Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Luff skrev:Är vi väl ändå helt överens om att det är jobbigare att ha barn än vara utan.
Varför har vi föräldrar mindre rätt att vara utvilade?
Nej jag har inga problem med dina barns far, det är du som verkar att ha det.Luff skrev:Det är helt klart att det är Inte_Ung som har problem inte mina barns far.
Luff skrev:Självklart vet man inte att det skulle ge utslag - det visste man inte om tre tre metoden inom vården heller.
Den metoden var personalen jättenöjd med och sjukskrivningarna minskade - alltså bättre samhällsekonomi men den kostade dom enskilda enheterna för mycket.
Så den blev det inget med.
Jag satt o spånade och kom på att det här skulle många föräldrar vinna på och kanske skulle samhället vinna också - jag hade en ide. Hurra för mig.
Luff skrev:Ang invandrarbarn så blir det ju kostnader för dom också - deras föräldrar är ju som vi, blir trötta, deras barn ska vara på dagis också.
Eller nej, vi importerar bara folk vars kvinnor aldrig lämnar hemmet - dom har ju semester jämt och behöver inte barnomsorg - dessutom lever dom familjerna på en lön. Det är lönsamt för samhället det.
Det är arbetsgivaren som skall tillgodose den lag stadgade semestern, inte staten.Luff skrev:Isåfall hur kan det över huvud taget vara statens ansvar att tillgodose med lagstadgad rätt till semester, sjukvård, skola, barnomsorg, socialbidrag, färdtjänst mm mm.
Jag bara undrar vad är det för skillnad.
Mabuse skrev:Hur var nu det där med att läsa innan man svarar...
OK. Jag tar det igen: du har själv sagt att du har ovanligt energiska barn. I din omgivning finns ingen som kan avlasta dig. Du arbetar heltid och har gård och djur. I sju år har du haft det såhär. Du är alltså så trött man rimligen kan bli. Trots detta mår du jättebra, och dina barn mår också jättebra. På vilket sätt skulle samhället tjäna på att dina barn var på dagis en vecka till i sommar? För du mår ju jättebra, så varför skulle du bli sjukskriven? Barnen mår också jättebra, så det stämmer ju inte alls att barnen blir struliga av att vara hemma på föräldrarnas semester.
Jag kanske får extra inspiration av till att på jobbet peppa en av tonåringarna som tänker supa skallen av sig i helgen att istället göra något annat och då slapp hon att bli våldtagen och så slapp samhället hela den kostnaden. :smirk:
Kanske något sådant - vad vet jag, jag reflekterade mest över hur det kändes att komma tillbaka efter semestern och insåg att om jag inte är direkt utvilad så måste det finnas ännu fler som är helt slut och inte som jag har ett roligt stimulerande jobb att gå till.
Det där har ingenting att göra med vad jag skrev. Du tycktes mena att föräldrar har rätt till extra kompensation från staten för att de valt skaffa barn, och därmed framtida skattebetalare. Eftersom barnlösa har semester utan barn så borde föräldrar också få ha det, och det är statens plikt att se till att det blir så. I själva verket behövs det ingen sådan "premie", för vi har inte brist på folk. Att skaffa barn är ingen samhällelig plikt. Barnföräldern gör inte mer för samhället än den barnlöse. Skulle det bli brist på människor, så finns det många som vill flytta hit.
Luff skrev:Så varför är det så att det tjatas om att vi föder för få barn i Sverige, jaga har förstått att du har koll, so tell me, ljuger politikerna.
Är det inte därför vi har barnbidrag och gratis skola osv, annars skulle inte folk kunna skaffa barn i någon vidare utsträckning. Speciellt inte idag när vi är så bekväma av oss.....