Senior? När?

Krans

Trådstartare
Man hör ibland uttrycket senior-häst. Jag har tänkt lite på uttrycket. När kan man kalla en häst senior? Baserat på ålder eller när åldersrelaterade förslitningar/ krämpor ( tänder t.ex) osv börjar dyka upp? Och följdfråga:I vilken ålder tycker ni att en häst är en senior??? ( Om man baserar det på år) Mvh " Har snart en seniorhäst? Kanske."

Man hör ibland uttrycket senior-häst. Jag har tänkt lite på uttrycket. När kan man kalla en häst senior? Baserat på ålder eller när åldersrelaterade förslitningar/ krämpor ( tänder t.ex) osv börjar dyka upp? Och följdfråga:I vilken ålder tycker ni att en häst är en senior??? ( Om man baserar det på år) Mvh " Har snart en seniorhäst? Kanske."

Såhär ungefär tycker jag:
under året: föl
1-6 år: unghäst
7-14 år: vuxen
15-19: medelålders plus
20 och uppåt: senior

Min häst som snart fyller nitton är en senior, för förslitningarna. Men han har tävlat aktivt i galopp i femton år också, så lite mer än vanliga förslitningar.
Jag tycker att det är lite individuellt, men generellt så är över 20 senior.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 391
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka