid så att hon ser den andra hästen och sedan öka rundorna. Det känns inte bra att rida ut och inte lyckas komma vidare utan få vända. När vi fått vända har jag dock inte ridit direkt hem utan gjort små rundor innan vi rider hem.
 
Sv: Separationsångest

Ja det låter verkligen svårt, inte kan ni ju rida i paddocken hela året runt! Och knappast får ni den andra hästen alltid me till terrängen heller... Jag skulle nog prata med nån jätte-erfaren hästtyp om detdär om jag vore du! :)
 
Sv: Separationsångest

Det kan ta lång tid att omställa sig för många hästar.

Låt 1 km, vara bra ett tag,pröva sen att öka avståndet, men skynda långsamt, det var mitt tips ialla fall.:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Separationsångest

Det där provar väldigt många hästar med. Den ena av mina började testa med att småstegra sig ca 200 meter från hemmet. Det kan ju fungera?

Om hästen i övrigt är inriden, fungerar och är ok (ohalt, frisk) beror det förmodligen på istadighet och att den provar om den möjligen kan få bestämma hur det ska vara?

Mitt tips är att packa matsäcken (det här kan ta tid om man inte är en erfaren ryttare/hästkvinna och då är det bra att ha lite energi med sig) och framhärda för att inte säga vara envis som en röd gris. Tills hästen inser att det finns ingen annan väg att ta än framåt och på så vis lär sig att det i slutändan trots allt är bästa vägen tillbaka till stallet att gå dit jag pekar (för tillbaka till stallet kommer de ju igen förr eller senare när ridturen är klar). Tålamod kan alla utrusta sig med på kort tid.

Grunden är sedan att göra det väldigt besvärligt för hästen när den A. Försöker vända (vänd tillbaka blixtsnabbt, inte runt utan just tillbaka) B. försöker backa sig ur problemet. 3. Stegra sig. 4. Växa fast. Här får man ligga i...

Och VIKTIGT! Tydlig eftergift i rätt ögonblick när den tar ett steg och tänker åt rätt håll. (Här behövs inget direkt krut på beröm för det handlar ju inte om att hästen är duktig på så vis den gör ju nåt som ska var självklart, går dit jag ber den gå)

Om jag här ger eftergiften vid fel ställe låt oss säga när hästen backar, jag skänklar på, kanske lägger till och förstärker skänkeln med spö, hästen fortsätter backa och om jag då "ger upp" (=eftergift för hästen) så lär den sig snart att det fungerar, bara den backar nog långt upphör obehaget. Det ska däremot räcka att hästen tar ett enda litet myrsteg åt rätt håll (dit jag ska) för att eftergiften ska vara total. Bort med spö, skänklar, tygeltag. Men sen får man ju börja om och ta ett nytt steg. Fast ibland blir det 10 bakåt och två fram ett tag.

Först ber man hästen snällt att gå dit den ska (nivå 1), sedan säger man till ordentligt på skarpen liksom (nivå 2) - att hallå, nu går du och lyssnar den inte då hoppar man raskt över ett antal nivåer och går direkt till (nivå 10) där budskapet är lite av karaktären gå eller dö.

Hoppas du förstår vad jag menar, det är inte lätt när man inte kan visa.

Vänligen Kokopelli
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp