Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här vill jag säja emot dig, eftersom det oftast är ganska likvärdigt energiinnehåll och bara lägre proteininnehåll i en sen skörd.Fördelar med lägre värden i hö är ju att man kan ge hästen mer att tugga på. Så har man t ex en shettis, som inte har så höga näringsbehov men fortfarande är en häst och har samma tuggbehov som alla andra, så är ju ett senare skördat hö bättre, eftersom shettisen då kanske får komma upp i samma tuggtid som hästar med högre behov.
Nåt värt att ha i åtanke.
Håller med dig Ameo vad gäller protein och energi. Det är dock en balansgång, ofta under 1-2 veckor runt optimal skördeperiod. Det är som jag ser det tre värden som ska balanseras för ett optimalt foder: protein, energi men även fiberhalt.
Hur vallen är sammansatt har betydelse, vissa växter har olika utveckling. De flesta gräs beter sig dock på likartat sätt. Energi varierar ganska litet under vallens mognad. Däremot sjunker proteinhalten och fiberhalten stiger i samband med att gräsen skjuter ax.
Gamla tiders bönder skördade mycket senare än vi gör i dag. Man saknade kunskap om proteinets betydelse och även lämplig utrustning. Att skörda sent gjorde att växterna på vallen hann gå i frö och man fick en återsådd utan kostnad. En del av den tidens tankar lever tyvärr kvar, trots att de saknar vetenskapligt stöd.
Man låter bli att underskatta deras näringsbehov och ger dem tillräckligt mycket för att de ska slippa hetsäta så snart de kommer åt lite mat...Hur löser man tuggbehovet då? Halm?
Man låter bli att underskatta deras näringsbehov och ger dem tillräckligt mycket för att de ska slippa hetsäta så snart de kommer åt lite mat...
Mina shettisar är runda och goa men inte mer än så, på fri tillgång till bra grovfoder.... De kan alltså tugga så mycket de vill!