Semestertips februari

Jag hade inte uppfattningen att TS ar overdrivet radd av sig. Sydafrika ar ett super resmal ... massor att se och mycket trevliga manniskor. Det kan vara lampligt att lamna sitt "bling" hemma, men upptrader man diskret och inte ar utmanande ar Sydafrika ett fantastiskt resmal.

Mitt inlägg hade inget med TS att göra utan handlade om din, i mina ögon, märkliga värdering av två olika resmål. Jag tycker det är märkligt är att avråda från Istanbul (med någon vag hänvisning till situationen i Mellanöstern) och i samma veva rekomendera Sydafrika, ett land med förhållandevis hög kriminalitet.

Mitt inlägg hade inget med TS att göra utan handlade om din, i mina ögon, märkliga värdering av två olika resmål. Jag tycker det är märkligt är att avråda från Istanbul (med någon vag hänvisning till situationen i Mellanöstern) och i samma veva rekomendera Sydafrika, ett land med förhållandevis hög kriminalitet.

Turkiet var aldrig med i "Arab Spring" da de redan hade "fria" val, men aven dar har en stigande 'islamization' paverkat livet pa ett negativt satt for turister. Reser man med charter kanske det fungerar annorlunda, da jag aldrig rest med charter kan jag inte bedomma det, men om man reser sjalv ar det i dag svart att veta var man kan ga och vara i aldre lander och stader i Arabvarlden utan att stota pa arga manniskor som inte gillar turister.

Jag har inte sjalv varit i Turkiet de sista par aren, men andra delar av Mellan Ostern (langt fran framstormande Isis) ar inte lika lampliga som turistmal langre da sakerheten for turister ar betydligt samre an det brukade vara. Kanske Turkiet ar annorlunda, men det ar val vart att kollas upp.

Dubai var en liten fiskeby fram till 1970 talet da fiske byn revs och det moderna Dubai byggdes upp, till och med marknads platser och "gamla" staden ar sedan den tiden. Dubai har inga gamla kulturella 'features'. Dubai ar ungefar lika spannande som ett stort modernt shopping center.
Arabiska gulfen kan bli super kall ... normal temperaturen (med en kylig bris fran havet) ar runt 15 - 20*C i January och February, men det kan sa klart vara bade varmare och kallare. Jag har varit med om bada.

Bahrain har samma vader som Dubai och har mycket mer "historia" och lokala kulturella saker. Bahrain ar en jatte trevlig o om man vill besoka den delen av varlden, aven Abu Dabu har mycket mer att erbjuda an Dubai om man gillar kultur och historia.

Gillar man att shoppa, ligga pa stranden och ata pa trevliga stallen kan dock Dubai vara stallet att aka till. Sjalv ar jag uttrakad efter en helg. ;)

Och jag var där i tio dagar och var absolut inte nöjd, hade behövt minst tio dagar till! Men är ju tur att alla gillar olika! TS fråga om tips och det va mitt tips :)

Turkiet var aldrig med i "Arab Spring" da de redan hade "fria" val, men aven dar har en stigande 'islamization' paverkat livet pa ett negativt satt for turister. Reser man med charter kanske det fungerar annorlunda, da jag aldrig rest med charter kan jag inte bedomma det, men om man reser sjalv ar det i dag svart att veta var man kan ga och vara i aldre lander och stader i Arabvarlden utan att stota pa arga manniskor som inte gillar turister.

Det är Istanbul vi talar om, inte gränsområdet till Syrien. Om du ska komma den typen av reseråd kan du väl åtminstone hänvisa till t.ex. UD. Först har du inte varit i Turkiet de senaste par åren, sedan är du självutnämnd Mellanöstern- och reseexpert, du hör väl själv hur inkonsekvent det låter?

Tack för alla tipsen, kom gärna med fler! :)

Angående Rom, när är det optimalt att åka dit? Om det är ohyggligt varmt och trångt på sommaren låter lite jobbigt måste jag erkänna...

Fast seriöst, att varna för istanbul?
Min mamma kom för övrigt hem från Turkiet förra veckan och hennes enda invändnig var hur mycket turister det var även på ställen som inte var turistiga tidigare och hur urbaniserat även en del små byhålor blivit.

Jag och pojkvännen tänkte åka på semester en vecka i februari men vi har inte bestämt vart vi vill åka. Solsemester är inte direkt vad vi söker även om jag inte vill packa vinterjackan. Vi var i Berlin i somras och gillade båda att det fanns massa intressanta historiska saker att gå och titta på, vi promenerade ett par mil under de dagarna vi var där. Så önskemål är en plats där det finns mycket att titta på.

Mer än så har vi inte spånat än men någon kanske har bra tips ändå?
Kan ni tänka er Ha vinterjacka med er så måste jag rekommendera Amsterdam. Det var helt fantastiskt när vi var där i september. Massvis med museum och saker att göra, jag hade behövt ett par veckor för att hinna med allt!

Tur vi tycker olika. ;) Sjalv reser jag inte langre lika lattvindligt i Mellan Ostern som jag gjort under de senaste 30 aren. Jag har bott pa olika stallen i Arabvarlden under 20 ar ... sista resan jag gjorde dar ar mindre an ett ar sedan. Min erfarenhet ar att numera far man "kolla safety" innan man aker till vissa resmal ... kanske jag uttryckte mig suddigt, allt jag egentligen ville saga var att det ar lampligt att kolla sakerhets aspekter i Mellan Ostern i dag pa ett satt som man overhuvud taget aldrig funderade over innan "Arabic Spring". That's all!

Åker ni i slutet av februari, kanske början av mars rekommenderar jag Malta som turist faktiskt då det inte är smockat med just turister överallt. Det är inte varmt nog att bada (fast ungarna var i från mitten av februari, runt 17 grader i havet var det förra året) och kvällarna kräver nog en tunnare jacka (jag klarade mig bra med en tjockare tröja när det var som kallast förra året och jag är frusen av mig) men som nordbo känns det ändå inte kallt.

Det finns en hel del att se på Malta, speciellt om man är intresserad av historia, och det positiva med landet är att du faktiskt hinner se hela landet under din semester. Åker ni i mitten av februari avgår den stora karnevalen där den 13-17 februari, de som kan jämföra säger att den är i klass med Rios och väl värd att se.

Är ni joggare är det dessutom Malta Marathon i februari (förra året var det jättevarmt den dagen vill jag minnas) och dessutom är det många musikevenemang i februari-mars.
Bo dock på ett riktigt hotell, det är oftast fuktigare och kallare inne än vad det är ute den perioden på året.

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 502
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 544
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat