Seminera sina egna ston

Warfang

Trådstartare
Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse egentligen att seminera andras ston vill bara göra mina egna, måste det då vara en ansvarig veterinär knuten till verksamheten? Måste man alltså starta en seminstation?

Jag pratade med en brittisk hingstansvarig om detta, och han menade att det bara var att gå en semineringskurs, köpa in ett ultraljud och köra igång. Jag frågade om veterinär, då sade han att det bara gäller om man skulle seminera andras ston också, inte om det bara gällde egna. Men så var han ju inte svensk heller ;) Det hade då att göra med om man skadade stona i samband med ultraljudet, är det andras ston måste det vara en ansvarig veterinär.

Vet att SWB anordnar seminassistentkurs varje år. Är detta enda vägen till det jag efterfrågar?

Jag förstår verkligen inte hur man ska kunna ha fler än fyra ston om man inte startar seminstation. Vi har möjlighet att ha uppemot tio avelsston hemma, men som det är nu att man måste köra iväg till station varje brunst/alternativt lämna bort dem en längre tid, blir ju förutom väldigt dyra pengar/sto samt den tiden man lägger ned på körningen. Har räknat ut att vi orkar med absolut max fyra stycken som det är nu. I år höjdes dessutom veterinäravgiften, så vi betalade ca 7-8t för veterinär- och stationsavgift per sto. I år hade vi bara två, så nu fungerar det ju bra..

Hur gör ni som har fler ston och inte är veterinärer/seminassistenter själva? Känns ju trist att inte kunna utveckla sin avel bara för att man vill ha sina ston hemma, och inte har möjlighet till att köra iväg varje morgon med flerhästarsbuss med släp, haha!

Hoppas på lite debatt om detta ämnet :banana::bow:
 
Har en bekant som är uppfödare åt kallblod och hon har kikat på den kursen, den kostade dock en rejäl slant att gå, mer koll än så har jag dock inte. Finns en grupp på FB, typ 'kallblodsavel' , där finns det massor av folk med koll och med den utbildningen.
 
Ja om du gått kursen (två veckor), har en ansvarig veterinär (som är den enda som får ultraljuda) och godkännande från Jordbruksverket.
 
Så det är bara veterinären som får ultraljuda här i Sverige. Det var nog mest det jag undrade, hade ju kunnat fatta mig kortare;)

Verkar få hålla mig till fyra ston framöver helt enkelt då. Tycker det kunde funnits en kurs för ultraljud också, förstår ju att den hade varit längre än två v då iofs.

Har för mig att seminassistentkursen kostar ca 16t, lätt värt men tror det är svårt att få ekonomi i att ha veterinär till bara tio ston. Då måste man väl ha för andras ston också för att det ska löna sig för både veterinär och en själv.
 
Ja det krävs ett gäng för att få lönsamhet. Sen kan man ju få andra fördelar, iofs - själv hade jag min vet som seminerade mina ston här hemma redan innan jag gått kursen eftersom det var så mycket enklare. Billigare blev det ju inte.

En UL-kurs hade varit suveränt bra men jag tror det ligger mycket långt fram i tiden.
 
Det låter mycket tycker jag!

Ja, det tycker jag med.. vi ska byta station i år, egentligen inte pga priset, de har verkligen varit jätteproffsiga och trevliga. Men själva vägen dit med transport är hemsk, och nu med prishöjningen så..
 
Ja, det tycker jag med.. vi ska byta station i år, egentligen inte pga priset, de har verkligen varit jätteproffsiga och trevliga. Men själva vägen dit med transport är hemsk, och nu med prishöjningen så..

Fast det är klart - om det var frysston så är det inte så farligt, men för ston som går på färskt är det jättedyrt tycker jag
 
7-8 tusen kronor per ston är väl inte så dyrt ? låter som normalpris och då var det några år sedan jag var på seminstationen. Jag brukar räkna 10 000 per sto i kostnad för själva semineringen. I det räknar jag vet -avgift, sem-avgift, uppstallning, ev behandling. Sen tillkommer ju avgifter till hingsten såklart.

Eller jag ändrar mig , visst är det dyrt! Men det kostar så, har gjort här nere i södra sverige i alla fall på de seminstationer jag använt mig av.
 
Känner en uppfödare som seminerar sina egna ston här i (mellan)Sverige, vet inte allt om hur hen gått till väga men skulle det vara av intresse kan jag fråga (hen kan vara lite svår att få svar från ibland dock, haha) :)

Hen har... ja, under 10 ston iallafall och föder upp dressyrhästar.
 
Måste man ha ul när man seminarier häst? Tänker på kor seminarar man ju utan ul. Nu ser de ju om jag förstått lite olika ut men det borde väl gå?
 
7-8 tusen kronor per ston är väl inte så dyrt ? låter som normalpris och då var det några år sedan jag var på seminstationen. Jag brukar räkna 10 000 per sto i kostnad för själva semineringen. I det räknar jag vet -avgift, sem-avgift, uppstallning, ev behandling. Sen tillkommer ju avgifter till hingsten såklart.

Eller jag ändrar mig , visst är det dyrt! Men det kostar så, har gjort här nere i södra sverige i alla fall på de seminstationer jag använt mig av.

Jo det är dyrt för ett sto på färskt om vi bara pratar om stationsavgift + veterinäravgift vilet var det som ts nämnde och inte behandlingar uppstallning etc
 
Känner en uppfödare som seminerar sina egna ston här i (mellan)Sverige, vet inte allt om hur hen gått till väga men skulle det vara av intresse kan jag fråga (hen kan vara lite svår att få svar från ibland dock, haha) :)

Hen har... ja, under 10 ston iallafall och föder upp dressyrhästar.

Se mitt svar ovan.
 
Har en bekant som är uppfödare åt kallblod och hon har kikat på den kursen, den kostade dock en rejäl slant att gå, mer koll än så har jag dock inte. Finns en grupp på FB, typ 'kallblodsavel' , där finns det massor av folk med koll och med den utbildningen.

Vad är "uppfödare åt kallblod"?

Menar du "föder upp kallblodstravare"?
Att hämta sin världsbild från Facebook-grupper är sällan heltäckande, utan snarast tveksamt.

"Kallblodstravare" är en ras, "kallblod" är en typ/klass av hästar i vilken det ingår många raser, så att bara skriva kallblod blir mycket otydligt och tveksamt.

I synnerhet i diskussioner om inseminering eftersom de svenska kallblodraserna (det finns två stycken) inte har det som tillåten avelsmetod.
 
Kallblodstravare använder mycket semin. Men den är norsk kanske?
Ja, kallblodstravarna använder semin.
Kallblodstravaren är en norsk-svensk ras, inte svensk.
Väldigt snart efter 1964, när Nordsvensk Brukshäst klövs mellan "travare" och "brukshästar", så satte man igång att hämta norskt blod till Sverige.
Idag finns nog inte en enda levande kallblodstravare som har svenskt påbrå både på sto- och hingstsidan.
Det finns stostammar som är "svenska", men de verkar bli allt färre.

Det blir dessutom så "typiskt facebook" om nu gruppen heter "kallblodsavel" (använder inte facebook).
De som lägger upp gruppen har inte ens vett nog att ge den ett namn som den förtjänar, som hör ihop med rasen. Och så skapar man förvirring, i synnerhet bland fåkunniga.
 
Vad är "uppfödare åt kallblod"?

Menar du "föder upp kallblodstravare"?
Att hämta sin världsbild från Facebook-grupper är sällan heltäckande, utan snarast tveksamt.

"Kallblodstravare" är en ras, "kallblod" är en typ/klass av hästar i vilken det ingår många raser, så att bara skriva kallblod blir mycket otydligt och tveksamt.

I synnerhet i diskussioner om inseminering eftersom de svenska kallblodraserna (det finns två stycken) inte har det som tillåten avelsmetod.
Sorry, det är så självklart i min värld att kallblod är kallblodstravare. :)

Det jag menade är att i den gruppen vet jag att det finns många seriösa uppfödare med kunskap om den kursen och som har gått den.:)
 
Sorry, det är så självklart i min värld att kallblod är kallblodstravare. :)

Det jag menade är att i den gruppen vet jag att det finns många seriösa uppfödare med kunskap om den kursen och som har gått den.:)
OK

Gillar egentligen Kallblodstravare, men tycker att aveln blivit lite för extrem de senaste 10-20 åren ungefär.
Bl.a. så används lite för få hingstar, så det finns egentligen problem med att bibehålla den genetiska variationen i rasen.
 
OK

Gillar egentligen Kallblodstravare, men tycker att aveln blivit lite för extrem de senaste 10-20 åren ungefär.
Bl.a. så används lite för få hingstar, så det finns egentligen problem med att bibehålla den genetiska variationen i rasen.
Problemet med dagens hingstar är ju att det för ett antal år sen användes ungefär samma hingstar, så uppfödarna får verkligen tänka till för att hålla ner inavelsprocenten. :) i nuläget finns det många hingstar att välja mellan, när Järvsöfaks slutat betäcka. :)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 682
Senast: _Taggis_
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 279
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp