Jen84

Trådstartare
Hur går man tillväga för att diagnostisera en ev senskada?

Min häst har skadat sig, har ett sår vid kotan som bildat en sårficka på ca 4 cm upp längs kotan och mot skenan på ett framben. (Hästen är sydd och hoplappad, leden tycks ha klarat sig utan skador.) Men hur vet man att det inte blivit skador på senor?

(Veterinär kommer ut i eftermiddag och ska kolla såret och byta bandage, så ska höra med henne då, men det kanske finns någon här som har erfarenhet av något liknande...)

Hur går man tillväga för att diagnostisera en ev senskada?

Min häst har skadat sig, har ett sår vid kotan som bildat en sårficka på ca 4 cm upp längs kotan och mot skenan på ett framben. (Hästen är sydd och hoplappad, leden tycks ha klarat sig utan skador.) Men hur vet man att det inte blivit skador på senor?

(Veterinär kommer ut i eftermiddag och ska kolla såret och byta bandage, så ska höra med henne då, men det kanske finns någon här som har erfarenhet av något liknande...)

Man ultraljudar mjukdelarna för att se blödningar och skador.
Det är bra om det går minst 4 dagar efter skadan så syns strukturerna tydligare, veterinären borde kunna svara på om det ens är i närheten av senorna men den kan ju iofs skadat senan samtidigt som den fick såret, att det är två olika skador så att säga.

Enda sättet är att åka in och göra ett UL på senan om ni misstänker den. Jättesvårt annars att avgöra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hästvård Hade ni köpt en häst som haft en skada för två år sedan där sidliga tåsträckaren i ett framben gått av? Enligt säljaren har hon inga men...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur