Sen fölning i år - betäcka om eller ej??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Witzippa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 414
W

Witzippa

Har ett sto som fölar 7 juni 08.
Vad anser ni som kan detta, är det dumt att betäcka om tidsmässigt då nästkommande föl blir ännu "senare" så att säga?Stoet i fråga är ganska gammal men har fått en del föl och varit mycket lätt att få dräktig, tanken är egentligen att hon ska säljas men om det inte blir av och hon blir kvar hos mig så vill jag hellre att hon fortsätter med avelsbiten än att bara stå till ingen nytta om man nu kan vara så fräck och uttrycka sig så.

När är det man tidigast kan betäcka om ifall hon fölar vid sitt planerade datum? Hade koll på detta förut men kommer inte ihåg hur det fungerar med detta med fölbrunst och så...

Årets sena betäckning beror just på att försäljning inte blev av i våras och därmed betäcktes hon.
Men frågan kvarstår om det är dumt att betäcka om nu i år pga förseningen? Är det bättre att vänta till våren 09? Har hört att en del äldre ston får svårare att ta sig om man väntar med att betäcka om, hur stor är den risken tror ni?

Tacksam för svar från er kunniga inom detta som kan hjälpa till med råd!:bump:

Sv: Sen fölning i år - betäcka om eller ej??

Kan tillägga att en anledning som jag själv tycker är viktig gälande när fölungen föds är att det är kul att kunna visa den på fölmönstring och så och därför vill jag helst inte att den ska födas alltför sent på sommaren... =)

fölning i början på juni kan knappast anses vara sent, enligt min uppfattning.
Jag har fått föl en månad senare, där den första blev kl 1 på fölmönstring, den andra visades aldrig då han fick opereras för x-benthet, som inte alls hade med födelsedatum att göra...
Har även fått ett ponnyföl den 1 augusti och trots att hon var så sent född så var hon trea i ponnytravkriteriet, som är ponnytravets årgångsmästerskap för treåringar...

Fölbrunsten brukar komma runt en vecka efter fölningen och ofta släpper de ägget ganska snabbt - jag har varit och ULat för att betäcka på fölbrunsten på 12e dygnet och då var det redan för sent...
Det är alltid större risk att de resorberar om man betäcker på fölbrunsten, kan ju vara bra att veta.

JAG hade betäckt om, om det ändå är meningen att stoet ska gå i avel,

Jag tycker att du ska betäcka om henne. Äldre ston ska man helst betäcka varje år. Om man pausar är risken att hon är svårare att få dräktig året därpå. Risken är ju oxå som du skrev att hon blir stående "utan att fylla funktion" tills nästa år.
Du kan betäcka henne redan på fölbrunsten, om fölningen gick bra, på dygn 7-9. Kör henne då till stationen kanske redan på dygn 5-6 för att inte missa den och så att hon hinner undersökas och sköljas innan betäckning. Välj helst en hingst på semin, anser jag, om du ska betäcka på fölbrunsten. Vi har själv hingstar både på natuligt betäckning och på semin och jag tycker det är lite osmakligt att betäcka naturligt så kort efter fölning.. Dräktighetsprocenten på fölbrunsten är något lägre än på 30-dagars brunsten, men det kan ju vara värt ett försök. Tar hon inte sej så kommer hon ju igen och du gar inte missat någon tid.
Lycka till!

Bara att betäcka om. Så sent blir dte inte.
Ta på fölbrunsten=dygn 9

Jag håller med övriga.
Betäck på fölbrunsten(9 dygn).
Var extar noga med att se till att hon "tömmer sig" direkt efter fölningen, och de närmsta dagarna, så att hon är ren och fin i de "regionerna" iom att den ny seminering sker så tätt inpå fölningen.

Jag hade inte vågat ett äldre sto gå tom "med flit" ett år...

kl

Nu tycker inte jag att det är särskilt sent i början på juni utan ganska lagom (förutsatt att det inte är travare/galoppör vi talar om) det är ganska stabil väder, rätt varmt det finns gott om gräs etc.

Men om du vill tidigarelägga nästa års så håller jag med de övriga.
Betäck på fölbrunsten, om det inte går så kan ju ett alternativ vara att spruta igång henne efter fölbrunsten och på så sätt få en brunst emellan föl och 30dagars. du tjänar inte in så många dagar på de men nån vecka i allafall.

Jag äger som Ancan, onödigt att låta henne gå tom i år om hon inte har någon annan funktion s.a.s :angel:
Det blir liksom dyrare att ha dom tomma :)

Tack snälla för alla svar!
Kanske jag som varit extra nojig att fölningen skulle bli sen mest för att man är van att det brukar vara så pass mycket tidigare annars....

Det här med risken att de resorberar om man betäcker på fölbrunsten, vad beror det på?

Jag vet inte om risken för att de resorberar är så mkt större. däremot finns det ston som inte har så lätt att bli dräktiga på fölbrunsten. Kanske beronde på att de ej är "läkta helt", eller att deras hormoner inte är redo för en ny dräktighet så nära inpå fölningen...

fölning i början på juni kan knappast anses vara sent, enligt min uppfattning.
Jag har fått föl en månad senare, där den första blev kl 1 på fölmönstring, den andra visades aldrig då han fick opereras för x-benthet, som inte alls hade med födelsedatum att göra...
Har även fått ett ponnyföl den 1 augusti och trots att hon var så sent född så var hon trea i ponnytravkriteriet, som är ponnytravets årgångsmästerskap för treåringar...

Fölbrunsten brukar komma runt en vecka efter fölningen och ofta släpper de ägget ganska snabbt - jag har varit och ULat för att betäcka på fölbrunsten på 12e dygnet och då var det redan för sent...
Det är alltid större risk att de resorberar om man betäcker på fölbrunsten, kan ju vara bra att veta.

JAG hade betäckt om, om det ändå är meningen att stoet ska gå i avel,

Vet du varför är det större risk att de resorberar om man betäcker på fölbrunsten?
:bump:

Har nte märkt högre grad av resorbering på de som betäcks/semineras på fölbrunsten

Har faktiskt med goda resultat fått dräktigt redan på tredje dygnet.

Jag har också ett sto som fölar "sent, beräknad till 4/6 men hon har i bägge tidigare dräktigheter gått över nästan 2 veckor så jag räknar tyvärr med att föl ne3dkommer mitten av juni:cry: Jag har inget emot att själva fölningen sker då, tvärtom tycker att väder och ex. arbetsförhållanden är super, men det är ju jobbigt med sen ombetäckning. Jag kommer att betäcka om på fölbrunsten.

Lite synd är ju att mitt 3-årssto också ska betäckas i år efter 3-årstestet och det är ju så himla praktiskt med jämngamla fölungar, men eftersom hon är förstagångssto vill jag börja i tid med henne och tar det sig direkt kan det ju skilja nästan 2 månader på nästa års föl... Trist, men så är det ibland.

Tack för fler svar!

Ingen som vet VARFÖR det är större risk att de resorberar om man betäcker på fölbrunsten?......

Jag vet inte varför stona resorberar på fölbrunsten. Men vet flera ston som har gkort det. Jag tycker att du kan betäcka om. Synd att låta henne stå yom tycker jag. Vårat ena sto som vi köpte dräktig fick stå över. Hon fölade då visserligen i början av Juli. Hon ska vi betäcka nu i vår istället.

jag har noll erfarenhet typ av avel (iaf på egen häst osv)
men vill ändå flika in med att hela året (årstiderna) dras ju medurs så att säga för varje år...
förut var det ju snö i nov-dec, nu i feb-mars...
så hösten kommer ju senare och senare = fölet får tid att växa på sig ute osv! inte så kul att få föl när det i princip är snö ute (eller värre, isgata!)

+ att om stoet är lite äldre så vet du inte hur länge du har henne i livet = kanske lite bra att passa på att ta föl!

(nu har du ännu ett positivt inlägg) ;)

jag har noll erfarenhet typ av avel (iaf på egen häst osv)
men vill ändå flika in med att hela året (årstiderna) dras ju medurs så att säga för varje år...
förut var det ju snö i nov-dec, nu i feb-mars...
så hösten kommer ju senare och senare = fölet får tid att växa på sig ute osv! inte så kul att få föl när det i princip är snö ute (eller värre, isgata!)

+ att om stoet är lite äldre så vet du inte hur länge du har henne i livet = kanske lite bra att passa på att ta föl!

(nu har du ännu ett positivt inlägg) ;)

Jo, det får nog bli till att betäcka om direkt även om man känslomässigt kan känna att det kanske vore skönt för stoet med lite paus mellan fölen men går allt bra även med detta föl som blir stoets 3:e så bör hon ju kunna fortsätta utan problem.:)

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 276
Senast: Habina
·
Avel Står nu helt plötsligt i en enda röra av tankar och vet inte riktigt vad jag ska göra. Fick igår på 3-årstestet pappret i hand att jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 810
Senast: maria_b
·
Avel Tänkte göra en tråd som handlar om vad man ska tänka på när man ska betäcka sitt sto. Alla kostnader runt omkring och allt som ska göras...
Svar
4
· Visningar
3 253
Senast: Cheran
·
  • Låst
Avel Hejsan! Jag var ut till stallet idag till min lilla tjej. Red ut och hade det mysigt. TOKbrunstig dock. Red förbi en hingst (Betes...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 963
Senast: LenaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka