Seminstation, vad ingår vanligtvis

Jessa_09

Trådstartare
Hej
Har en fråga om vilka dräktighetsundersökningar som ingår på de seminstationer ni har varit på? Först insemineras stoet och dagen efter kontrolleras om ägget har släppt. Sen ska det kollas efter ca 17 dagar igen för att se om stoet är dräktigt. Sen är det en koll efter 45 dagar igen. Ingår denna kontroll dag 45 i avgiften eller ingår den inte så man får betala den extra? Hur är det på era seminstationer?:confused:
 
Är det ovanligt att man får betala extra för undersökningar som är efter dag 17? Har nyss själv haft mitt sto på seminstation för kontroll dag 17 och då sa de att nästa kontroll är dag 45 men den ingår inte och kostar därmed extra.
 
Där jag har varit ingick inte koll på dygn 90. När man jämför priser mellan olika stationer måste man också kolla vad som ingår.
 
Där jag har varit ingick inte koll på dygn 90. När man jämför priser mellan olika stationer måste man också kolla vad som ingår.
Exakt så man vet vad man betalar för och även kolla hur många försök som ingår i avgiften ...
Många stationer är väldigt dåliga på att informera vad som ingår ....
Så man kan skippa de stationer som har dåliga vilkor ....
 
Det är olika för olika stationer vad som ingår, man får kolla upp det innan. Sedan får man också kolla så att stationen har öppet när stoet ska kollas, betäcker man sent så får man tänka på att en del stationer stänger runt mitten av augusti.
 
Jag får kolla hur många gånger jag vill på min. Med treåringen har det blivit koll - seminering - koll - ev omseminering - koll... Då hon står med ett värdelöst ägg som vägrar släppa blir det många koller och vi är inne på andra vändan med seminering nu.

Vi fortsätter tills hon tar sig och därefter börjar de vanliga rutinkontrollerna. Den svarta kollades på 16, 30, 45 och 90 dygn.
 
Har glömt fråga min seminstation nu, men hur brukar det vara; om man behöver betäcka om för att det inte tagit sig; betalar man ny stationsavgift?
 
Har glömt fråga min seminstation nu, men hur brukar det vara; om man behöver betäcka om för att det inte tagit sig; betalar man ny stationsavgift?

Jag har hört om de som vill ha ny avgift om stoet inte blivit dräktig på tre brunster men de flesta brukar ta betalt per säsong.
 
Hej
Har en fråga om vilka dräktighetsundersökningar som ingår på de seminstationer ni har varit på? Först insemineras stoet och dagen efter kontrolleras om ägget har släppt. Sen ska det kollas efter ca 17 dagar igen för att se om stoet är dräktigt. Sen är det en koll efter 45 dagar igen. Ingår denna kontroll dag 45 i avgiften eller ingår den inte så man får betala den extra? Hur är det på era seminstationer?:confused:
På Lövsta ingick det 2 st, men jag valde att göra det hemma.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 602
Senast: Skjøldur
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 396
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp