Sv: Sele?

Däckeln är ju inte 13 cm som Zilcos, men den är rätt bred och slimmad så dem inte "vickar" på en sånn Walsh som jag har.
Tävlings:http://www.walshharness.com/catpics/x1600lr.jpg

Hemma:http://www.walshharness.com/catpics/x500qh.jpg

Och jag inga problem med ngn av dom.

Tror Djurjouren räknar med underlägget i dom där 13cm för jag har inte sett ngn sååå bred ngn gång...

Sådär "bred" är ju min Finn-Tack också. Skulle som sagt vara kul att se den som är 13 cm... Hoppas Djurjouren hittar en bild :)

Benskador vet jag inte om du slipper med en bred däckel...det beror på hur du tränar. Däremot låter du dina hästar få utveckla fina muskler runt maknken. Många ridhästar har som stora hål på båda sidor om manken som inte syns när sadeln ligger på ryggen. Man tänker -vilken fin häst........så åker sadeln av och hästen ser helt plötsligt ut som ett ök! De kallar de visst sadel läge...eller nåt.
gulan

-knappen-
Någonstans har jag en massa bilder på hur olika selar ligger på samma häst, ska leta om jag hittar dom. Bara dom inte försvan i krascherna :(
Det skiljer ganska mycket från sele/sele & häst/häst!

hittade 2:
En "vanlig" remsele:
5861410.jpg

En modesele:
5861412.jpg

Denna har suttit på en häst med bredd över ryggen
Obs! det är inget "hårt" som sticker fram under däckelet, utan bara en skinnbit efter montering av automatkäket
Ska finnas fler bilder hur dom ligger på olika hästar + en tredje sele. Får se om jag hittar dom

Senast ändrad:

:cool: Ja gör det! Då har du mål och motivation+ en mycket bra sele.
Dom enda som kan "mäta" sig i kvalitet är ju Tärnsjö och dom tillverkas ju inte längre..
Har synat andra fabrikat NOGA innan jag tog upp lädret och betalade glatt dom extra kronorna.

Ex: Remmarna som QH fästena sitter i är dubbelsydda med typ canvas på baksidan, det har jag inte sett på ngn annan syntetsele.
Förstärkningen fram i tömmarna är inte en ståltråd eller plåtbit som går av eller går igenom lädret utan kevlar. Och sen är sömmarna raka och fina inget "vingel" ut mot kanterna.

Nej, på bilden visar du en sån som jag avskyr, en smal däckel maskerad med brett underlag.
Zilcos är BRED inget smalt som kan trycka. Ska försöka ta en bild.

Tävlingselen har ju överhuvudtaget ingen däckel utan är ju bara "remmar". Men den blir väldigt slimmad runt hästen, det gillar jag! Ingen sele som vickar fram om man måste "hålla lite" i en pigg häst ex bakom bilen.. och sen när man släpper på skapar ett extra ryck i både sele och käken....

Senast ändrad av en moderator:

Så här vill jag inte ha det, kolla vad långt från hästen QH fästena hamnar... och käkkroken sen då... inte bra http://esvc000448.wic022u.server-web.com/prod/hra/qh.shtm

qhfästerna qhfästerna sitter ju för högt upp men dom går säkert att flytta.

jag gillar inte riktigt den modellen på syntetsele du har. tycker dom snurrar runt lätt sen blir som så skabbiga efter en tids användande (på mitt förra jobb hade vi dom som tävlingsselar och på jobbet innan dess ahde vi dom som motionsselar och efersom dom då användes sammadag lärde jag mig snabbt att man inte kunde ha det tillhörade selunderlgget för det gav trycksår på hästarna utan fick byta ut till extratjocka fleeceunderlägg.. gillar den andra syntetselemodellenbttre. densom ser ut som en vanlig lädersele.

Ja den är lite bökig att få på plats ibland, snurrar runt när det är bråttom...:mad:

Ang fästen på Zilcon så sitter dom för långt ut ifrån hästen och det går inte att ändra...

Ok, fast det har jag inte märkt nått av faktiskt.
Det är ju bättre när den är än som tex Nilemas bild av modeselen, den är låg men attans vilka tryckskador de får av den.

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar