Sv: Sele?

Men jag frågade en återförsäljare hur dom såg ut och då skickade hon den bilden, men selen ser inte ut så nu alltså? :crazy:

Sv: Sele?

Hej!

Jag tillverkar egna selar, ska försöka lägga ut bilder så snart som möjligt!

Mina träningsselar är 8 cm breda i plattlädret och själva anläggningsytan på bossorna är 7 cm. Det enda problemet jag upplever är att däckelkroken är för kort, så det är segt att dra igenom svanskappan när man behöver ändra den.

Bossorna är uppbyggda med oljebehandlad sensaten, på ena selen jag har så är den 3,5 cm hög, med en bredare anläggningsyta som är plan 12 cm ned längst bossan innan den smalnar av och formar sig kring hästen. Mankfriheten är 12 cm.
Detta är en modesele, som ligger jättebra på alla hästar jag provat den på, både med och utan pad under.

Det finns en liten tendens till att selen vill vicka något ifall hästen är både rund och med en markerad manke, men selar man den något längre bak på dessa typer av hästar så sitter den bra.

Selen ligger stabilt, och jag kör med en riktigt tung rockard som är byggd på bilaxel.

En qh sele jag har är också 7 cm bred, både plattläder och bossa, men en mankfrihet på 10 cm, 3 cm hög bossa. Passar samtliga hästar jag provat den på, både tunna och breda typer av ryggar.

Sedan har jag en tävlingssele som är byggd något bredare och längre än en traditionell. Jag kör alltid utan pad under, och har inga problem med att den ligger kring manke/utskott. Detta kan bero på den oljebehandlade sensaten som aldrig blir hård eller smulig.

Mina selar är 120 cm långa, 60 cm på varje sida för att få en stabil sele som ligger still när vagnen är tung, det finns inget värre än när allting fladdrar och drar.

Jag tycker helt klart att man bör ha en bredare, längre sele vid träning.

Mina hästars ryggar är runda, och välmående, inga muskler som är ömma eller stela.

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar