Lazio

Trådstartare
Jag har blivit rekommenderad av min ET att hästen ska ha en sele med hög däckel för att ge mankfrihet.
Men jag tycker alltid att jag selar så selen hamnar bakom manken i alla fall :confused:
Men han sa att han behöver en sån sele, så jag undrar, vet ni några bra selar som ger mankfrihet?
Just nu har jag en vanlig sele men grejen är den att idag ömmade han på ena sidan nedanför manken och har fått små knölar där.
Igår red hans medryttare honom och då hade han inte blivit riden på flera veckor, när hon sadlade av upptäckte hon dom där knölarna. Så jag undrar om det kanske var från sadeln, han kanske har ändrat sig i kroppen, sadeln är anpassad efter honom men som sagt han har mest gått i vagn ett tag och inte ridits lika mkt.
Har använt selen i nåt år och han har aldrig fått skav eller ömmat av den tidigare.. *babbel*
Hjälp :confused:

Sån här manke har han i alla fall om det syns:
Bild015.jpg

Sv: Sele?

på finntacks sida finns det kolal och läs är...

det r ju likaviktigt med en sele som ligger bra som en sadel. så jag tycker du sak kolla upp det där :)

Jag kan förstå resonemanget och har själv tänkt så lite granna, men jag själv anser det vara lite överkurs....när man sätter sig i en välanpassad vagn/sulky så blir ju trycket på minimalt.....se bara till att ha ett ordentligt underlägg, finns ju såna där gelpaddar, eller dessa lite hårdare i gummi som fördelar ev tryck...visserligen finns det olika däcklar och en del kan ju vara smala o hårda o trycka för dens skull....men titta på hästen och hur däckeln ligger.

Ja, när du sätter dig i giggen borde ju skalmarna tryckas uppåt och ge manken avlastning? Det jag tycker är viktigt är att inte dra bukgjorden för kung och fosterland.
gulan

Ja så är det ju. Det borde inte vara tryck av selen. Men jag ska kolla idag hur både den och sadeln ligger an.

cämela: Jag blir bara förvirrad av sånt för det står om selarna med hög däckel att det är bra för hästar som lätt får sår på manken, och det får han inte. Han har aldrig ens selen PÅ manken. :crazy:

Det är ju ganska stor skillnad på sadel o sele...det enda är ju om hästen ligger hårt i käken och du kan få skav vid det tillfället( då har du istället ett bra underlägg)...och som gulan säger att man inte ska dra bukgjorden för hårt då bröstkorgen vidgas vid ansträngning( lopp o jobb)

Han hängde en del i käken i somras men nu gör han det inte lika mkt.

Nu har jag iaf hållt på och klämt och grejat med både sele och sadel på honom idag, och han tjurade lite när jag satt i sadeln och hade handen emellan vid sidan där han har knölarna.
Så det är nog sadeln. :crazy:

Hade ändå tänkt köpa ny sele, men vet inte om man ska ta och satsa på en med mankfrihet eller en vanlig.. :confused:

du kan aldrig få "mankfrihet" på en travsele....bruksselarna har ju det, men i o med att du måste spänna selen ordentligt och har bla checkrem så spelar det ingen roll i slutändan hur hög "däckel" du har...jag skulle om jag köpte ny sele och hade detta i tankarna mera tänka på hur BRED anläggningsytan är, för som sagt så lägger man ju inte selen PÅ manken....utan bakom.

Blir snart knäpp på ET!
Enligt honom skulle pållen få spänningar i manken om han gick med sele utan mankfrihet. Han måste ha menat som du säger.

Jag tömkörde pållen idag och den gjorden har bredare däckel än travselen, den ligger faktiskt mycket bättre, att jag inte har tänkt på det förut!
Men det är svårt det där. :crazy:

Hehe ja stallet är super. Var klart 15/9 i år så det är alldeles nytt. :)

Exakt. Det viktigaset är inte mankfriheten, man ska ju ändå inet ha selen PÅ manken utan bakom. Men en bred sele det är väldigt viktigt.
alla travare jag fått i träning har trycksakdor efter selen (för smal och för hårt spänd), tar många månader att få full cirkulation i musklerna däromkring.

Exakt. Det viktigaset är inte mankfriheten, man ska ju ändå inet ha selen PÅ manken utan bakom. Men en bred sele det är väldigt viktigt.
alla travare jag fått i träning har trycksakdor efter selen (för smal och för hårt spänd), tar många månader att få full cirkulation i musklerna däromkring.

Finns det ingen som har en bild på någon som har en bred sele? Jag har en vanlig finn-tack, men den är ju inte direkt bred... Men vad jag vet så har jag inte sett någon bredare heller...

Zilco har en BRED :love: ca 13 cm bred däckel. Mina unghästar ska få slippa smala selar. Kul att se vilka skador man slipper då.

Jag vill också se bild.. :confused:
Var inne och kolla på Zilcos hemsida men där fanns ingen bild eller så är jag trög som inte hittar.

Vi har en Finn-Tack med bred däckel,har inte mätt,men minst 10 cm är den iaf. Och den är typ "urholkad" vid manken. Köpt hos Kå-Ce på Bs.

Syntetselen köpte jag ny, Läderselen beg till rena fyndpriset:p . men visst kostade det.

Valde till Lädertömmar med kevlarförstärkning och läderhuvudlag så det blev runt 9.000:-

Hästen har tjänat ihop dom själv iaf...:angel:

Nej, på bilden visar du en sån som jag avskyr, en smal däckel maskerad med brett underlag.
Zilcos är BRED inget smalt som kan trycka. Ska försöka ta en bild.

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar