Betäcka eller ej? Panik!

Sv: Betäcka eller ej? Panik!

Lite *KL*

Jag känner personen som fött upp och äger den här hästen. Hon blev bjuden 400' för honom på plats på treårs (av utländsk spekulant).
Så, nog verkar de kunna gå högt om de visar bra kvalité på testerna.

Hon sålde inte kan tilläggas.

Lite *KL*

Jag känner personen som fött upp och äger den här hästen. Hon blev bjuden 400' för honom på plats på treårs (av utländsk spekulant).
Så, nog verkar de kunna gå högt om de visar bra kvalité på testerna.

Hon sålde inte kan tilläggas.

Du har en väsentlig skillnad där och det är att det är en hingst, som mkt möjligt var ett lovande hingstämne. Att sälja tävlingshästar på treårsresultat är inte lika givande

Du har en väsentlig skillnad där och det är att det är en hingst, som mkt möjligt var ett lovande hingstämne. Att sälja tävlingshästar på treårsresultat är inte lika givande

Det har du helt rätt i, han hade dessutom rek. vidare från rådgivande bedömning två ggr. Matchades för bruksprov men skadade sig tyvärr och blev långtids-konvalecent.

Bli bjuden och sälja är två olika saker :) När affären är klar så kan man säga priset på hästen.

Håller med dig till viss del, min erfarenhet är att de flesta toppryttare inte är så intresserade av treåringar, även om de tycker att det är fina hästar så brukar det vara mer intressant med något som fortare går att få ut på tävlingsbanorna. När man hör om fina unga hästar som går för mycket pengar så tror jag att det handlar om kontakter, samt att man har lite tur att hitta rätt köpare.

Priserna som är på SSHS auktionen ligger mycket högre än vad man kan förvänta sig att få ut om man annonserar samma hästar. I dessa priser ingår då antagligen provisioner till en massa folk efter vägen. Nästan all riktig dyr hästförsäljning handlar om hur man presenterar hästen, och det kostar alltid.

Det är väldigt svårt att ge TS råd om hur hon borde göra, det beror ju på så många omständigheter, är det viktigt att få ut mycket pengar för hästen/viktigt att det blir något utav den/ viktigt att bli av med den fort? Har hon temperament och psyke att bli en bra tävlingshäst, eller gör hon sina största prestationer nu? Allt detta måste ju vägas in.

Jag hade nog tyckt att det kunde vara roligt att ta ett föl på stoet och därefter sätta henne i utbildning hos någon erkännt skicklig unghästberidare för matchning och försäljning.

JAg vet inte vad hon är värd och såld är hon ju givietvis inte förrän jag står med pengarna i handen:)

Ang. skadehistorien, jag fårstår också att jag säkert kan tappa en del spekulanter på detta. Men operationen hon gjorde som föl (opererad för lindrig böjsenekontraktur för de som missat) har ingen veterinär sagt att det ska påverka hållbarheten. Men allt sånt måste ju kollas igen och även göra ett ultraljud på ärret antar jag för att hon ska släppas igenom besiktningen. Hon har iallafall inte varit halt av detta (eller något annat heller) och har mkt bra benställning, hade 8a både som föl och treåring. Hon har heller aldrig haft någon reservation av detta.

Men jag ska göra ett försök att sälja henne, såld lär hon ju bli, fr¨ågan är ju till vilket pris. Och blir jag inte nöjd över priset så behåller jag henne själv helt enkelt, som planen var från första början. Har fått lite andra erbjudanden om sammarbete också men i första hand vill jag sälja:)

Jag har ju ingen aning om vad hon egnetligen är värd, det är det som är lite knepigt. Får väl se vad jag får för bud och se om jag blir nöjd med det. Bäst chans att få betalt har jag förstått är om hon exporteras, det är en del som varit på mig om det. Vi får väl se var allt slutar.

Håller med dig till viss del, min erfarenhet är att de flesta toppryttare inte är så intresserade av treåringar, även om de tycker att det är fina hästar så brukar det vara mer intressant med något som fortare går att få ut på tävlingsbanorna. När man hör om fina unga hästar som går för mycket pengar så tror jag att det handlar om kontakter, samt att man har lite tur att hitta rätt köpare.

Priserna som är på SSHS auktionen ligger mycket högre än vad man kan förvänta sig att få ut om man annonserar samma hästar. I dessa priser ingår då antagligen provisioner till en massa folk efter vägen. Nästan all riktig dyr hästförsäljning handlar om hur man presenterar hästen, och det kostar alltid.

Det är väldigt svårt att ge TS råd om hur hon borde göra, det beror ju på så många omständigheter, är det viktigt att få ut mycket pengar för hästen/viktigt att det blir något utav den/ viktigt att bli av med den fort? Har hon temperament och psyke att bli en bra tävlingshäst, eller gör hon sina största prestationer nu? Allt detta måste ju vägas in.

Jag hade nog tyckt att det kunde vara roligt att ta ett föl på stoet och därefter sätta henne i utbildning hos någon erkännt skicklig unghästberidare för matchning och försäljning.

ja som jag har förstått det så väntar väl elitryttarna tills de är 5-6 år.. Föl är ju ett alternativ att ta, men som diskussionen var från början så är det svårt att sälja henne dräktig och få ut samma pengar förmodligen, så i sånna fall måste jag bestämma mig för att behålla henne minst ett år till. Optimalt hade varit att se om hon blir såld, blir hon itne det att betäcka. Men just nu känns det lite ont om tid:crazy: Att lämna iväg henne som tex femåring till proffsryttare som tävlar upp henne och sedan säljer låter som en kostsam historia och osäkert eftersom det inte finns några garantier för att det går hela vägen. Behåller jag henne är nog bästa alternativet att jag rider henne själv..

Lite mer än bara böjsenorna har det ju varit på henne och även hälta om jag inte minns heltokigt är ju ett tag sedan nu ;)

Har du provat att höja försäkringen på henne ? Ganska övertygad om att hon åker på reservation på senorna båda fram och även på magsår. För jag antar att du inte har henne försäkrad i de belopp du funderar på att sälja för. Sådant påverkar ordentligt värdemässigt också.

Att en unghäst har tillbringat så stor del av sin uppväxt på boxvila är tyvärr något som väldigt ofta påverkar hållbarheten. Likadant är risken stor att andra delar av kroppen blivit felaktigt belastade när de har ont vilket inte heller är så nyttigt i en tillväxtfas.

Det är ju inget som säger att du behöver lämna iväg henne på heltid till en proffsryttare om du själv är duktig och kan sköta frammatchningen på hemmaplan men helt klart är det värt värdemässigt att ha en proffsryttare som sköter tävlingsbiten om man tänker i termerna sälja för stora pengar. Det behöver inte bli så dyrt alls om du kan sköta hemmajobbet själv och bara låter ryttaren sitta upp för hoppträning/tävling. Då får du marknadsföring för din häst på samma gång, de har ofta ett stort kontaktnät, likadant vet folk att de hästar de sitter på ofta är till salu och kommer fram och ställer frågor, men de skulle i de flesta fall inte gå fram till en "privat"ryttare som tävlar sin egen häst för det anser de påträngande även om de gillar hästen skarpt och varit intresserade av att köpa den. Vist är alltid risken att det inte går bra eller att något händer, det är alltid att göra en kalkyl när man har med hästar att göra, och bestämma hur mkt är jag beredd att putta in och vad kan jag få i slutänden. Nöjer jag mig med att någon annan gör pengarna genom att släppa hästen i ett tidigare skede för mindre pengar eller tror jag att det kan generera så mkt mer pengar om jag stoppar in ett antal tusen till. Chansar man aldrig så vinner man inte, men likagärna kan allt gå åt pipan det kan hända något imorgon i hagen som gör att hästen aldrig blir en tävlingshäst mer sånt vet man ju tyvärr aldrig. Men överlag vinner man på att putta in lite mer pengar i en riktigt bra häst i den åldern förutsatt att satsningen går vägen naturligtvis.

Ironiskt nog verkar de som handlar riktigt dyra hästar inte vara så bekymmrade över tidigare skadehistorik. Så länge röntgen är UA. Vill man exportera till USA kan det bli problem om en unghäst har ärr, det var i alla fall så på 90 talet.

Jag tror inte att en treåring behöver sjunka i pris för att den är dräktig. Det kan ibland upplevas som positivt för att man då har chansen att rida den som fyraåring när den är fem.

Naturligtvis tar du en risk om du behåller hästen. Jag har ingen aning om vad din status är som ryttare, men ur försäljningssynpunkt brukar det sällan vara en god idé att man rider själv - om man inte är proffessionell förståss. Sedan finns det alltid lösningar som Gylle har nämnt, där man kan åka med hästen till ryttaren och betala per uppsittning. Det brukar inte bli så farligt dyrt.

Om du gärna säljer nu så kan jag ju tänka mig att RZ och co letar ämnen för auktionen. Du får kanske inte lika mycket betalt som du får om du säljer henne på själva auktionen, men du slipper också risktagandet och väntan.

Ja magsår har hon ju haft och även det måste ju såklart nämnas vid ev försäljning. Vi höjde veterinärförsäkringen på henne som föl och fick då först en reservation tills de såg att magsåret ej kom tillbaka, den reservationen är avskriven för över ett år sedan då de kom ut och tittade på henne. Så jag antar att de inte kan lägga till en till reservation på livförsäkringen nu om de redan bedömt det tillräckligt liten risk att det skulle komma tillbaka så att de en gång tagit bort en sådan reservation..
Sen ska man komma ihåg att magsår är väldigt vanligt bara att ägarna inte har vetskap om att deras hästar har det.

Hälta och hälta, det beror på vad man menar med det. Hon fick ett blåmärke i hoven innan operationen och tyckte det var obehagligt att gå på foten så då gick hon naturligtvis inte med helt normal belastning på den i de få dagar det varade. Hon har aldrig varit halt pga att hon vrickat sig i hagen eller på nått sätt som skulle ha med leden, senan etc att göra. OCh det är det jag kallar hälta.

Jag har faktiskt inte kollat upp om ärret på senan skulle kunna ge reservation, har inte tänkt tanken eftersom ingen veterinär påtalat att det skulle påverka hennes hållbarhet. Men det måste ju såklart kollas. Men varför skulle det bli på båda benen menar du? Hon har ju bara haft på ena.

SKulle vara intressant att veta vad du tror hon skulle kunna vara värd. Jag har inte sagt att jag skulle bli rik på henne, men på dig låter det som att hon är helt värdelös att sälja.

All annan sk. "skadehistorik" som sår osv kan ju knappast ha någon betydelse eftersom det inte skadat några känsliga delar eller så. "Boxvilan" hade hon i sex veckor om jag minns rätt, och jag har rent av för mig att hon åtminstone gick i sjukfålla under den perioden..

Vi får väl se hur det slutar, får jag henne inte såld så stannar hon här.

Hade jag varit du så hade jag kontaktat Waldhof! Borde ligga i deras intresse att hans avkommor hamnar hos rätt folk/ryttare och kanske kan de hjälpa dig sälja henne t Tyskland? Corlensky är ju hur het som helst där nere med höga priser på fölen, så en inriden 3-åring med hennes resultat borde gå att sälja. Dessutom är Lasandos en häst vars stam tyskarna känner igen vilket också underlättar. Ett helsvenskt möderne kan annars få dem att tveka.

Jag tycker du resonerar helt rätt nu. Besiktiga och röntga och beroende på det känner du av marknaden. Därefter bestämmer du hur du vill göra. Det är nog många som hakar upp sig vid "om", dvs om jag sålt så hade jag tjänat si och så osv. Och "om" jag satt upp en annan ryttare kunde det gått si och så. "Om" hästen fått hålla sig frisk så hade det gått si och så... Men de är djur. Djur som vi tycker om och djur som kan vara värda stora pengar ena dagen och inte värda en krona dagen efter. Jag är dock övertygad att om hon nu (mot min förmodan) blir kvar hos dig som din ridhäst så är du glad i allafall för du kan glädja dig åt ditt och hennes fina resultat något som höjer värdet på mammans avkommor och hennes ev framtida avkommor! :)

Senast ändrad:

Och jag måste dessutom tillägga att jag vet flertalet elitryttare (bla landslagsryttare) som tittat på, provridit och köpt 3-åringar. Jag tycker det är konstigt att säga att de inte är intressanta. Visst vill de flesta ha äldre och mer ridna tävlingshästar, men alla är intresserade av framtida stjärnor - oavsett ålder. En bekant sålde två 1-åringar till elitryttare förra året...

Jag håller med dig Cyllene! Mkt klokt inlägg :), Jag har erfarenhet av att flera landslagsryttare letar bra 3-åringar som inte kostar 1 miljon... Jag har sålt föl till Landslagsryttare för BRA pengar:o

Tack för ett mycket bra svar! Ja han ringde ju mig i helgen när han fick höra om Calistras resultat så jag kan ju höra om han har kontakter där :)
Som sagt, får röntga och besikta och allt sånt, hittar jag en köpare som allt klaffar med så är hon till salu, om inte annat så behåller jag henne själv tsv :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka