Betäcka eller ej? Panik!

Sv: Betäcka eller ej? Panik!

Våra proffs här i Sverige tycker att vi ska vara tacksamma för att de vill köpa våra uppföddningar och erbjuder därmed skitpriser och sedan säljer de svindyrt och tjänar storkovan själva! Väldigt tråkigt tycker jag! Skulle aldrig personligen sälja billigare bara för att det var en landslagsryttare som ville köpa min häst. Ev. Skulle jag 'leasa' ut min häst till denna ryttaren efter ett mycket omfattande kontrakt.

Går den i höst? För egentligen är det väl bäst att försöka sälja nu om jag ska sälja. Annonsering är väl inte det bästa alternativet men på nått sätt så måste jag väl knyta några kontakter som har kontakter:) Ska klippa ihop filmen på henne från visningen till att börja med, den borde ju gå att skicka runt lite i sånna fall..

Det var inte så svårt att ta reda på
54 poäng som hopptalang (9,9,8,9,10,9)
51 poäng som dressyrtalang (9,9,8,8,8,9)

Jösses! Grattis till en fin uppfödning.
// Linda

Tack:laugh: Det är kul också att det är min första egna uppfödning;)

Fick precis höra att hon blev dubbelvinnare på Vreta också för de är tydligen klara där. Jag är inte helt säker för jag har inte sett någon resultatlista själv, men stämmer det så är det jättekul bland så många starter.

Vet man inte vem hästen är och aldrig hållt på med halvblod så är det rätt svårt att ta reda på ;)

Inte på Buke.
Jag har själv ingen aning om vem denna häst/människa är. Men här hittar man allt lätt.:D
// Linda

Det lutar faktiskt mer och mer åt att jag ska sälja. Frågan är bara i vilken ände man ska börja, har ju inget större kontaktnät eftersom det är min första uppfödning..

Ring till de stora hästförsäljarna du får ju räkna med att de tar 10% eller nått men det kan det ju vara värt då de säkert har ett omfattande kontaktnät. Eller så väntar du på höstens auktion kommer ej ihåg vad den heter just nu SSHS? Brukar vara lovande unghästar som tas ut till den. Tror inte att du får något problem att visa din häst där men kan ju alltid gardera dig genom att ringa organisatören och höra med dem. Bl.a såldes väl Optic VT där för 700 000 kr eller nått.

Är bara till att skicka iväg video på henne till vartenda stjärna eller förmedlare du kan komma på:). Med dagens teknik är det enkelt och de flesta har mailadress som går att hitta på deras hemsidor.

Ja det får väl bli steg ett :) Hoppas på att kunna få in videon i datorn så snart som möjligt så jag kan fixa i ordning filmen! Har ju knappt sett den själv:o
Sen så antar jag att det kan vara smart att röntga henne redan nu i förväg så man inte står där med läng näsa vid en ev försäljning om det visar sig att hon skulle ha nått fynd. Det är nästan den värsta delen av allt, jag har haft väldigt dålig erfarenhet av röntgen när jag köpt hästar, visserligen har de varit äldre då. Antar att det främst är lösa benbitar man ska oroa sig för nu..

Ja absolut ska du röntga innan försäljning. Är tråkigt att lägga ut pengar i onödan om man lämnar iväg hästen för försäljning innan röntgen.

Sedan är jag lite neggo här men det är bara för att jag själv ha fått höra det från några av sveriges bästa ryttare. Men 3-åringa som gått bra på treårstestet är ändå inte så intresanta att priserna trissas upp på det resultatet eftersom det numer är så många hästar som går testet och får diplompoäng i sverige. Dessutom är det lågkonjunktur nu och priserna är därefter tyvärr.

Ja, gör en ordentlig besiktning med exportröntgen så att det inte blir obehagliga överaskningar! Borde finnas fler som ska sälja som borde göra det innan de lägger ut hästen till försäljning...

Fast denna hästen har fått betydligt mer än diplompoäng, så jag tror nog att den är väääldigt intressant på marknaden.

Det jag fått höra från toppryttare (elit) är att dessa poäng inte är något de bryr sig speciellt mycket om. Det är när de själva sitter på hästen som avgörandet görs sas. Som 4-åring är det lite lättare att säga framtiden om hästen.

Fast nog har det betydelse att hästen har 9 på galoppen och hoppar 10-9. Till SSHS auktionen letar de enbart 2 och 3 åringar och de som har typen av kvalité som TS häst säljs för mycket pengar till toppryttare. Så nog kan de allt bedömma om det är en häst de vill satsa på utan att testa mer ridbarhet än vad man kan på en treåring.

Ja det får väl bli steg ett :) Hoppas på att kunna få in videon i datorn så snart som möjligt så jag kan fixa i ordning filmen! Har ju knappt sett den själv:o
Sen så antar jag att det kan vara smart att röntga henne redan nu i förväg så man inte står där med läng näsa vid en ev försäljning om det visar sig att hon skulle ha nått fynd. Det är nästan den värsta delen av allt, jag har haft väldigt dålig erfarenhet av röntgen när jag köpt hästar, visserligen har de varit äldre då. Antar att det främst är lösa benbitar man ska oroa sig för nu..

Med den hästen (och hennes skadehistoria) så tror jag faktiskt ärligt att du måste sätta en bra ryttare på henne först och att hon visar att hon håller för lite mer påfrestning först, jag tror faktiskt att hon är svårsåld (speciellt om man vill ha bra betalt innan hon i alla fall har ett par hållbara år på banan först. Starka framben är så otroligt viktigt på en hopphäst som skall gå de större klasserna och med minsta lilla frågetecken där så backar nog de flesta rutinerade ur i alla fall vill de inte betala mkt om det finns minsta frågetecken på hållbarhet tyvärr.
Har tyvärr på ganska nära håll sett hur det har slutat i mer än ett fall med snarlik start på livet, det går tyvärr inte att komma ifrån.
Av samma anledning tror jag inte att hon kan vara aktuell för auktionen, tror de måste ha ett helt blankt papper vad gäller den biten.

Det är knivigt det där när det är hästar med tidigare inte så rolig historik bakom sig som klipper till och blir kanonbra. Svårt att verkligen få rätt betalt i förhållande till hästens visade kapacitet, inte kul att behöva dumpa iväg en sådan häst till underpris pga frågetecken därav tror jag att om du vill ha bra betalt så måste hon först bevisa hållbarhet.

Men det är fortfarande många unghästar som fått dessa siffror och så många topphästar blir det inte av dem som har dessa siffror.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka