seminassistent

Behati

Trådstartare
Hej!

Tänkte höra om det finns några här inne som har gjort utbildningen för seminassistent?

Funderar på att ansöka om seminstation här hemma och vill isåfall göra utbildningen själv och även skicka hästskötaren. Men jag undrar lite var man kan hitta info om vad som krävs av mig (om vill gå utbildningen) hur lång utbildningen är och vad man lär sig m.m

har varit inne och sökt på flyinges hemsida, de har ju en kurs i början av varje år om jag inte missminner mig, samt att jag kollat på ASVHs hemsida, men hittar ingen info. kan vara så att jag helt enkelt missat infon, men tänkte att det säkert finns någon klok bukefalist som har lite personlig erfarenhet;)

:banana:

Sv: seminassistent

Jag är seminutbildad, fast jag fick utbildningen som en del i min stallchefsutbildning.
Dock tror jag att du kan hitta infon du söker på jordbruksverkets hemsida.

aha, där har jag inte kollat! ska genast kolla där.

Men du, kan du itne berätta lite vad som ingår i utbildningen?

Det jag vet är att det är jättesvårt att få en plats på kursen. Om jag fattat rätt så måste man i princip ha jobb på befintlig seminstatione, och inte ens då är det säkert man får gå...

Jag tror den är heltid under två el tre veckors tid och kostar ganska mkt pengar. Kollade upp det förra året men minns inte exakt.

Anm.tiden för i år har gått ut men här finns dokumentet: http://www.asvh.se/document/seminkurs.pdf
Kurstid 3 v heltid, kostar 16800 inkl moms exkl boende, praktikkrav varav minst 1 säsong på stuteri/seminstation och förkunskaper biologi. Finns lista hur prioritering görs vid för många sökande också och det brukar det alltid vara.

Men hello där, en gammal bekant :)
SLU har också haft kurser i ämnet men jag vet inte om den finns kvar...

tar sista knappen och svara lite på alla.