Jen84

Trådstartare
Hur går man tillväga för att diagnostisera en ev senskada?

Min häst har skadat sig, har ett sår vid kotan som bildat en sårficka på ca 4 cm upp längs kotan och mot skenan på ett framben. (Hästen är sydd och hoplappad, leden tycks ha klarat sig utan skador.) Men hur vet man att det inte blivit skador på senor?

(Veterinär kommer ut i eftermiddag och ska kolla såret och byta bandage, så ska höra med henne då, men det kanske finns någon här som har erfarenhet av något liknande...)

Hur går man tillväga för att diagnostisera en ev senskada?

Min häst har skadat sig, har ett sår vid kotan som bildat en sårficka på ca 4 cm upp längs kotan och mot skenan på ett framben. (Hästen är sydd och hoplappad, leden tycks ha klarat sig utan skador.) Men hur vet man att det inte blivit skador på senor?

(Veterinär kommer ut i eftermiddag och ska kolla såret och byta bandage, så ska höra med henne då, men det kanske finns någon här som har erfarenhet av något liknande...)

Man ultraljudar mjukdelarna för att se blödningar och skador.
Det är bra om det går minst 4 dagar efter skadan så syns strukturerna tydligare, veterinären borde kunna svara på om det ens är i närheten av senorna men den kan ju iofs skadat senan samtidigt som den fick såret, att det är två olika skador så att säga.

Enda sättet är att åka in och göra ett UL på senan om ni misstänker den. Jättesvårt annars att avgöra.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 560
Senast: jemeni
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 035
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 078
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer