seminassistent

Behati

Trådstartare
Hej!

Tänkte höra om det finns några här inne som har gjort utbildningen för seminassistent?

Funderar på att ansöka om seminstation här hemma och vill isåfall göra utbildningen själv och även skicka hästskötaren. Men jag undrar lite var man kan hitta info om vad som krävs av mig (om vill gå utbildningen) hur lång utbildningen är och vad man lär sig m.m

har varit inne och sökt på flyinges hemsida, de har ju en kurs i början av varje år om jag inte missminner mig, samt att jag kollat på ASVHs hemsida, men hittar ingen info. kan vara så att jag helt enkelt missat infon, men tänkte att det säkert finns någon klok bukefalist som har lite personlig erfarenhet;)

:banana:

Sv: seminassistent

Jag är seminutbildad, fast jag fick utbildningen som en del i min stallchefsutbildning.
Dock tror jag att du kan hitta infon du söker på jordbruksverkets hemsida.

aha, där har jag inte kollat! ska genast kolla där.

Men du, kan du itne berätta lite vad som ingår i utbildningen?

Det jag vet är att det är jättesvårt att få en plats på kursen. Om jag fattat rätt så måste man i princip ha jobb på befintlig seminstatione, och inte ens då är det säkert man får gå...

Jag tror den är heltid under två el tre veckors tid och kostar ganska mkt pengar. Kollade upp det förra året men minns inte exakt.

Anm.tiden för i år har gått ut men här finns dokumentet: http://www.asvh.se/document/seminkurs.pdf
Kurstid 3 v heltid, kostar 16800 inkl moms exkl boende, praktikkrav varav minst 1 säsong på stuteri/seminstation och förkunskaper biologi. Finns lista hur prioritering görs vid för många sökande också och det brukar det alltid vara.

Men hello där, en gammal bekant :)
SLU har också haft kurser i ämnet men jag vet inte om den finns kvar...

tar sista knappen och svara lite på alla.

kollade lite närmre på detta i helgen och fick reda på atta, tiden har gått ut för anmälningar, det är ganska dyrt, den sträcker sig över ca 3 veckor och att det bara finns plats för ca hälften av alla som vill vara med på kursen.

Jag tycker ju att om man ska starta och ansöka om seminstation borde vara ett mycket gott skäl till att man ska få gå kursen, men jag har inte kolla det närmre.

Hörde även att de till 2011 sa göra om kursen lite och då kanske det är bättre att avvakta lite till nästa år och se vad som händer. Jag hoppas verkligen att det kommer finnas platser till alla som vill delta! lite dåligt annars tycker jag faktiskt....

Och åter en gång häpnar jag över hur man kan krångla till det i "blanketteriet" (ASVH) :D:D

I övrigt så visst, fler intagningar men definitivt inte samtidigt på samma plats.

AM

10 dagar med en helg emellan som inte alls är dum att använda till att läsa på lite. :idea:

Saxat ASVT
Härmed inbjuder Avelsföreningen i samarbete med Stiftelsen
Sveriges Avel- och hästsportcentrum samt ASVH till en kurs
för stuteripersonal på Flyinge under perioden 9/3–19/3 2010.

Saxat ASVH. Platser:

Kursen anordnas i samarbete mellan ASVH, ASVT och Flyinge AB
Antal platser: 8

8 för ASVH och 8 för ASVT och det blir totalt 16 platser.
Som kursen är ordnad nu så kan ju inte fler komma in samma period.
Skulle bli väldigt rörigt då.

AM

Jag ser inte hur du får den texten till att säga att det är 16 platser totalt? När jag pratade med Niklas ang intagningen så sa han att platserna fördelas mellan de båda avelsföreningarna, och dessutom att många söker via båda för att de tror att det är större chans att komma in (vilket det inte är för de sitter tillsammans och bestämmer vilka som får gå).

Nu är det ju nåt år sedan jag gick kursen men då fördelades platserna att 8 kom in via asvt och 8 via asvh.

det är ju ingen mening att namnge t.ex. Cardento om man söker via asvt ;)

Har dom halverat antalet, som du säger, så är inte det helt fel.
Men då kanske dom skulle ha fler kurser i så fall.

Problemet blir väl då att ha tillgång till bra veterinärer som utbildare.

AM

Senast ändrad:

Nu fattar jag inte helt vad Cardento har med saken att göra, men...

Nej, jag tror också att det är bra att det inte är för många på kursen, men att man skulle behöva fler tillfällen. Det ska inte vara för lätt att komma in, jag sökte själv första gången i år och gjorde det inte vilket jag tycker är rätt - jag har för lite praktik och det är troligen kö på sökanden som sökt flera år tidigare. Men det får heller inte uppstå personalbrist, vilket det i praktiken gör hos oss nu eftersom jag inte fick gå kursen.

Det är väl bara ett par stycken som är tillräckligt kvalificerade för att vara lärare, men man skulle kunna tänka sig en eller två omgångar till kanske? Det är dessutom en utbildning som man betalar själv vilket borde innebära att ekonomin inte är ett hinder.

Blir intressant att se vad det är för förändringar som planeras till nästa år, som Behati hört talas om.

Angående Cardento så var det bara ett exempel på hingstnamn man kanske inte bör skriva/namnge på asvt ansökningen:
(då skrivet med humor)

Saxat:
Var avser Du arbeta under betäckningssäsongen 2009 och med vilka hingstar?

Läste du inte den raden??

Cardento var nämligen en av "övningsobjekten" som vi använde oss av, bland många fler, på kursen.

Och ja, man behöver ganska mycket på fötterna då man hamnar där.
Själv hade jag erfarenhet av ston och naturlig betäckning.
Men tyckte ändå att mycket var nytt, då framförallt samling och hantering av halvblodshingstar.

Och just Cardento var väl inget mönsterbarn precis :crazy:

AM

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 476
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 691
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 235
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka