Semester till sommaren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Dottern är nu 4 månader och kommer ju vara ca 9månader när vi får semester tillsammans hela familjen.
Hur har ni gjort med semester första året?
Vi sålde husvagnen för vi sa att det blev lättare med stuga och ligga still på samma ställe. Har hela tiden tänkt på kusten då det är våran fabbis, men nu har jag börjat tänka på om vi alla får ut något av att åka? Kommer våran lilla tös tycka det är kul med ett sånt äventyr? Skulle hon kanske tycka att det var bättre att vara hemma på gräsmattan och få ut lika mycket att det fösta sommaren, ja hur tänker ni andra småbarnsföräldrar???
 
Sv: Semester till sommaren?

Vår son var bara väldigt liten första sommaren, dvs förra året. Och det var dessutom väldigt varmt... Vi var hemma, förutom mindre utflykter. Som mest var vi iväg över helgen (två övernattningar) när han var runt 2 månader gammal.

Jag tror att barn öht struntar i var man är! I alla fall mindre barn. Man kan ha roligt var man än är, vare sig det är hemma, i en husvagn eller i en sommarstuga eller utomlands på semester. Däremot är det kanske inte så roligt att sitta i en bil jämt och ständigt, mil efter mil. Åtminsonte inte varje dag i flera dagar.

Den här sommaren har vi inte planerat någon semsterresa, än så länge. Ett par helgäventyr är däremot inbokade, dels i maj och dels i juni. Sen får vi se vad som händer! Sonen kommer att vara över året till sommaren och kunna gå själv, vilket ger en större frihet. Jag misstänker att det blir mycket bus i trädgården! Och några turer till stranden, om vädret tillåter.
 
Sv: Semester till sommaren?

Skulle hon kanske tycka att det var bättre att vara hemma på gräsmattan och få ut lika mycket att det fösta sommaren, ja hur tänker ni andra småbarnsföräldrar???

Med en barnpool på gräsmattan och trevliga barnanpassade utflykter så kommer man långt.
 
Sv: Semester till sommaren?

Åk vart ni vill! Er dotter har precis lika kul på vilken plats hon än hamnar, bara hon får allt hon får hemma, som mat, sovtider, uppmärksamhet osv.
Vi passade på att åka på solsemester när vår dotter var ca halvåret. Det gick hur bra som helst, hon sov som en stock till vågornas brus och palmernas vajande.
Vi fick ett brekj från vardagens tvättande och städande och kom hem mkt glada allihop.
 
Sv: Semester till sommaren?

Bebisen skiter i vart ni åker ! Och jag lovar - hon kommer inte minnas om ni satt hemma gräset på semestern eller om ni åkte på en lyxig resa. Spar pengarna och åk när ungen är lite äldre om ni vill att hon skall minnas den och få ut ngt av det.
 
Sv: Semester till sommaren?

Bebisen skiter i vart ni åker ! Och jag lovar - hon kommer inte minnas om ni satt hemma gräset på semestern eller om ni åkte på en lyxig resa. Spar pengarna och åk när ungen är lite äldre om ni vill att hon skall minnas den och få ut ngt av det.

Det där har jag funderat rätt mycket på. Nog för att bebisen inte kommer att minnas själva händelsen när h*n blir större, men nog har h*n något ut av det trots allt? Det blir ju en erfarenhet, som på något sätt måste ha betydelse, även om det inte blir till aktivt minne för framtiden!

Jag tror i alla fall att sånt främjar utvecklingen och personligheten, oavsett om man minns nåt eller ej några år senare. :)
 
Sv: Semester till sommaren?

Vår dotter har alltid varit med oss överallt.
Inte för att vi är så värst mkt ute och rör på oss, men efter ett år hade hon tex åkt: reguljärflyg, passagerarfärja, tunnelbana, bil, buss, charterflyg, enmotorigt plan, ånglokståg, dubbeldäckartåg, pendeltåg, och säkert nåt mer som jag glömt.

Jag vet inte hur det har påverkat henne, kanske hade hon varit likadan utan alla dessa erfarenheter, men faktum är iaf att hon är väldigt framåt i alla miljöer, inte ett dugg blyg eller mammig/pappig (om hon inte är trött eller så) och blir omtyckt vart hon än kommer.

På öppna förskolan har de kommenterat flera gånger att hon är så självständig och att tom de äldre barnen vill ha med henne i lekarna, fast hon ännu är så liten.

Min högst ovetenskapliga gissning är att det har varit henne till fördel att uppleva mycket, men att det också varit väldigt viktigt för henne att mamma/pappa alltid varit med henne på alla upplevelser. Vi hade mkt sällan barnvakt det första året och jag tror att det har gjort henne trygg.
 
Sv: Semester till sommaren?

Jag tror barn över huvud taget hellre är med sina föräldrar, oavsett vad de gör, än är utan dem. :idea:

Och jag tror självklart att er dotter redan fått stor nytta av sina erfarenheter! Vågar sätta en femma på att du har rätt i dina gissningar. ;)
 
Sv: Semester till sommaren?

Men ni ska väl inte plannera semestern för att utveckla dottern mest? Gör vad ni tycker är roligt på semestern och jag lovar att dottern kommer att uppskatta det, så vidare det inte handlar om forsränning eller liknande saker...

Vi har åkt på solsemester på vintern med barnen nästan varje år, men det har varit för våran skull, på sommaren har vi så pass lite semester så den går åt till våran sommarstuga, vi tillbringar även en hel del helger där. Men åter igen det är för att vi tycker att det är skönt att vara där, inte för att barnen ska utvecklas... Men visst, det är nyttigt för dem att få sjövana, leva utan kranvatten och avlopp och utedass... Och dessutom så har vi all tid i världen att ägna oss åt dem, det är ingen tvätt som måste fixas, jobb som måste göras osv... Disken kan man göra tillsammans och så även matlagningen, det är helt enkelt väldigt skönt!
 
Sv: Semester till sommaren?

Det tror inte jag ! En bebis värld är väldigt liten. Den är mamma, pappa, syskon ungefär- Sen VAR man är spelar nog väldigt liten roll.

Jag tycker det är typiskt förstagångsföräldrar att vilja GÖRA en massa med sina bebisar - för att det skall vara utvecklande för dem. Det behövs inga avancerade grejer.

Mina ungar har också hängt med på våra semestrar, men vi har inte valt semesterfirande utifrån barnen när de var i barnvagnsålder.
 
Sv: Semester till sommaren?

En bebis värld är väldigt liten. Den är mamma, pappa, syskon ungefär- Sen VAR man är spelar nog väldigt liten roll.

Jamen det är ju det jag har skrivit på mer än ett ställe... ;)

Jag tycker det är typiskt förstagångsföräldrar att vilja GÖRA en massa med sina bebisar - för att det skall vara utvecklande för dem. Det behövs inga avancerade grejer.

Och jag tycker det är typiskt flerbarnsföräldrar att vara lite nedlåtande mot förstabarnsföräldrar. :(
 
Sv: Semester till sommaren?

Du har nog tryckt på fel svarsknapp...vi har ingen dotter. ;)

Och VI planerar inte vår semester utifrån aspekten att utveckla vår bebis...vilken absurd tanke!
 
Sv: Semester till sommaren?

Din dotter verkar vara exakt ett år yngre än vår dotter. När hon var nio månader och det var sommar var det inga som helst problem att åka vart som helst. Tvärt om skulle jag passa på om jag var du. Nu när hon kan gå (och springa!) är det krångligare att sitta stilla på ett flyg eller tåg. Vi åkte till Mallorca när hon var 6 månader och det var perfekt (liten nog att man kunde ta med babyskyddet, stor nog att sitta i barnstolar på restaurang, liten nog att somna i vagnen, stor nog att kunna åka i paraplyvagn). Men 9 månader är också helt ok. Som flera har sagt här bryr sig barn i den åldern inte mycket om var de är, mer att mamma och pappa är med.

Å ANDRA SIDAN: Våra sömnproblem började när dottern var i 9-månadersåldern och jag har funderat lite på om det var för att vi åkte omkring och hon sov i olika sängar hela tiden. Så kanske är det lite bättre att inte flacka omkring ALLTFÖR mycket.
 
Sv: Semester till sommaren?

Du har nog tryckt på fel svarsknapp...vi har ingen dotter. ;)

Och VI planerar inte vår semester utifrån aspekten att utveckla vår bebis...vilken absurd tanke!

Sorry, helt fel knapp skulle jag vilja säga... :D Det var ju till TS... :crazy: Jag borde ju ha lärt mig efter alla dessa år, jag får väll skylla på att jag är en slutkörd, ammande tvåbarns mamma... :idea: :rofl:
 
Sv: Semester till sommaren?

N är liten till sommaren, född i okt-06.
Vi kommer nog försöka göra de saker vi vanligtvis gör på semstern; åka till kusten, åka till Liseberg o.s.v...kortare tripper alltså.
Vi planerar så smått en utlandssemester.

Vi försöker i vårt vardagliga liv se till att han inte bli överstimulerad och det "tänket" känns lite extra viktigt på semestern. Att vi inte glömmer bort det bland parasoller, pooler, hav och shopping...
 
Sv: Semester till sommaren?

Tack för era svar, jag tar in all info!!!
Nu kanske jag inte uttryckte mig rätt i mitt först inlägg. Jag menar inte att vår dotter ska ha ut något speciellt av semestern men mina tankar är om man kan ligga på stranden och solbada med en 9-månaders, kommer det bli besvärlig, sol/värme/sand/tråkigt snabbt? För att sitta på en filt utanför stugan på gräsmattan kan jag lika gärna göra hemma då vi bor på landet med egen gräsmatta, att barnet får ut något av semestern räknar jag inte med än men jag vill inte åka till kusten utan att få sola och bada.
 
Sv: Semester till sommaren?

Klart att du kan åka iväg till kusten och sola och bada !

Vi hade vår son med oss till Frankrike när han var 9 månader, vi både solade, badade och slöade. Och bodde på en båt. Det gick galant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 341
Senast: Sel
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 558
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 426
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 731
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp