Semestertips februari

Pancakes

Trådstartare
Jag och pojkvännen tänkte åka på semester en vecka i februari men vi har inte bestämt vart vi vill åka. Solsemester är inte direkt vad vi söker även om jag inte vill packa vinterjackan. Vi var i Berlin i somras och gillade båda att det fanns massa intressanta historiska saker att gå och titta på, vi promenerade ett par mil under de dagarna vi var där. Så önskemål är en plats där det finns mycket att titta på.

Mer än så har vi inte spånat än men någon kanske har bra tips ändå?

Jag och pojkvännen tänkte åka på semester en vecka i februari men vi har inte bestämt vart vi vill åka. Solsemester är inte direkt vad vi söker även om jag inte vill packa vinterjackan. Vi var i Berlin i somras och gillade båda att det fanns massa intressanta historiska saker att gå och titta på, vi promenerade ett par mil under de dagarna vi var där. Så önskemål är en plats där det finns mycket att titta på.

Dubai! Både mycket att titta på och varmt;)

Fast Dubai stammer mycket daligt med "historiska interessanta" saker. Dubai ar som ett stort, dyrt, shopping center med hav och strander (och en inomhus skidbacke). Dubai har inte en uns historia av nagon sort, det ar den mest artificiella platsen i varlden. Dessutom kan Dubai vara rejalt kallt i February.

Lissabon. Ofta väder att gå utan jacka, kan till och med vara t-shirtväder om man har tur (men det kan förstås regna också). Och massor att se! Eller åk till Andalusien, antingen till någon av de gamla städerna (t ex Sevilla) eller åk runt lite.

Rom planerar vi att se i sommar :) Men Istanbul låter ju spännande också. Vad är måste-se där?

Jag har inte varit i Istanbul. :D Men har hört tillräckligt mycket gott om Istanbul för att rekomendera det ändå ;)

Om ni åker till Rom under sommaren så välj tidpunkt med omsorg, kombinationen sommarvärme och mycket turister förtar en hel del av Roms charm.

Dels kan det vara rejalt kallt i Istanbul den tiden pa aret, dessutom skulle jag nog valja nagot annat semestermal med tanke pa hur Mellan Ostern ser ut i dag.
Vadret i Norra Afrika kan vara kallt och blasigt den tiden pa aret, daremot har Sydafrika sommar och perfect vader. ;)

Hur menar du att man som turist skulle påverkas av "hur det ser ut i mellanöstern idag" om man åker till Istanbul och fotar Topkapi?

Dels kan det vara rejalt kallt i Istanbul den tiden pa aret, dessutom skulle jag nog valja nagot annat semestermal med tanke pa hur Mellan Ostern ser ut i dag.
Vadret i Norra Afrika kan vara kallt och blasigt den tiden pa aret, daremot har Sydafrika sommar och perfect vader. ;)

Vad är så otryggt med Istanbul?

Om man är överdrivet rädd av sig så är Sydafrika definitvt inte ett bra resmål.

Rom planerar vi att se i sommar :) Men Istanbul låter ju spännande också. Vad är måste-se där?
Sommaren är verkligen inte bästa tiden att se Rom. Smockfullt av turister, varmt och för långt till havet för att det ska kyla men hög luftfuktighet så att man är konstant klibbig. Andra årstider rekommenderas!

Varför inte exempelvis Kanarieöarna? Och nu menar jag inte att åka dit och lägga sig platt och sola och bada. Hyr en bil under veckan och åk runt och upplev allt som finns att se! Så gör vi ofta när vi reser och det blir en helt annan resa än den traditionella charterresan man tänker sig.

Fast Dubai stammer mycket daligt med "historiska interessanta" saker. Dubai ar som ett stort, dyrt, shopping center med hav och strander (och en inomhus skidbacke). Dubai har inte en uns historia av nagon sort, det ar den mest artificiella platsen i varlden. Dessutom kan Dubai vara rejalt kallt i February.

Jag tycker det finns en hel del att se i dubai, några historiska och andra mindre historiska. Finns i alla fall mycket att kolla på. Sen beror det ju på hur man definierar kallt förstås, jag va där i mars och då va der ca 30-35 gradee under dagen. Mamma har varit där i december och dom har solat då också. Men visst ingen av oss har varit där i februari, men mammas kompis bodde där i sju år. Hon tyckte det va kallt när det va ca 20 plus ute och ville ha infravärme på balkongen...

Teneriffa är najs! Åk till huvudstaden Santa Cruz där det finns en hel del grejer att se och mysiga caféer med söta gubbar som sitter och spelar schack. Och upp på Teide såklart och sov en natt på hotellet där uppe.

Azorerna! I februari är det inte riktigt säsong, och vi lyckades hitta en riktigt billig resa dit för några år sen. Inte tokvarmt då, men behagligt promenadväder, och nog tog vi oss ett par dopp i havet också (C:a 18-19 grader i vattnet) fast stranden var helt öde. Det är vulkanöar, så man kan även bada i varma källor. Jättefin natur, mysiga små städer (ej så mycket turister) och går att ta sig runt med buss. Vi red en mysig tur också.

Hur menar du att man som turist skulle påverkas av "hur det ser ut i mellanöstern idag" om man åker till Istanbul och fotar Topkapi?

Jag har inte sjalv varit i Turkiet de sista par aren, men andra delar av Mellan Ostern (langt fran framstormande Isis) ar inte lika lampliga som turistmal langre da sakerheten for turister ar betydligt samre an det brukade vara. Kanske Turkiet ar annorlunda, men det ar val vart att kollas upp.

Jag tycker det finns en hel del att se i dubai, några historiska och andra mindre historiska. Finns i alla fall mycket att kolla på. Sen beror det ju på hur man definierar kallt förstås, jag va där i mars och då va der ca 30-35 gradee under dagen. Mamma har varit där i december och dom har solat då också. Men visst ingen av oss har varit där i februari, men mammas kompis bodde där i sju år. Hon tyckte det va kallt när det va ca 20 plus ute och ville ha infravärme på balkongen...

Dubai var en liten fiskeby fram till 1970 talet da fiske byn revs och det moderna Dubai byggdes upp, till och med marknads platser och "gamla" staden ar sedan den tiden. Dubai har inga gamla kulturella 'features'. Dubai ar ungefar lika spannande som ett stort modernt shopping center.
Arabiska gulfen kan bli super kall ... normal temperaturen (med en kylig bris fran havet) ar runt 15 - 20*C i January och February, men det kan sa klart vara bade varmare och kallare. Jag har varit med om bada.

Bahrain har samma vader som Dubai och har mycket mer "historia" och lokala kulturella saker. Bahrain ar en jatte trevlig o om man vill besoka den delen av varlden, aven Abu Dabu har mycket mer att erbjuda an Dubai om man gillar kultur och historia.

Gillar man att shoppa, ligga pa stranden och ata pa trevliga stallen kan dock Dubai vara stallet att aka till. Sjalv ar jag uttrakad efter en helg. ;)

Senast ändrad:
<snip>
Om man är överdrivet rädd av sig så är Sydafrika definitvt inte ett bra resmål.

Jag hade inte uppfattningen att TS ar overdrivet radd av sig. Sydafrika ar ett super resmal ... massor att se och mycket trevliga manniskor. Det kan vara lampligt att lamna sitt "bling" hemma, men upptrader man diskret och inte ar utmanande ar Sydafrika ett fantastiskt resmal.

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 502
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 544
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat