Sv: Senil?

kul med pigga skruttar.

men det här med att de börjar noja sig (bli "rädda") kanske är för att de börjar se och höra dåligt?

men annars verkar ni ha väldigt friska hästar! :D

Min blir busigare för varje år!! :) Tror inte din häst är senil, men gammla hästar tar sig fler frihetar, så som att nafsa, gå iväg, rymma osv... Dom blir mer egensinniga, lite ecksentriska!

Jag har inte känt någon gammhäst som visat seniltecken, men vi hade en gammhund som vi tog bort i höstas som helt klart led av senildemens.
Han var dessutom väldigt lomhörd och började utveckla starr på minst ett öga.
Seniliteten upptäcktes redan när han var 7-8 tror jag. Han var vallhund och hade alltid skött sig någorlunda. Men så började han lägga sig ner mitt under vallningen, precis som om han glömt vad han skulle göra.
Detta beteende utökades och tillslut kunde vi inte längre lita på att han kunde göra sitt jobb så då gick han i pension.
De sista tre åren nu har han bara lullat runt, men det har varit lite komiskt när han allt som oftast glömmer varför han ville gå ut så han tigger om att få komma in bara någon minut efter att man släppt ut honom. Dessutom var det inte alltid han kände igen folk, inte ens oss vissa dagar!
Han kunde ofta glömma bort att äta sin mat så man fick påminna honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
671
· Visningar
48 670
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka