seminassistent

Sv: seminassistent

Är du riktigt säker på att du sökte kursen i år??

2010 blankett ASVH:

Planerad seminverksamhet kommande betäckningssäsong (vilka hingstar, omfattning).
ASVH avelsgodkänd AI- hingst/hingstar på stationen

2010 blankett ASVT:

Var avser Du arbeta under betäckningssäsongen 2009 och med vilka hingstar?

Och så stod det då jag sökte också.

Men glöm Cardento utan förbered dig i så fall till nästa år att just hantera hingstar.
Stodelen är enklare men kräver nogrannhet.

Om man sedan vill ta märrar utifrån så bör man fixa ordenliga beten till alla.
En annan sak är smittorisk, därav isolering är nästan ett måste.
Seminspiltor, mikroskåp och sen får man inte vara morgontrött..nä.

AM

Ja det är jag säker på :D. Eftersom det inte är aktuellt för oss med ASVH-hingst på station så mindes jag inte ens frågan (och ja, jag vet att de prioriterar stationer med hingst på station till de som går kursen).

Ser inte riktigt att hingsthanteringen är viktig ur min synvinkel att komma in?

I övrigt känner vi oss väl förberedda och det tycker vår veterinär också.

Hingsthanteringen är viktig på så sätt att du kommer att få samla en sådan.

Vidare är hingsterfarenhet viktig då man kollar ston.
För att pricka in märrarna så bör ju en teaser stå på samma plats.

AM

Jag har hingst men inte som ska tappas. Jag förstår att du menar att jag behöver erfarenheten för kursens del, och inte för verksamheten efteråt.

Sen har vi ju diskuterat detta med hingst eller inte på station, och enligt min ringa erfarenhet så kan man ha mycket bra dräktighet även utan hingst.

Eftersom jag ska gå kursen i år så vet jag att det är 8+8 som planerades att antas. Nu blev det en extra från ASVH's sida pga olika anledningar men då vet jag ju inte om de 17 som finns med på antagningslistan kommer att komma på måndag.

Så där ja...då har vi väl rätat ut frågan en gång för alla.

Hade just för mig att det var 8+8

Lycka till på kursen!!
Ta med dig miniräknaren ;)

AM

Eftersom jag ska gå kursen i år så vet jag att det är 8+8 som planerades att antas. Nu blev det en extra från ASVH's sida pga olika anledningar men då vet jag ju inte om de 17 som finns med på antagningslistan kommer att komma på måndag.

Ok, det var ju positivt :).

*viskar*

Jag är fortfarande nyfiken på om Lotta West kom in... PMa gärna :p.

Hon har ju hingstar så hon klarar sig iaf! Hur bedöms erfarenhet med hingstar? Funderar på om jag har så jag klarar mig, men det borde jag väl? Jaja, inte aktuellt att söka på många år, om det ens blir det...;)

Som jag tolkar det så hamnar man högre upp i prioritering om man ska ha hingst på station kommande säsong. Sen tycker jag det är jättesvårt att veta hur de prioriterar, för det måste ju vara avhängt hur många som söker och vilka meriter de har.

För egen del så har jag ingen stuteripraktik (om man med det menar betäcka för hand, tappa hingstar etc) och jag hade som sagt heller inte räknat med att komma in. Nu har vi ju hingst i år och ska också driva station, så förhoppningsvis får jag den praktik jag behöver. Men ngn ASVH-hingst på station kommer vi ändå inte att ha, åtminstone inte inom överskådlig tid (läs 20 år, minst ;)). Så kanske man blir bortvald i alla fall?

Hon fanns inte med på listan i alla fall! Dom har ju annonserat efter seminassistent och tiden är nog begränsad även för henne;)

KL

Utbildningen i att ultraljuda ston, samla hingstar, kolla spermakvalite och blanda, seminera, ta odlingar, CEM-prov och andra saker som görs på hingststation håller bara på i 5 dagar för en veterinär. Tillkommer 5 dagars praktik, sedan är det bara att jobba på ;)

Tycker det låter som att veterinärernas kurs är väl komprimerad. Inte alla vet har exempelvis erfarenhet av hingstar ;)

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 476
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 691
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 235
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka