• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 998
T

trojalotta

Dum fråga säkert...Ska ge mitt dräktiga sto extra selén. På burken står det ett mått i veckan (CA 2 tsk). Ska man ge det på en gång (t.ex. varje söndag) eller portionera ut det lilla på hela veckan?

Sv: selén

Om det är tokosel ska du ge hela dosen 1 ggr/vecka.
Men hästens behov av selen ökar INTE i och med dräktighet, så om hon sedan tidigare har behovet uppfyllt genom fodret/mineraler behöver du inte ge extra.

Det stod att man skulle ge extra selen till dräktiga ston på Agrias hemsida. Min vet. sa även han att man skulle ge extra....? Kan det vara skadligt om de får en "extrados" av just selen?

Det är farligt att överdosera selen.
Och det är farligt om stoet får brist på selen (har jag fått lära mig iallafall).
man bör kolla analys först innan man ger extra.

Eftersom det är så otroligt dåligt med selen i våra marker i Sverige och det inte finns överrepresenterat i kraftfodret heller så skulle jag inte tro att man "överdoserar" genom att ge en rekommenderad giva av ett selentillskott.

Vi ger Basics E-vit med selen året runt på dräktiga som odräktiga.

Jag ger oxå basics e-vitamin året om till mina. Min vet sa att det är ganska svårt att överdosera selen i vårat land då det råder selenbrist i princip överallt, han tyckte jag skulle följa doseringsanvisningen på burken och inte räkna med att de får i sig något selen i övrigt. Jag tror har valt något av en gyllene medelväg. Jag har analyserat mitt grovfoder och kör med koncentrat så jag drar jag av för selenet som finns där, jag ger mina lite varje dag så de får nog i sig mer än de flesta skulle jag tro. Vågar inte riskera för lite selen till den dräktiga.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 161
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 261
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka