Senskada! Vad sa din veterinär??

Nickelodion

Trådstartare
Min häst fick en senskada på ett förstärkingsband i aug 2011 och enligt min veterinär var det en lindrig skada.
Nu har han vilat i 8 månader, eller han har skrittat under hela tiden, och sista veckorna har jag travat ca 5 min/ridtur.

Han har aldrig varit halt och svullnaden på själva skadan försvann efter ca 4 månader. Jag fick ett igångsättnings schema och enlig schemat så ska han vara i gång efter 10 månader!

Sen läser jag om andra som har haft precis samma skada som min häst och dom var i gång efter 4-5 månader..?
Pratar man med trav folk så är det typ 4-5 veckor!
Endel veterinärer har helt andra uppfattningar om senskador verkar det som..?

Är det vissa veterinärer som "garderar" sig och kör samma rejs på alla senskador eller?
Min häst är ganska gammal och han var i topp kondition när han fick skadan. Det är såklart bra att han får vila ordentligt och läka skadan. Men att låta en gammal häst stå och förtvina i hagen onödigt länge om det inte behövs tycker inte jag heller är bra. Min häst, som är fullblod, är ganska livlig och det gick inte att ha han i sjukhagen mer än två veckor och nu efter all denna tid är han ganska deppig..

Hur lång i gångsättning fick ni med era senskadade hästar? Vad för prognos har ni fått ang fortsatt hållbarhet?
Ska säga att min häst fick skadan pga yttre trauma och är ingen förslitningsskada.

Sv: Senskada! Vad sa din veterinär??

Min häst har en senskada på djupa böjsenans förstärkningsband och på gaffelbandet, samma ben, måttlig skada. Skadan konstaterades 24 oktober. Han fick vila helt 2 veckor (behandlades även för kotledsinflammation samma ben därav vilan 2 veckor) sedan skritta varje dag först för hand och sedan uppsutten, han stod i mindre hage tills för ca tre veckor sedan. Nu får han gå i hage med en lugn kompis, dock inte stor hage. Nu får vi börja trava och även galoppera lite korta sträckor men jag har bestämt mig för att vänta några veckor med galopp för att vara på den säkra sidan. Jag har behandlat honom mes stötvågsbehandling och han har back on track på natten. Veterinären menar att eftersom han blir 17 år i år ska man vara försiktig med hoppning i framtiden (han är gammal tävlingshäst) men allt annat ska vi förhoppningsvis kunna göra. :)

Hoppas din häst blir bra!

Okej ,men då har din häst vilat ca 6 månader alltså? hur mkt ska du trava/galoppera per ridpass? Rider du varje dag nu eller?

Min gamla häst fick senskada på förstärkningssenan, en inte så allvarlig senskada enligt veterinären, låter på ett ungefär som din häst! Han skrittades i 3 månader och sen fick jag börja trava och galoppera. Kom inte ihåg exakt hur igångsättningsschemat såg ut då de var ett par år sen men kom ihåg att jag fick i princip börja galoppera så fort jag fick trava bara det gjordes i lugnt tempo och i balans. Han var 16 år när han fick skadan och kunde ridas och tävlas precis som vanligt efteråt. Idag är han 20 år gammal och tävlar fortfarande lätt fälttävlan och Lb i hoppning och dressyr.

Han stod däremot alltid lindad i hagen på dagarna för att ge mer värme och stöd.

Känns faktiskt som att din häst har fått ta de väldigt lugnt för att ha haft en såpass lätt senskada ändå. Men samtidigt kan du ju vara ganska säker på att din häst kommer hålla nu och att skadan inte går upp! Lycka till med ridningen nu och hoppas din häst inte har allt för mycket överskottsenergi så du lyckas hålla ditt igångsättningsschema :)

Ja precis det blir 6 månader nu. Jag travar 5 minuter nu. Sedan ökar jag med 5 minuter varannan vecka. Galoppen väntar jag med men då kommer det bli liknande upplägg, först bara korta sträckor ute, rakt fram och sedan 5 minuter och sen öka med 5 minuter varannan vecka. Jag hoppas verkligen han håller för detta! Jag ska tillbaka till veterinären i juni för att se hur det ser ut.

Min har haft samma skada som din, fast allvarligare på båda frambenen i olika omgångar.
På min har det tagit ca 1 år varje gång.
Mellan ca 8-12 mån efter skadan så har jag fått öka sakta med träning, först trav med 2½ min ökning varje vecka i 8 veckor. När det varit stabil så har jag fått lägga till galopp.

Det är olika konv på olika senskador.

Min häst fick en senskada på djupa böjsenans förstärkningsband i vintras,en rejäl vrickning i hagen var det som orsakade det hela.enligt ultraljudad var det ca en 1 av senan som hade en blödning o han va rejält halt,nästan blockhalt. Han fick äta metacam i 2 veckor och stå i sjukhage+20 min promenad i 5 veckor och han repatde sig ganska snabbt,efter en vecka var han inte halt. Sen 6 veckor efter skadan blev det nytt ultraljud och skadan var nästan läkt. Nu får jag skirtta på han 40 min avrje dag på grusväg/Asfalt och han är varken varm elr svullen i benet och är inge halt. Om fem veckor kommer veterinären ut igen o kollar me ultraljud om skadan läkt helt o då blire o rida på lite mera.

Min häst blir 20 år nästa år men är superpigg o fräsch för övrigt och enligt veterinären ska han bli helt återställd,men kommer inte kuna hoppas så mkt ifall skadan blossar upp igen eftersom han är ändå gammal o en äldre sena på en häst har ju inte samma hållbarhet som på en yngre...så vill inte riskera något men nå litet krysshinder ibland ska kuna gå sa veterinären när skadan e helt läkt.

Vår häst fick idag diagnosen skada på ytliga böjsenan (40%), med ordination boxvila/sjukhage i en månad, nytt UL och check, sen antagligen 2 månaders försiktigt skrittande. Ev. läkt efter TIDIGAST 6 månader.....Veterinären sa att troligtvis så hoppar den aldrig mer.

Vilken chock för dottern som var på tävlingar och märkte att hästen haltade LITE!
När vi köpte hästen för två månader sen så hittades det ärrvävnad och förtjockning på samma ställe, men den var tillfrisknad från detta och hade tävlats aktivt på hög nivå i 1,5 år, så vi vågade köpa den. Vi vet inte mycket om denna skada och tar gärna emot information av andra.

Hur skadan ser ut på ultraljud/läkningsbilden spelar STOR roll för både konvalescenslängd och hur lång rehabilitering/igångsättning som krävs!

Så det går inte att jämföra ens två identiska skador om de inte visar EXAKT samma läkningsbild!

1 år efter konstaterad senskada (lindrig) är vi nästan helt igång igen. Vi valde tillsammans med veterinären att ta det lugnt och få en hållbar häst igen. Senskador tar lååång tid att läka, det är hästägarna som inte låter det få ta sin tid. Självklart tar det längre tid ju äldre hästen är.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
719
· Visningar
52 961
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 589
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka