T

Tokmaja

Kan en häst bli senil?
Mitt gamla halvblodssto (25 bast) har på sista tiden blivit personlighetsförändrad...
Hon har börjat nafsa, något hon inte gjort under de sista 10 åren.
Hon försöker äta dels ute när vi rider eller från stallgången om det ligger hö kvar på golvet, något hon heller aldrig (eller inte under de sista 10 åren i alla fall) fått göra, och hon har inte försökt heller.
Hon har börjat att bocka!! Visserligen trevligt att hon är glad, för det är just det hon är, varje ridtur ska gå i 200 och hon sprallar och är glad hela tiden, bockar, det har hon typ gjort 2 gånger under våra 10 år tillsammans!
När vi galopperar så sticker hon, bara för att det är kul helt enkelt, något hon kunde göra förr ibland när hon var i riktigt bra kondis :smirk: .

Nån som råkat ut för att deras gamla häst tvärt förändrat sig?
Är ju glad för att hon är så pigg som hon är, å glad framför allt, men idag tex så bockade hon som en vilde när jag kom med höt så hon höll på att träffa mig!! Hon brukar alltid ha sådan respekt för att inte hoppa eller studsa runt mig! :bump:
Det är som att hon "glömmer bort" våra regler och rutiner och försöker hitta egna vägar till allt hela tiden, som när vi går in i stallet (har alltid handhäst med när jag rider) så jag och handhästen går in först, sedan går hon in efter, släpper henne lös när frambenen kommit in i stallet och i 10 års tid har hon knatat rakt fram till "sin plats" utan en tanke på något annat, häromdagen skulle hon vända å gå ut med det samma :smirk: .
Börjar misstänka att hon är senil och lever i sin egen värld!!!

Sv: Senil?

Visst är det roligt att hon är pigg och så. Men jag skulle nog kolla upp så hon inte har ont någonstans. Det om något kan ge personligthetsförändringar. Tänkte på att hon börjat bocka och sticka när ni rider... Surnar till osv...

Att hon börjat med de andra grejerna, äta på ritten, ta hö på gången osv. Det gör hon ju för att hon kan :smirk: Hon testade väl en dag och märkte att hon kunde... ;)

Inte så tvärt men sakta och säkert gick min gamling tillbaka till barndommen... Det var den enda förklaring vi kunde hitta... Vi satte våra gamlingar i stallet i en hage för de unga bråkade så mycket... Trodde vi ja... Det var våra gamlingar som stod för bråkandet, rev staket, bockade runt som tokar osv...
På en lugn och fin skritt tur kunde man plötsligt höra ett "ih" och sen var man tre meter upp i luften och när man kom ner tittade min älskade vän på som om vad jag hade för mig...
Började helt plötsligt nojja för saker som han aldrig ens hade tittat åt tidigare, kunde inte låta bli att hänga på de andra om det var galopp... Tidigare hade jag kunnat skritta mitt på ett gärde och öv galopperade runt... Nu blev han en tävlingsgaloppör som inte visste hur fort man kunde komma iväg...

Det är bara att småle åt dem och njuta av deras livsglädje!

Tänkte bara tillägga att min gamling var väldigt lik din avatar bild...

Senast ändrad:

Kan bara berätta att min gamla halvblodsmärr (25 år) är precis som era. Tokpigg när man rider och ute i hagen. Däremot nafsar hon inte, tvärtemot, hon som ialla år har varit väldigt bufflig är nu värsta kelgrisen. Jag tror däremot att vi omedvetet släpper lite på vad man får och inte får göra och låter dem få bestämma lite själva för "de är ju så gamla". Och detta är de inte sena att utnyttja.

Hon har inte fått chansen, men hon försöker hela tiden... :smirk:

HOn har inte ont, det tror jag verkligen inte.
Att hon bockar och sticker är ren glädje, hon kan pipa till och så går hon och "sjunger" Hm:ar när vi går hem och det gör hon bara när hon är nöjd!
Att hon naffsar verkar mer vara att hon är så otålig numer, det ska hända NU NU NU! :bump: å vi är alltid lite försena verkar det som :banana: .
Så det är inte direkt surhet eller "elakhet" hon visar, utan mer otålighet, busighet och virrighet :smirk: !

Tillbaka i barndom, det var ett bra uttryck för det är just det som det känns som att hon är :banana: !

Kul, eller ja.. att det finns fler gamlingar som stollar ut på äldre dar!
Har som sagt alltid också kunnat skritta lugn och andra hästar kunnat i stort sett blåa om hon bara rest lite på huvudet, nu kapptävlar hon med shettisen som är med som handhäst för det mesta :bump: ....

Vår gamling blev förändad,tyckte nog att han var yngre,bråkade & härjade i hagen(alltid lugn innan)hittade sig ett sto & trodde han var hingst.Men han var nog också ledsen för att vi inte red honom som förr & så...Usch vad vi saknar honom... :cry: :cry: :cry:

Tokmaja skrev:
HOn har inte ont, det tror jag verkligen inte.

Bättre att veta än tro sig veta. Men det är ju din häst och du känner henne bäst. Jag hade dock kollat upp hästen om det var min, bara för att vara säker..

då förtydligar jag mitt språk :banana: hon har inte ont, det är inte därför hon håller på, känner henne såpass väl. :bump:

Personlighets förändring kan oxå vara tecken på tumör men jag tänker inte skrämma dig, så är det hos människor oxå men det är ju inte så lätt att upptäcka, det brukar man göra först när hästen är död å obduceras.

Bockning kan vara tecken på smärta men min gamling gjorde alltid det när han ¨fått ngn vilodag å vissa dagar när det var varmare å han var full av överskottsenergi :devil:
Men man kan ju ändras med åren oxå.

Senilitet är ju inte något som är förbehållet människan. Hjärnan åldras, olika snabbt hos olika individer, och vid en tillräckligt hög ålder tror jag att tecken på senilitet uppstår hos alla djurslag. Eller iallafall däggdjur!? Hos hund har man t ex tydliga senilitetssymptom i form av förändrat beteende (mer sällskaplig eller asocial, ändrade dygnsrytmer, skäller ut i tomma intet mm), något som vissa foderbolag menar att man i viss mån kan motverka/förlångsamma genom att tillföra bla antioxidanter i fodret.

Om senilitet hos hästar visar sig genom att de blir som föl på nytt får man väl bara gratulera dessa fyrbeningar... Hellre leker jag datten och kurragömma när jag blir 90 än sitter i min rullstol på ett hem och frågar efter min sedan länge avlidne make.

Eller så är det inte senilitet utan häsen anser sig med ålderns rätt få ta en eller annan frihet. Pay back time, kanske den där luriga blicken betyder.

Ont tror jag inte heller att det är. Ibland blir det nästan tjatigt, om än nödvändigt, att svara alla frågor med "den har nog ont någonstans". Ja säkert. Vem har inte det!? Men, som sagt, kanske nödvändigt, eftersom många förbiser den möjligheten.

Tumörer kan i princip ge vilka symptom som helst, beroende på typ av celler, placering, sekretion osv. Däremot känns det ganska långsökt att en förändring i beteendet till det positiva (?) skulle vara orsakat av en tumörsjukdom. Hur många humana cancerpatienter beskriver de första symptomen som "å så kände jag mig jäkligt uppåt"? Eller ens "jag kände mig tvungen att springa och skutta, trots att jag precis fyllt 85"?

Jag anser också att det är långsökt att tro att en häst skulle rusa runt och bocka i hagen pga att den har ont. Som protest mot ryttare eller kanske en rörelse som gör ont att utföra, javisst, men lös i hagen? Näe.

Hmm som endel andra säger här : Jag tror hon har ont.
Iochmed att hon är så pass gammal och bockar mm tror jag inte det är av ren glädje.
Våran gamla "äldre" herre ville bara Få bort oss från ryggen när vi red ut och det hade med smärta att göra.
Han kunde tvär vända och bara kasta sig bakåt och bocka dubbelt.
Han finns ju tyvärr inte längre.

Jag har inget svar på demensfrågan men jag börjar också tröttna på alla "den har ont" svar, klart att man måste undersöka den saken, absolut men dom flesta som har haft sina hästar ett tag kan skilja på en "jag hatar dig, det gör ont och du ska av!"bock och en "jag är pigg och lycklig och vill busa"bock

Till trådskaparen:
som sagt så vet jag noll om demensen men som nån skrev så tror jag att det är lätt att vara lite "snäll" mot gamlingarna och ha mer överseende med deras uppförande, för lång och trogen tjänst typ, man slackar till lite helt enkelt :smirk:

Dessutom, yttrar sig demens i att dom blir som åringar igen så är det ju bara att gratulera :)

Hon bockar inte för att få av mig.
Hon bockar dessutom i hagen lika mycket och springer som en vilde, något jag antar att hon inte skulle göra om hon hade ont.
Hon skulle dessutom vara sur vid tex sadling eller liknande hantering.
Har ridit hästar som bockat av smärta och av glädje.
Hon är bara jätte jätte glad när hon busar. :banana: :bump:
Som om hon har glömt bort att hon faktiskt är 25 och borde vara lite försiktig!
Att hon nafsar beror på att hon vill så mycket och att allt går på tok för långsamt, att jag borde skynda mig eller att vi borde höja farten tex hon gör det som en uppmaning och inte som en sur grej.

Hon har haft väldigt ont i sitt ena framben en längre tid och därför vet jag också hur hon beter sig vid smärta och hon visade mig det tydligt.

Ja jag börjar som sagt var också tröttna på "har den inte ont" kommentarer när man skriver att den inte har ont. Jag känner henne såpass väl och hon är en sådan häst som visar TYDLIGT när hon har ont och inte, som om hon vill att jag ska veta att hon faktiskt har ont just på det stället, bara jag har upptäckt det är det inte så illa med tex hältan som det var innan jag sett det.

Läste fel i såna fall, trodde den blev aggressiv men är det tvärtom så behöver man nog inte oroa sig :smirk:

Jag vet ofta att gamlingar har börjat bli på det där viset. Vet flera stycken!
Men vad det beror på, det vet jag däremot inte.
Dessutom tycker jag mig märka att de anser sig få ta friheter de inte fick förut. Då tex som din, äta vid "fel" tillfällen och uppföra sig lite allmänt "småbortskämt".
I allafall gör min gamling så ibland.

Vi är dessutom två som är trötta på att det hela tiden ska stå "hästen har nog ont" så fort ngn skriver ngt här på forumet... :angel:

Jag har ingen erfarenhet av att hästar kan drabbas av senilitet. Däremot har man sett senilliknande symtom på hundar. Men då har man valt kalla det kognitiv dysfunktion för att beskriva en minskad förmåga att fungera socialt. Men senilitet är ett blandat sjukdomstillstånd med olika grundorsaker. Men senil demens på djur är nog ganska svårt att fastställa på djur då eftersom de inte kan tala med oss. Det var en större studie som utfördes på gamla hundar och då kom dom fram till följande avvikande betende:

* Förändringar i sömncykeln, hundarna vänder på dygnet.
* Ändrat socialt beteende, tex att hunden minskar sitt hällsningsbeteende.
* Desorientering, tex: hunden fastnar bakom en möbel och vet binte hur den tar sig ut.
* Rumrenheten minskar, Tex: kissar/bajsar inne.

Studien visade att vid 11 års ålder hade var tredje hund något av dessa symtom...sedan stegrades beteendena gradvis för att vid 16 års ålder hade alla hundar symtom.

Det var ju inte helt ovanligt att äldre hundar gick tillbaka till valpstadeiet till och från: tex plötsligt jaga bollar/pinnar eller jaga sin egen svans.

Hjärnan minskar ju med åldern, och att det sedan är människa, häst/hund torde nog inte göra någon skillnad. Men jag tror nog att forkningen inte kommit så långt ang senil demens hos djur. Jag läste också att pga försämrad lungkapacitet och mindre elastiska blodkärl utsätts hjärnan för konstant syrebrist vilket påverkar den äldre hundens långtidsminne.

Ja, detta var ju om hund och inte häst, men borde det verkligen skillja så mycket mellan åldrande oavsett vem som blir gammal ??

Men djur är ju svår att diagnostisera då man många gånger tolkar dom fel. Sedan behöver det inte ligga något ålderssymtom bakom utan kan vara något helt annat, något som vi människor bortsett pga våran oförmåga att läsa av och förstå djurets beteende.

Jag har också märkt att gammlingar tar sig friheter, men har även i 99% märkt att det är ägaren som låter de göra så. Oftast vill man inte ställa samma krav på sin gamling som förut, utan släpper efter lite i hanteringen. Detta märker djur på en gång, sedan när man väl vill den ska göra si eller så eftersom man lärt dom det en gång i tiden så funkar det inte alls. Visst kan man vara mjukare i sitt sätt, men att släppa efter på sina rutiner och gränser blir bara att det gamla djuret tar större och större friheter..och vipps sitter man där med en som absolut inte gör som man sagt åt den ;-)..Konsekvens i alla situationer måste man vara annars blir det bara fel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
671
· Visningar
48 670
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka