Sen skörd - finns det några fördelar alls?

mackan

Trådstartare
En 2:a skörd i september för silage, på välskött vall som skördades nångång runt midsommar första gången. Finns det några fördelar alls eller bara nackdelar? Har lärt mig att sen skörd alltid har sämre värden, stämmer det?
andra insikter, åsikter? :bow:

Sv: Sen skörd - finns det några fördelar alls?

Nu är väl detta helt o.t. men innan sajten stängde för säsongen så kan man här följa prognoser för när man ska skörda.Hästar kräver oftast lite mer fiber och mindre protein (generaliserar), så man kan slå några dagar senare än optimalt "kofoder".

Tyvärr stänger den ju redan i juli,så nu finns det inga mätningar på sidan.

http://www.freefarm.se/vall/

Stämmer inte. Det hösilage som jag köpte, som skördades tidigt i juni, förra året innehöll MINDRE protein än det som skördades i september.

Andraskörd har oftast bra värden. Vi har fortfarande inte tagit oss ut på vallarna för att skörda (2a skörd alltså) och vi är inte bekymrade (än). Jag ser inga nackdelar alls med ett sent skördat gräs. Det som är viktigt är precis som du säger att vallarna är välskötta och att balarna hanteras väl.

Man ska vara medveten om att andraskördsgräs är betydligt mer bladrikt och mindre stråigt än förstaskörd. Det innehåller mindre växttråd (om inte förstaskörden är väldigt tidig) och kan ofta bli blötare - man har ju inte den torken som man har i början av sommaren, dagg etc.

Tack så jättemycket för svar och övriga också! Det var roligt att höra att jag lärt mig fel i detta fallet! Tack! :bow:

Förvirringen tror jag beror på att man blandar ihop sen förstaskörd med "normal" andraskörd. Det finns fortfarande de som absolut hävdar att man inte kan skörda alls före midsommar!!!

Alltså en sen förstaskörd (juli/augusti) har oftast höga fibervärden och lågt proteininnehåll medan en "normal" andraskörd har normala/höga proteinvärden. Fiberhalten i andraskörden beror ganska mycket på vilka växter som ingår. Vi har exempelvis en vall med stort inslag av kärringtand och då kan vi få ganska högt fiberinnehåll även i andraskörden.

Tack så hemskt mycket återigen, för förklaringen till resonemanget jag hört, väldigt väldigt matnyttigt och informativt - tusen tack!!!! :bow:

Fördelar med lägre värden i hö är ju att man kan ge hästen mer att tugga på. Så har man t ex en shettis, som inte har så höga näringsbehov men fortfarande är en häst och har samma tuggbehov som alla andra, så är ju ett senare skördat hö bättre, eftersom shettisen då kanske får komma upp i samma tuggtid som hästar med högre behov.
Nåt värt att ha i åtanke.

Fördelar med lägre värden i hö är ju att man kan ge hästen mer att tugga på. Så har man t ex en shettis, som inte har så höga näringsbehov men fortfarande är en häst och har samma tuggbehov som alla andra, så är ju ett senare skördat hö bättre, eftersom shettisen då kanske får komma upp i samma tuggtid som hästar med högre behov.
Nåt värt att ha i åtanke.
Här vill jag säja emot dig, eftersom det oftast är ganska likvärdigt energiinnehåll och bara lägre proteininnehåll i en sen skörd.
Det innebär att man måste komplettera med proteinrikt foder till den lilla shettisen och risken är jättestor att man får ett energiöverskott kombinerat med proteinunderskott.
Det är så himla små fodermängder att bolla med på shettisar, så där är det faktiskt ännu viktigare än hos större hästar att man har bra värden i grovfodret, för att kunna få ihop en vettig foderstat!

Håller med dig Ameo vad gäller protein och energi. Det är dock en balansgång, ofta under 1-2 veckor runt optimal skördeperiod. Det är som jag ser det tre värden som ska balanseras för ett optimalt foder: protein, energi men även fiberhalt.

Hur vallen är sammansatt har betydelse, vissa växter har olika utveckling. De flesta gräs beter sig dock på likartat sätt. Energi varierar ganska litet under vallens mognad. Däremot sjunker proteinhalten och fiberhalten stiger i samband med att gräsen skjuter ax.

Gamla tiders bönder skördade mycket senare än vi gör i dag. Man saknade kunskap om proteinets betydelse och även lämplig utrustning. Att skörda sent gjorde att växterna på vallen hann gå i frö och man fick en återsådd utan kostnad. En del av den tidens tankar lever tyvärr kvar, trots att de saknar vetenskapligt stöd.

Håller med dig Ameo vad gäller protein och energi. Det är dock en balansgång, ofta under 1-2 veckor runt optimal skördeperiod. Det är som jag ser det tre värden som ska balanseras för ett optimalt foder: protein, energi men även fiberhalt.

Hur vallen är sammansatt har betydelse, vissa växter har olika utveckling. De flesta gräs beter sig dock på likartat sätt. Energi varierar ganska litet under vallens mognad. Däremot sjunker proteinhalten och fiberhalten stiger i samband med att gräsen skjuter ax.

Gamla tiders bönder skördade mycket senare än vi gör i dag. Man saknade kunskap om proteinets betydelse och även lämplig utrustning. Att skörda sent gjorde att växterna på vallen hann gå i frö och man fick en återsådd utan kostnad. En del av den tidens tankar lever tyvärr kvar, trots att de saknar vetenskapligt stöd.

Fast i detta fallet handlar det ju om en 2:a skörd på redan skördad vall, som är i fint skick och i trim. Inget överväxt gräs med andra ord.

Hur löser man tuggbehovet då? Halm?
Man låter bli att underskatta deras näringsbehov och ger dem tillräckligt mycket för att de ska slippa hetsäta så snart de kommer åt lite mat...
Mina shettisar är runda och goa men inte mer än så, på fri tillgång till bra grovfoder.... De kan alltså tugga så mycket de vill!

Jag är helt med på att shettisar också behöver äta och att de också har proteinbehov.
Jag tänkte mest på att man kunde dryga ut näringen och ge mer tugg med sent slaget hö, men du har rätt i att energin ju är för hög då. Det borde jag ha haft i huvet.

Man låter bli att underskatta deras näringsbehov och ger dem tillräckligt mycket för att de ska slippa hetsäta så snart de kommer åt lite mat...
Mina shettisar är runda och goa men inte mer än så, på fri tillgång till bra grovfoder.... De kan alltså tugga så mycket de vill!

Men alltså, det funkar inte på alla shettisar! Jag har alltid hållit en foderstat till mina shettisar. I vintras kunde jag inte ge dom lunch och blev därför tvungen att ställa dom på fri tillgång. Den ena har hållit vikten bra medan den andra har blivit riktigt rund. Har därför fått begränsa betet ordentligt i sommar och det är ett rent h-vete att få bort övervikten.

JAg önskar verkligen att det var så enkelt som att bara låta dom äta fritt men jag tar livet av henne då:-(

det funkar inte på alla halvblod heller...
mitt värsta matmonster var ett sådant, medan hon levde.
men det funkar på de flesta, är grovfodret dessutom ganska grovt så att det kräver mycket tuggande för att få i sig så funkar det förmodligen ännu bättre.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 612
Senast: Grazing
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand